Som ofte - med den type motor du har - vil det være sort røg.
Årsagerne til dette kan være som følgende:
- Forkert indsprøjtningstryk på dysserne f.eks. defekte trykskiver
- Blokeret luftfilter evt. udskiftning
- Forkert justeret brændstofpumpe, som skal justeres med højtrykspumpe eller capilarrør
I første omgang ville jeg afmontere dysserne og få dem trykprøvet / justeret - som ofte er det her fejlen skal findes med mindre der ligger et håndklæde i indsugningen på motoren.....
Næste gang jeg kommer til båden må jeg checke om den er ved at æde et viskestykke el. lign
Tror også jeg vil prøve at optage en lille video for lige at få en "second opinion" på hvilken vej det evt. kunne være fejlen skal findes.
Ang. justering/kontrol af dyser. Hvad koster det ca. for 4 stk.?
Kontrol af dysser skal foretages på et dieselværksted f.eks. BOSCH.
Jeg husker ikke Deres takster for justering med trykskiver uden udskiftning af dyssespidsen, men et beløb svarende til kr. 500,- / pr. stk., er nok ikke helt ved siden af.
Er det en komplet renovering af dyssen, bør du få en pris, inden arbejdet begyndes.
Inden du bruge penge på dyssetest eller renovering, så er der andre ting som ovenstående anført, der bør undersøges inden !
Var ved båden her til aften for at ordne lidt småting - Bla. at se lidt til motoren.
Luftfilteret blev checket og fundet OK. Det eneste filteret består af er en lille metal "spand" med et meget fintmasket trådnet. Så altså ikke noget skum/vat der var stoppet. Men jeg kunne så konstatere at der var en lille smule olie rundt i kanten ved indgangen til turboen. Der var som sådan ikke noget olie der lå i dråber el. lign, men skulle da lige hilse og sige at fingrene blev godt og grundig sorte ved at køre dem rundt i kanten(gad vide om de når at blive rene til 70 års fødselsdag på lørdag....Nåh det er en anden sag).
Ang. test af dyser - Så viser det sig faktisk at jeg har en kollega der har en dysetester...Respekt. Han har tilbudt mig at hjælpe mig med at teste mine dyser hvis ellers han har et rør/omløber der passer på mine dyser. Så der er der lige en besparelse på måske 1500kr - Dejligt.
Jeg fik også optaget en lille video så i kan se hvorledes røgen ser ud. Så jeg vil meget gerne have jeres vurdering af hvilken retning fejlen formentligt skal findes.
Det ser ud til at være olie der brændes af.
Dette kan skyldes mange forskellige ting, det er MEGET vigtigt at du holder øje med olieforbrug.
Jeg tror fejlen ligger ved "paraplyerne" ved ventilerne.
Disse bliver med tiden hård som glas og så kan der løbe lidt olie ned langs ventilstammen og ned i forbrændingskammeret.
Hvordan ser det ud med røgen efter en sejltur med pæn fart.
Forsvinder røgen en tid eller er det uændret ?
Du skal IKKE bruge penge på at så tjekket dyser, dette vil være spild at penge.
Tak for de hurtige svar - Blive endelig ved med at kommentere.....
Jeg har endnu ikke haft mulighed for at lade den "strække ud" i længere tid da båden først blev søsat i torsdags. Og har derved heller ikke rigtig haft mulighed for at se på farven af røgen ved marchhastighed. Jeg har dog en fornemmelse af at røgen ikke tiltager med hastigheden.
Iflg. sælger - Så er motoren "hovedrenoveret" for ca. 60000kr i vinteren 06/07. Det har han skrevet under på på slutsedlen, men har ellers ikke nogen form for dokumentation da det foregik efter fyraften...Hvis i forstår sådan en lille én.
Og med mindre at mekanikerne har taget røven på ham, så får man trods alt noget renovering for det beløb. Og slibning af ventilsæder/ventiler må vel forventes at være obligatorisk ifbm. renovering af en motor.
Jeg synes ikke det ser alarmerende ud.
Ryger den også når du sejler ved marchhastighed og hvis er det så samme farve?
I tomgang er der en del der ryger da der intet ladetryk er, og det giver lidt brændstofoverskud, og det kan sagtens have farve som dit røg. Så længe den ikke lugter som en gammel slidt engelsk sportsvogn, mener jeg ikke det er voldsomt.
Jeg er med på de forskellige farver røg ved fejlfinding.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Det der er der ikke noget unormalt i for en motor der er fra 87.....
Prøv at kigge rundt i havnen når motorbåde starter op, og du vil 110% se alle ryge, og en del ryge noget mere end det der.
Jeg sejlede i min Wiking i 6 år, og den røg lidt mere end det der, uden forbrug af olie eller andet....lidt generende for nabo bådene men det var også det....
Den røg i øvrigt også når der var drifts temperatur, men så længe farven er som det der, så længe vil jeg ikke bekymre mig voldsomt....
Du kan potentielt bruge en del penge på at få den til at stoppe med at ryge, uden at få den til at stoppe....
Men jeg kunne så konstatere at der var en lille smule olie rundt i kanten ved indgangen til turboen. Der var som sådan ikke noget olie der lå i dråber el. lign.
En godt slidt turbo, der tryksmøres af motorens smøreoliesystem, vil give blå røg i udstødningen.
Er der slør i "møllen" på turboen ?
Udskiftning af turboen med en fabriksny er som ofte meget kostbart, men en renovering hos H.Daubjerg - som mange professionelle værksteder bruger - kan som ofte klares for et par tusinde kroner
Jeg har ikke set den vedlagte video endnu, men gør det til fyraften..
Min turbo er også fedtet på indersiden ved indsugningen, men det er fordi udluftningen fra ventildækslet går direkte på indsugningstragten :-)
Min Yanmar har også udluftning fra ventildæksel til låget på luftfilter. Så det kan også sagtens være derfor turboen er en smule fedtet på indersiden af indsugningen.
Den smule jeg lige checkede turboen da jeg havde luftfilteret af, tyder det ikke på at der er slør i akslen. Jeg prøvede at skubbe "møllen" frem/tilbage og sideværs også. Men der var ikke noget slår at mærke.