|
 |

17-12-2013, 19:55
|
|
Vores er faktisk til salg, da jeg ikke har tiden til den, og to både er for meget...
Men en ægte G.B. koster bare en del penge...men så har man også en autentisk marine trawler.
Vores koster i omegnen af en halv mill.... Og det er jo også en slags penge sådan sidst på måneden  
|

18-12-2013, 08:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

18-12-2013, 16:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Puha, dit projekt kan nok ligestilles med russisk roulette dog er forskellen, at dit projekt kan løses med cool cash - det kan det første ikke...
Ældre både og træbåde er ingen undtagelse, er som regel altid forbundet med en vis risiko omkring drift- og vedligeholdelsesomkostningerne. De store udfordringer ligger uden tvivl i træværket under vandlinjen og ikke mindst drivlinjen - sidstnævnte omfatter motor, gear, propelleraksel og propel.
Jeg har talt med en god bekendt, som har en 58 fods trækutter som bruges til lystfiskertur fra Helsingør Nordhavn, og her er hans erfaringer;
- Fiskekuttere med Hundested motor uanset om det er én eller to cylindret udgaver repræsenterer ingen værdi. Umuligt at støve reservedele op. Motorerne er direkte kølet med saltvand.
- Svamp i træværket er udbredt og kan lokaliseres inde fra.
- "Orm" i træværket under vandlinjen er også udbredt.
- Forvent som minimum 50000 - 60000 kr. om året i årlig vedligeholdelse af båden. Skal den bruges til charter, skal du som udgangspunkt forvente den dobbelte udgift af ovenstående grundet skærpede regler fra Søfartsstyrelsen.
- Båden skal på land hvert år og have den store tur i bunden.
- Motoren skal serviceres efter producentens foreskrifter ellers kan det betyde dyre reparationer.
- Mange fiskekuttere er som ofte ombygget af en "gør-det-selv-person", og det kan til tider sætte sit præg på levetiden af det ombyggede arbejde.
Selvom du er faglært tømrer og har en god bekendt med snilde inden for motorer, så er de store spørgsmål i denne sammenhæng;
- Er du indstillet på det enorme arbejde med at holde båden i sødygtig stand ?
- Er du indstillet på at ofre ovenstående beløb til årlig vedligeholdelse ?
- Kan du acceptere, at sæsonen kan være slut før den er begyndt fordi du ikke kan finde de nødvendige reservedele til drivlinjen ?
I husholdningsbudgettet, skal der som ovenstående viser, findes ca. 5000,- kr. hver måned til vedligeholdelse af båden. Hertil skal du lægge forsikring, havneleje og brændstof.
Forsikring har jeg ingen erfaring med, men måse Manorwar kan bidrage med en estimeret forsikringspræmie på en kutter i den størrelse du søger med en forsikringssum på x-antal kroner......
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-12-2013, 16:25
|
|
Ikke for noget Rolf men det der lyder mere som dommedags profetier....
Vi har haft G.B.'en i nogle år nu efterhånden, og hvis jeg trækker de forbedringer vi har lavet fra, så har den incl. bund, forsikring og havneplads kostet os total på tre år 85.000 kr, og det er incl. de mere end 40.000kr til bunden, som vi har fået 12 års garanti på.
En træbåd skal ikke på bedding hvert år, hvis bunden er lavet ordentlig, så er hverandet år rigeligt, for at smøre ny bundmaling på.
Nu har vores så en Ford motor, men den går som et urværk, og udover service og konservering har den ikke kostet en krone...
Drivlinie og gear har der overhovedet intet været med.
Vi er ikke i nærheden af at bruge 5000 kr i måneden, det er altså noget pladder det der. Forudsat at der ikke bliver købt et renoverings projekt, men stadig når renoveringen er udført, skal man ikke i nærheden bruge dit beløb for at være sejlende...
Trækker jeg de 40.000 kr ud, så har den kostet os noget der ligner 1500 kr i måneden i snit, incl. forsikring, maling og havneplads...excl. brændstof og 1 gangs investeringer som nye hynder, ny biminitop, LED lys under vandlinien agter osv osv....
Og man skal her tage i betragtning, at vores sandsynligvis er forsikret for mere, end en lystkutter vil være det...
|

18-12-2013, 17:16
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Man skal skelne imellem to ting i dette tilfælde;
- Tidligere erhvervsfartøj
- Ikke tidligere erhvervsfartøj
En GB - som ikke er tidligere erhvervsfartøj - må formodes at være væsentligt nyere end den ombyggede kutter, som skribenten af indlægget omtaler, og dermed også med et forventeligt reduceret drift- og vedligeholdelsesbudget.
En ægte fiskekutter er med tøf-tøf motor og som ofte med direkte køling. Det har I ikke på jeres Ford motor, så her sparer I mange penge til udskiftning af f.eks. topstykke, manifold mv. grundet tæringer.
Der kan ikke direkte drages en parallel til bilverden, men erhvervsbiler bruges som ofte bare hårdere end den bil som hr. og fru Jensen bruger til hverdag - det sætter sit præg på bilen, når den f.eks. skal sælges som frikørt taxa - drivlinjen er som ofte der, hvor problemerne opstår.
Og jo, der findes undtagelser - det ved jeg. Men jeg ved også, at mange nyere erhvervsbiler bl.a frikørte taxaer skaber kraniebrud for ejeren grundet den hårde kørsel de har oplevet inden de blev frikørt.
I dette indlæg ved vi ikke, hvilken kuttertype der ønskes. Måske skribenten kan være behjælpelig...  ?
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-12-2013, 17:42
|
|
Ja okay der har du naturligvis en pointe....
Men vores er jo stadig fra 1972, altså ikke nogen ny dame, og på ingen måde nogen besværlig dame.
Som ved alle brugte både gælder sund fornuft som første regel. Og der er en del ombyggede kuttere, som ser rigtig godt ud, og som virker rimelig velholdte.
Min morfar var fiskeskipper i Esbjerg dengang der var lyseblå kuttere til. Og naturligvis blev den sejlet meget, men den blev dælme også vedligeholdt efter alle kunstens regler, han havde ikke råd til at lade være....
|

18-12-2013, 18:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, og den bekendte jeg omtalte med egen 58 fods kutter, som efterfølgende er ombygget til lystfiskere i Øresund, "trak" netop den kupon med nye spandter og meget andet - renoveringspris, kr. 800K.
Kutteren havde sejlet i Nordsøen, Skagerak og Kattegat, og virkede tilsyneladende i ganske god stand ved besigtigelsen, men som det er tilfældet med ældre biler, når man skiller dem ad, så griber rusten om sig - i dette tilfælde var det svamp og råd.......
Sidste år skulle motoren laves fordi en foring var defekt - find lige nye foringer til en 3 cyl. Callesen....En opgave uden lige, men det lykkedes til sidst.
Jeg kan så berette, at en 3 cyl. Callesen har drejningsmoment som et godstog. Ufattelig hvor meget fremdrift der er, og ikke mindst, hvor lidt gashåndtaget skal hives bagud før båden ligger stille - det er ret overbevisende.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,780
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Fabianstula |
|