Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 433
0 medlemmer og 433 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #5  
Gammel 27-11-2008, 21:29
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg - og horizonblue - ved ikke helt hvad historien bag billedet er - men der er helt sikkert tale om galvanisk tæring som følge af at båden fx har ligget ved en stålkaj hvor der har været et stærkstrømskabel der har "lækket" strøm til vandet (jord) og der er nok tale om uger til måneder men en sådan kraftig galvanisk fejlstrøm er noget frygteligt noget - på store skibe frygter man også sådanne tæringer - store skibe har jo generatorer og elnet som en mindre landsby og en fejlstrøm kan lede til alvorlige galvaniske strømme og tæringer - dog har man i dag måleinstrumenter der måler det galvaniske felt uden om båden så man alarmeres ved en sådan fejlstrøm og kan få den rettet før skibet tager alvorligt skade

Derudover er store skibe beskyttet af flere tusind kilo af zinkkanoder - Da zink er mere reaktiv end jern (se spændingsrækken) vil zink-anoderne forsvinde før jernpladerne angribes af tæring

Det viste drev har formentligt ligget ved en stålkaj hvor der har været en kraftig krybestrøm og anoderne har nærmest kogt - de har været væk meget hurtigt - måske på et par døgn og så har tæringen angrebet det næst mest reaktive metal - nemlig drevets aluminiumsdele - de rustfri dele er som det ses intakte da de er mindre reaktive end aluminiumen
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
www.horizonblue.dk ENN Generelle spørgsmål 5 15-05-2009 08:45

» Statistikker
Medlemmer: 130,270
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, SUNWINsuend
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden