» Online brugere: 300 |
0 medlemmer og 300 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

11-10-2013, 07:14
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Jeg ville vælge en 4-bladet alupropel, og se bort fra stål i din sammenhæng.
I min optik, så er stålpropellere relevante på performance både f.eks. den båd som Brian L har herinde - en båd der er bygget til høj fart og med mange hestekræfter ombord.
Din båd er en cruiser, og ikke bygget til høj fart som ovenstående, hvor det primære i din situation bl.a må være følgende:
- Hurtigt ude af vandet
- Godt greb i vandet ved manøvre
- Lavere cruising speed
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-10-2013, 07:52
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
|
|
Jamen det var jo et fantastisk svar :-}
Så sparede jeg da de penge. Gad vide hvad jeg skal bruge dem til.................
Mon der er en alupropel, der er bedre end den jeg har, eller skal jeg blot lade det ligge.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
|

11-10-2013, 10:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
I hvilke situationer er det du ønsker mere greb i vandet?
Ved acceleration, sving, trimning?
Hvilken stand er din nuværende propel i?
Er der begroninger, hakker, spor af kavitering osv.?
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

11-10-2013, 10:50
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
|
|
Primært acceleration og havnemanøvrer, vi drejer sjældent ret skarpt når vi planer, men ekstra greb vil altid være velkommen.
Sidste sæson var propellen temmelig slidt i malingen pga. kavitation, dog uden at jeg bemærkede det under sejlads. Fik glasblæst den og gav den tre gange primer og to gange antifouling.
Denne sæson har den set fin ud, med kun minimale slidspor og ingen begroning. Dog har jeg ændret måden jeg accelerer båden op i plan. Hvor jeg før blot gav gas, lader jeg nu båden opbygge mere fart inden håndtaget ryger i bund. Om det har haft en effekt skal jeg lade være usagt.
Båden er lidt tung at få op i plan, den er jo ikke just overmotoriseret.
Omdrejningstal ligger ganske fint med WOT på ca. 4600 rpm. ved omkring 30 knob.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
|

11-10-2013, 16:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Det er ikke for at 'spamme' tråden, men synes lige jeg vil dele en propel-oplevelse :-)
Der sidder en 19" stålpropel på min 150 hk yamaha pt, og jeg prøvede ganske kort en 24" cleaver propel af en kammerat, og det gav mærkbar forskel: liiidt længere om at komme op og plane, men motoren var mere omdrejningsvillig og meget sjovere at sejle med - lyder måske lidt skørt, men det er den bedste måde at beskrive det på.
Omvendt har jeg prøvet at gå fra en stålpropel på en 100 hk Mercury, til en alu-propel. DET kunne mærkes. Der var ikke det samme 'bid' i vandet og båden lod sig heller ikke trimme ordenligt ud.
I min verden er det kun stål der duer... 
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Sidst redigeret af Campion 165(seb); 11-10-2013 kl. 16:03.
Begrundelse: sålfjel
|

11-10-2013, 18:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Campion 165(seb)
Det er ikke for at 'spamme' tråden, men synes lige jeg vil dele en propel-oplevelse :-)
Der sidder en 19" stålpropel på min 150 hk yamaha pt, og jeg prøvede ganske kort en 24" cleaver propel af en kammerat, og det gav mærkbar forskel: liiidt længere om at komme op og plane, men motoren var mere omdrejningsvillig og meget sjovere at sejle med - lyder måske lidt skørt, men det er den bedste måde at beskrive det på.
Omvendt har jeg prøvet at gå fra en stålpropel på en 100 hk Mercury, til en alu-propel. DET kunne mærkes. Der var ikke det samme 'bid' i vandet og båden lod sig heller ikke trimme ordenligt ud.
I min verden er det kun stål der duer... 
|
der er også tale om to forskellige typer både i denne sammenhæng, imellem din og skribentens - den ene en cruiser, og den anden et stykke "flyvepap"... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-10-2013, 18:14
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Citér:
Originally Posted by Rolf T
der er også tale om to forskellige typer både i denne sammenhæng, imellem din og skribentens - den ene en cruiser, og den anden et stykke "flyvepap"... 
|
Naturligvis.... Jeg har heller aldrig påstået andet 
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,456
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Linksysdnu |
|