Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 213
1 medlemmer og 212 gæster
CarrollJer
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-02-2014, 07:35
Lassejd Lassejd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 41
Billeder: 2
Smile

Okay tak

Det vil jeg kigge efter.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-02-2014, 08:23
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg har forsøgt at finde en sprængskitse over transom til Mercruiser Alpha One Gen I, da jeg er i tvivl om det omtalte hul på siden af transomen, er originalt eller lavet af tidligere ejer.

Som jeg husker det, skal der IKKE være huller på siden af transomen, men en sprængskitse, bør kunne kaste lys over dette - desværre er Merc. online-server nede i øjeblikket.

På billedet af transomen er der lavet et andet hul, og ført en slange igennem. Det er med sikkerhed ikke originalt udført - hvad slangen bruges til kunne være interessant at vide.

I dit udstødningssystem - i toppen af bullhorn´et - sidder der i hver side en "Water shuttle", hvis formål er, at fungere som en envejs-ventil, så hækbælgen ikke skyller baglæns ind i motoren, når båden decellererer.
Som ofte knækker akslen som hver Water shuttle hænger omkring, eller også smuldre vulkaniseringen, og delen falder ned i bunden af bullhorn´et.
Det kan i værste tilfælde give motorskade enten i form af hækbølgen som skyller ind i motoren, eller fordi motoren ikke kan komme hurtigt nok af med udstødningsvandet. Et godt råd, er, at efterse sine water shuttle hvert år - det er nemt at gøre og kræver blot, at udstødningsbøjningen imellem afgangsknæ og bullhorn afmonteres. Det er ikke nødvendigt at aftappe motorens kølesystem for vand ved inspektion af Water shuttle ( blot til info. )

Husk på, at ældre både og drivlinjer kræver omsorg og regelmæssig kontrol / vedligeholdelse, for ikke at give ubehagelige overraskelser under sejlads.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 23-02-2014, 08:44
Lassejd Lassejd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2013
Bopæl: Nordjylland
Indlæg: 41
Billeder: 2
Smile

Tak for det

Jeg vil prøve og kigge lidt rundt, efter sådan en sprængskitse over transom.

Er det sådan en her du mener?
http://www.mercruisermotor.com/files/ALPHA_ONE2.pdf
Side 15

Sidst redigeret af Lassejd; 23-02-2014 kl. 09:34.
Reply With Quote
Svar

Tags
drev


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,937
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, CarrollJer
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden