» Online brugere: 257 |
0 medlemmer og 257 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
Se afstemningsresultat: Har du haft driftproblemer i år - 2013?
|
Nej ingen problemer overhovedet
|
  
|
30 |
62.50% |
Ja lidt småproblemer, der ikke havde med drivlinien eller styring at gøre
|
  
|
11 |
22.92% |
Problemer der betød driftstop på vandet - men løst uden bugsering i havn
|
  
|
6 |
12.50% |
Driftstop der betød at jeg måtte bugseres i havn
|
  
|
1 |
2.08% |
 |

25-10-2013, 13:33
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Ny båd i December sidste år, har sejlet ~ca 40 timer.
Efter en tur med ret høj søgang til Rørvig, skulle der to nye filtre på, og tanken bundsuget hjemme i egen havn 14 dage efter. (med elektrisk pumpe til Zippokamin) alt har spillet max siden da.
Forbrugsbatteri klappet sammen, men der står et nyt Exicde Dual AGM 100A og venter.
Alt i alt er det vist ok med en helt ny (brugt) båd som er købt som beset og uden prøve sejlas.
Til næste år kommer der lidt udfordringer med bundmalingen, men det kan man jo da betale sig fra når nu kroppen har sagt nej....
|

25-10-2013, 18:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Har vist kun haft lidt bøvl med tændingen og det viste sig at være en tændrørshætte der ikke var trykket rigtig på 
båden kommer på land imorgen d.26/10 og jeg kommer med tallene fra logbogen (timer -sømil- brændstof)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

27-10-2013, 13:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Fletcher'en har også bevist sit værd endnu engang; Navnlig under seneste sejlads, der blev foretaget en kul-sort nat ned gennem Kongedybet i Øresund. Det var en af disse lunefulde nætter, hvor der er vindstille indover land, men kuling udover Sundet. Jeg sendte en SMS hjem, strammede redningsvesten godt ind, placerede projektør og nødraketter ved siden af - og tog så den endelige beslutning om gennemførsel af kursen.
Efter passage af Benzinøen sejlede jeg ind i 8 m/s (16 m/s vindstød) og 1,5-3 m brutale bølger med nogen styrtsø, havskum og fygning ind mod bagbord og mod stævn. Flere gange skete det, at vandet sprøjtede indover stævnen og op over vindspejlet - lige som det skete, at bølger slog så hårdt ind mod bagbord, at overskyende vand fra eksplotionen sprøjtede op over bagbord - og udover styrbord! En voldsom tur, der kun lod sig gøre med projektør til undgåelse af tåbelige fiskebøjer - og takket være Nordre Røse fyr. Takket være udenlandsk mangel på kvalitet, måtte projektørens elektriske forbindelse fastholdes med en solidt plantet fod på stikket - under hele turen. Et propelstop, motorstop eller driftsstop her ville have været fatalt.
Da de værste bøjer var undgået - og indsejlingen til Kastrup Havn, og dens elendige anløbsbelysning, endelig kunne ses forude, vendte jeg projektøren bagud, så jeg kunne se, hvilket helvede, jeg havde gennemsejlet. Det var uhyggeligt; Et kaos af store bølger, brus, havskum og fygning. Jeg hørte i dag en beretning om de mange danske jøder, der under besættelsen måtte tage turen over Sundet i samme oktober, i samme mørke, i samme vejr, i robåde - og uden brug af lys. Voksne, unge og børn. Mange af dem druknede allerede 1 km ude. Så, det er et farligt farvand. Tak, Fletcher. 
Sidst redigeret af Fletcher14; 27-10-2013 kl. 14:14.
|

27-10-2013, 19:23
|
|
Du må skulle noget meget vigtigt,ellers meget dumt og uforsvarligt i mine øjne.
|

27-10-2013, 21:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Enig. Jeg begik helt klart den fejl, at sidde med en utilstrækkelig vejrmelding. Hvis jeg havde kigget på FCOO, så havde vejrsituationen over Sundet været mig bekendt. Det gjorde jeg desværre ikke. Der var nemlig vindstille i Københavns Havn. En kritisk fejl. Det var derfor egentlig kun en afvejning af, om den ellers skulle henligge i Københavns Havn - eller jeg skulle sejle gennem den kulsorte nat. Det var endda i sig selv lige på vippen.
Jeg blev så først klar over graden af uvejret over Sundet da jeg var over halvvejs. Da jeg så kunne fornemme det urolige hav i den sydlige ende af Kongedybet, undrede jeg mig noget over vejret - og overvejede, om jeg havde overset noget, og, om jeg skulle vende om. Jeg var dog halvvejs - og det ville også være rart, at komme hjem. Cirka 15 min til havn ved normal jævn fart.
Nordre Røse fyr lyste så klart i horisonten, så med en klar plan med kurs mod fyret og så afstik til Kastrup Havn, så vægtede det alligevel mod gennemførsel. Jeg var meget tryg ved Fletcher'en og kunne jo altid vende om - og få medvind tilbage. Tænkte jeg! Her begik jeg nemlig den fejl, at manglende månelys gør bøjer og fiskenet usynlige. Man forventer nemlig ikke den slags på Sundet - på samme måde som i Køge Bugt eller i fjorde. Men, de er der faktisk i nogle zoner - og er ringe afmærket. Da de første fløj forbi, meget tæt på, så stod det klart, at jeg ikke kunne vende om med risiko for, at ramme dem igen og få net i skruen. Så, nu var det altså bare fuld gas, så eventuelt net eller line kunne blive skåret over.
Projektøren kom nu på - og i det fjerne kunne ses blå blink. Båden hoppede jo, så de blå blink lyste op i takt med bølgegangen. Det var betryggende, hvis det var en slags patruljebåd eller forsvarsøvelse længere fremme. Jeg undrede mig over det, mens båden fløj fra bølge til bølge med store brag. Pludselig stod det klart, at det var søafmærkningen til Amager Strands pynt. De sorte bøjer reflekterer altså blåt om natten. Dermed havde de føromtalte fiskenet forstyrret kursen og jeg måtte nu desværre søge ud mod Sundet igen - og op mod vind og bølger. På denne sidste del af strækningen, cirka 7 min tilbage, var det værst, men heldigvis vidste jeg, at det nu var næsten helt slut med bøjer. Det ville være meget usandsynligt, at møde flere, så strækningen blev gennemført sammenbidt, med projektør og fokuseret på kurs mod Kastrup og det tydelige nybyggede akvarium. Jeg tænkte, at nogle eventuelt kunne se mit kraftige lys, hvis nu jeg pludselig forsvandt ud af syne.
Det sikreste havde været, at blive i Københavns Havn, og, i modsat fald, at vende om da det stod klart med vejret. Det kan slet ikke anbefales, at risikere sådan et uvejr - og de ovennævnte ukendte faktorer. Navnlig ikke, hvis man er alene, som jeg var. Jeg kan i hvert fald takke Fletcher'en og dens Yamaha-motor for, at være så driftsstabil og mig selv for, at være handlestærk i en så presset situation. Panik eller tekniske problemer havde været absolut kritisk.
Omvendt, så er det også erfaringer som disse, der gør en god sømand. Det er her, man lærer, sættes på prøve, og erfarer, hvad man kan klare - og evt ikke kan klare.
Sidst redigeret af Fletcher14; 27-10-2013 kl. 22:44.
|

27-10-2013, 22:10
|
|
Tænker bare 3m bølger i en 14fods båd ,i vores stue er der 2,5meter til loftet og bølger der 0,5 meter højre det er vildt.
|

28-10-2013, 13:03
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Sidste tur på vej hen til servicekajen for at få skuden hevet op, begynder servostyringen at hakke/hoppe i det? Nogen der har prøvet det før?
Oprette lige en seperat tråd til evt. erfaringer og hjælp...
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,472
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Emieli |
|