| 
	
		
			
				| » Online brugere: 411 |  
| 0 medlemmer og 411 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				26-11-2008, 22:49
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
				
				Horizonblue og tæret drev
			 
 www.horizonblue.dk
 
Ja det er en superhjemmeside - et besøg værd - specielt fanen med mærkelige motorer har jeg nydt - vidste ikke der fandtes et mac drev der engang blev produceret i sverige og var koblet med en VW motor
  
Og så se dette billede - hold da k... galvanisk tæring.....må være surt at komme ned til en båd og se sit drev se sådan ud jeg har aldrig set noget lignende - nogen der kender historien bag billedet?
 
  
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
				 Sidst redigeret af ENN; 26-11-2008 kl. 23:00.
					
					
						Begrundelse: slåfejl
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 13:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Er ikke sikker, men var det ikke den der var udsat for noget med noget   
Kan huske en historie om en båd der havde Landstrøm på hvor det fuckede helt op med tærring. Den har vist os ligget i vandet et stykke tid den der!
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 16:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: bogense 
						Indlæg: 133
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider  Er ikke sikker, men var det ikke den der var udsat for noget med noget   
Kan huske en historie om en båd der havde Landstrøm på hvor det fuckede helt op med tærring. Den har vist os ligget i vandet et stykke tid den der! |  der var en her i bogense sidste år, men den var vistnok kun med et drev... den så lige så medtaget ud selvom den kun havde ligget i et par måneder og var monteret med helt nye rustfri propeller. 
der køres vist stadig sag på det, vi var nede og lave kontrol på havnens anlæg og det fejler intet... jeg mener dog at ejeren lagde sag an mod havnen |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 21:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  www.horizonblue.dk
 
Ja det er en superhjemmeside - et besøg værd - specielt fanen med mærkelige motorer har jeg nydt - vidste ikke der fandtes et mac drev der engang blev produceret i sverige og var koblet med en VW motor
  
Og så se dette billede - hold da k... galvanisk tæring.....må være surt at komme ned til en båd og se sit drev se sådan ud jeg har aldrig set noget lignende - nogen der kender historien bag billedet?
 
  |  ...Jeg skal lige høre af nysgerrighed. 
- Hvor længe vil sådan en 'defekt' være om at opstå?? Dage, uger, måneder - eller timer?? :-)
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 21:29
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg - og horizonblue - ved ikke helt hvad historien bag billedet er - men der er helt sikkert tale om galvanisk tæring som følge af at båden fx har ligget ved en stålkaj hvor der har været et stærkstrømskabel der har "lækket" strøm til vandet (jord) og der er nok tale om uger til måneder men en sådan kraftig galvanisk fejlstrøm er noget frygteligt noget - på store skibe frygter man også sådanne tæringer - store skibe har jo generatorer og elnet som en mindre landsby og en fejlstrøm kan lede til alvorlige galvaniske strømme og tæringer - dog har man i dag måleinstrumenter der måler det galvaniske felt uden om båden så man alarmeres ved en sådan fejlstrøm og kan få den rettet før skibet tager alvorligt skade
 Derudover er store skibe beskyttet af flere tusind kilo af zinkkanoder - Da zink er mere reaktiv end jern (se spændingsrækken) vil zink-anoderne forsvinde før jernpladerne angribes af tæring
 
 Det viste drev har formentligt ligget ved en stålkaj hvor der har været en kraftig krybestrøm og anoderne har nærmest kogt - de har været væk meget hurtigt - måske på et par døgn og så har tæringen angrebet det næst mest reaktive metal - nemlig drevets aluminiumsdele - de rustfri dele er som det ses intakte da de er mindre reaktive end aluminiumen
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 21:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: bogense 
						Indlæg: 133
					      |  |  
	
	| 
                  
		det er også pga galvanisk tæring at der i de fleste større motorbåde er en lampe der lyser/blinker ved omvendt polarisering(at F og N er byttet). de skal kobles til rigtigt!! |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 21:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		"Gisp", ja.Det er edderma'me noget der kan ødelægge ens dag..!!
 Det er bl.a. også en af grundene til jeg foretrækker påhængsmotorer :-)
 
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 21:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Her er et der er endnu værre 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 22:01
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hehe, ja det ligner sgu' noget fra en dårlig film....!- bortset fra det faktum at ejeren ikke har sejlet i den i al den tid (18 måneder mindst) - ellers havde han forhåbenligt opdaget der ikke skete en sk.. når han smed den i 'drive'??
 
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 22:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Er der galvaniske strømme sker der skam også på en påhængsmotor se bare her   
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 22:10
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		ja, naturligvis.Jeg mente bare at med mine både (påhængte) så ligger de ikke fast i vandet. Jeg foretrækker at holde det så simpelt som muligt.
 
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				27-11-2008, 22:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Drevene såvel som påhængsmotorer tærer ikke hvis de vedligeholdes korrekt med offeranoder - og hvis man holder øje med anoderne fra tid til anden.
 Men nogle påhængsmotorer kan jo vippes helt fri af vandet og så er problemet løst
 
 Jeg følger altid med i hvordan mine anoder ser ud - og hvor meget der er tilbage - holder man øje med dem jævnligt får man også en advarsel om at der fx er krybestrømme da de så forsvinder meget hurtigt
 
 Jeg bruger Magnesium anoder da jeg sejler i ferskvand og de beskytter endnu bedre en sinzk og alu anoder - men bruges de i saltvand forsvinder de temmeligt hurtigt (men beskytter godt også i saltvand)
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
		|  Similar Threads |  
	| Emne | Emne forfatter | Forum | Svar | Sidste indlæg |  
	| www.horizonblue.dk | ENN | Generelle spørgsmål | 5 | 15-05-2009 08:45 |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,215 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Boschvjq |  |