Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 364
2 medlemmer og 362 gæster
BrentCah, Normandnew
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-08-2013, 20:48
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg har olietryk, temperatur, volt, trim og selvfølgelig tank, hastighed og dybde. Jeg glemte at nævne at jeg igår opdagede at gearoliebeholderen var helt tom. Jeg har i dag påfyldt gearolie, men problemet er der altså stadig.

Der er ikke noget problem ved at accelerere på max gas, så længe man letter håndtaget og ikke går over 30 knob.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 03-08-2013, 20:54
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Dette er taget fra brugermanualen:

The audio warning system will sound with a continuous horn if one of the following occurs:
• Engine oil pressure is too low
• Engine temperature is too hot
• Seawater pressure is too low
The audio warning system will sound with an intermittent beeping if the following occurs:
• Sterndrive oil level is too low
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 03-08-2013, 20:55
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg er ret sikker på at det er et Alpha One drev men er usikker på hvilken generation,
Serienummeret er 0W321506

At dømme efter temperaturmåleren bliver motoren ikke for varm, og alarmen forsvinder så snart jeg går ned i tomgang. Kan den give alarmen hvis der er for lidt vandgennemstrømning?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 03-08-2013, 20:56
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
@Ulman Jep, der er tilmed et skilt med samme tekst i cockpittet.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-08-2013, 21:18
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg mener bare ikke at der kan lyde en alarm pga. bådens fart. Dvs. de 30 knob har ingen betydning i sig selv. Men for høje omdrejning kan give alarm. Motorens computer ECM/PCM ved ikke umiddelbart noget om hvor stærkt det går, med mindre man har en sensor der giver den information, og det er ikke standard. Og stadig har bådens fart ikke noget at sige.

Et scenarie: Du når kun over det kritiske punkt for overophedning når du kommer op i fart og motoren i et stykke tid har gået ved høje omdrejninger. Når du sætter omdrejningerne ned, kan kølesystemet måske følge med og du når ikke over det kritiske punkt.

Men du siger at temperaturen ikke er for høj. Hvor høj bliver temperaturen? Og hvor sikker er du på, at instrumentet virker?

Har du kun vandindtag gennem drevet, eller har du også et vandindtag i bunden af båden? Jeg har 2 vandindtag, og begge drives med impellere. 1 eller begge kan være defekte og trænger til udskiftning.

Har du 2 kredse i kølesystemet? Dvs. har du ferskvandskøling?

Jeg kan se du bor i Malmø. Jeg vil gerne låne dig mit diagnostiseringsudstyr, men i så fald skal vi finde ud af logistikken.

Hvis du vælger at få et værksted til at kigge på problemet, skal du vælge det med omhu. Jeg havde sidste sommer problemer i den boldgade du er i, og 2 uafhængige men autoriserede Mercruiser-værksteder lavede så meget lort at de ville være overkvalificeret til programmet Klamphuggerne. Der er ikke garanti for at de kan finde ud af det, bare fordi de er autoriserede - desværre.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-08-2013, 21:32
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Vi har i dag haft båden i lige præcis en uge, og det er vores første båd, så rigtig mange af dine spørgsmål har jeg desværre ikke noget svar på. Men vi er umiddelbart meget glade for båden :-)

Du har helt ret i at jeg ikke kan være 100% sikker på at temperaturmåleren fungerer, men den opfører sig dog normalt, dvs går fra kold til midten af skalaen efterhånden som motoren bliver varm. Ved drift (og når alarmen lyder) ligger den omkring 80 grader.

Kan alarmen forekomme hvis flowet i kølevandet er for lavt, men inden motoren bliver for varm?

Jeg låner rigtig gerne dit diagnosticeringsudstyr, og et par ture Roskilde t/r skal bestemt ikke skille os :-)
Reply With Quote
  #7  
Gammel 03-08-2013, 21:51
ufio ufio er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 88
Min har 2 temperatur sensorer ved ikke om din har, en der går til temperaturmåleren, og en der går til motorstyringen, man kunne måske forestille sig den ene kunne være defekt.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 03-08-2013, 21:59
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Det er et rigtig godt spørgsmål :-)

Anledningen til at jeg ikke tror at det er temperaturen er, at alarmen stopper så snart jeg sætter den i tomgang. Temperaturen i motoren vil ikke sænkes så hurtigt efter min semi-amatør opfattelse :-)
Reply With Quote
  #9  
Gammel 04-08-2013, 07:25
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Citér:
Originally Posted by Regal2250 Se indlæg
Jeg har olietryk, temperatur, volt, trim og selvfølgelig tank, hastighed og dybde. Jeg glemte at nævne at jeg igår opdagede at gearoliebeholderen var helt tom. Jeg har i dag påfyldt gearolie, men problemet er der altså stadig.

Der er ikke noget problem ved at accelerere på max gas, så længe man letter håndtaget og ikke går over 30 knob.
Hvor bliver olien af ? dette er vigtigt at få konstanteret, og der kan ikke bare fyldes olie på fra topen hvis der mangler olie i drevet
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #10  
Gammel 04-08-2013, 09:32
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg har kontrolleret gearoliebeholderen efter en tur efter genfyldning, og der er ikke brugt/fosvundet noget. Motorrummet er rent og tørt.

Jeg har set nogle illustrationer på hvordan gearolie påfyldes med en lille pumpe på en udenbordsmotor. Gælder samme teknik for indenbordsmotorer?
Reply With Quote
  #11  
Gammel 04-08-2013, 09:51
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Ja gearolie SKAL pumpes på igenem aftrapningsprop.
jeg bruger en havesprøjte, håndtag klipet af og et gevindstykke mont.på slangen.
Det være slangen mellem oliebeholder og drev der er utæt,men så liger der olie under mototen
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #12  
Gammel 04-08-2013, 10:13
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Som sagt, så er der helt tørt i motorrummet, så der er ikke meget der taler for en utæthed. Omvendt er det jo rigtigt hvad du siger, hvor er olien blevet af af...?
Reply With Quote
  #13  
Gammel 04-08-2013, 17:46
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Regal2250 Se indlæg
Jeg glemte at nævne at jeg igår opdagede at gearoliebeholderen var helt tom. Jeg har i dag påfyldt gearolie, men problemet er der altså stadig.
Ved lav gearoliestand går alarmen i gang. Ville dog ikke forvente at den så stoppede når du gik tilbage til tomgang. Spørgsmålet er som om svømmeren som giver manglende gear olie alarm hænger lidt efter at du har påfyldt olie, men det skulle ikke have noget med farten at gøre.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 04-08-2013, 18:12
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
På turen inden jeg opdagede at gearoliebeholderen var tom, fik jeg en helt anden langsomt bipende alarm. Efter påfyldning af gearolie er denne alarm ikke vendt tilbage, så jeg formoder at det problem er løst.

Da jeg var ude i dag prøvede jeg at køre med lidt forskellige scenarier for at fremtvinge alarmen. Fælles for alle gangene var at temperaturen steg en lille smule til 85-90 grader i stedet for de normale 80, og jo flere gange jeg gjorde det, jo længere tid gik der før alarmen forsvandt.

Mine tanker går derfor lige nu på at det er en impeller der begynder at blive slidt, så den ved cruise hastighed stadig køler tilstrækkeligt, men ikke kan trække nok vand ind til at køle ved høj belastning.
Reply With Quote
  #15  
Gammel 04-08-2013, 20:30
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Lån dig frem til en tester, så kan du få udlæst alle fejl der er.

Hvis ikke, så skift din impeller og tjek resten af flowet i dit kølevandssystem. Det er jo en del af den alm. vedligehold, så selvom det ikke løser problemet, er det jo fint at få gjort alligevel.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #16  
Gammel 04-08-2013, 21:30
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Til info når impeller udskiftes (på AlphaOne) har jeg talt med en mekaniker hos et aut. Mercruiser værksted som oplyste mig at man skulle være opmærksom på den aluplade som ligger ovenpå impelleren er kendt for at komme for tæt på impelleren og blive slidt som kan give problemer, det anbefales derfor at kontrollere denne aluplade nøje og evt udskifte, da den medfølger hvis man køber et impeller kit.
Reply With Quote
  #17  
Gammel 04-08-2013, 21:32
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Regal2250 Se indlæg
Fælles for alle gangene var at temperaturen steg en lille smule til 85-90 grader i stedet for de normale 80, og jo flere gange jeg gjorde det, jo længere tid gik der før alarmen forsvandt.
85-90 grader er i hvertfald for meget for en saltvandskølet motor. Ved ikke hvornår alarmen går på en ferskvandskølet.

Helt sikkert at du som det første skal skifte impelleren.
Reply With Quote
  #18  
Gammel 04-08-2013, 21:52
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
85-90 grader er i hvertfald for meget for en saltvandskølet motor. Ved ikke hvornår alarmen går på en ferskvandskølet.

Helt sikkert at du som det første skal skifte impelleren.
Termostaten åbner ventilen ved 72 grader på en ferskvandskølet. Min ligger fint på 72 grader når jeg sejler. Din ligger på 80 siger du. Vi mangler vigtig Info. om der er et vandindtag i bunden af båden. Derudover om den er ferskvandskølet.
Alarmen på en ferskvandskølet går først når den kommer op på ca 105 grader.

Hvis du arbejder i Kbh kan vi nok mødes en af dagene mht diagnosticeringen.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #19  
Gammel 04-08-2013, 22:03
Regal2250's Avatar
Regal2250 Regal2250 er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Furulund
Indlæg: 54
Jeg antager at den er saltvandskølet. Færskvandet jeg fylder på båden er kun til håndvask og bruser. 80 grader er midten af instrumentet og den normale drifttemperatur, men har som sagt noteret den stige til 85-90 grader når alarmen går.

Skal impelleren skiftes, skal båden vel op af vandet? Ville I skifte den selv eller tilkalde en professionel? Jeg anser mig selv som ganske handy, men eftersom jeg er ny i bådverdenen, ville jeg blive ganske ked af det, hvis jeg gjorde mere skade end gavn.
Reply With Quote
  #20  
Gammel 04-08-2013, 22:38
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Tag et billede af motoren og upload det hertil.
Hvis den er ferskvandskølet sidder der foran øverst en stor cylinderformet varmeveksler. Den er vel 40-45 cm lang og 10 cm i diameter. Hvis der ikke sidder sådan en, er den nok saltvandskølet.

Hvis du tager billeder af motoren må du godt tage et så langt nede i venstre hjørne som muligt. Der kører jo en rem der bl.a. kan trække den pumpe/impeller der hiver vand i via indtaget i bunden af båden - hvis det altså er der. Du kan måske se benzinfilteret som også sidder nederst i venstre side. Du skal ned under det.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Svar

Tags
alarm, mercruiser, regal 2250


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,138
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Shawnbuh
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:25.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden