Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 260
0 medlemmer og 260 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-05-2014, 21:30
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det ligner at den brænder motorolie af....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-05-2014, 21:45
Siesta's Avatar
Siesta Siesta er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: DK
Indlæg: 51
Hej

Det ser ud til at være olie der brændes af.
Dette kan skyldes mange forskellige ting, det er MEGET vigtigt at du holder øje med olieforbrug.

Jeg tror fejlen ligger ved "paraplyerne" ved ventilerne.
Disse bliver med tiden hård som glas og så kan der løbe lidt olie ned langs ventilstammen og ned i forbrændingskammeret.

Hvordan ser det ud med røgen efter en sejltur med pæn fart.
Forsvinder røgen en tid eller er det uændret ?

Du skal IKKE bruge penge på at så tjekket dyser, dette vil være spild at penge.

De bedste hilsner.
Michael
Reply With Quote
  #3  
Gammel 07-05-2014, 22:03
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Hej igen,

Tak for de hurtige svar - Blive endelig ved med at kommentere.....

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at lade den "strække ud" i længere tid da båden først blev søsat i torsdags. Og har derved heller ikke rigtig haft mulighed for at se på farven af røgen ved marchhastighed. Jeg har dog en fornemmelse af at røgen ikke tiltager med hastigheden.

Iflg. sælger - Så er motoren "hovedrenoveret" for ca. 60000kr i vinteren 06/07. Det har han skrevet under på på slutsedlen, men har ellers ikke nogen form for dokumentation da det foregik efter fyraften...Hvis i forstår sådan en lille én.

Og med mindre at mekanikerne har taget røven på ham, så får man trods alt noget renovering for det beløb. Og slibning af ventilsæder/ventiler må vel forventes at være obligatorisk ifbm. renovering af en motor.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-05-2014, 22:06
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Da jeg søsatte min Wiking i sin tid, blev jeg voldsomt bekymret over røgen...

Så jeg oprettede en lignende tråd som denne på et andet forum

Svarene var nogenlunde som mit og Strøyers, og som sagt skete der aldrig andet end at røgen generede nabo bådene, hvilket blev løst ved lige at advare dem om det, inden jeg startede op, og jeg har aldrig hørt nogle brokke sig...

Næh ja ved vind fra agter kunne røgen slå ind i salonen, og det var da heller ingen fornøjelse....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-05-2014, 09:38
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg er absolut heller ikke skræmt af videoen. Ud over den lyder hamrene godt

Men anyways, som du selv beskriver har tidligere ejer nok ikke fyret den af ret mange gange i løbet af hans ejertid.

Der er nogle forskellige ting som spiller ind i min verden:
En marine motor har super kort udstødning som hverken har potter el. filtre med mere som kan aftage udstødninggasser.

Det jeg ville kigge efter er:

Er dieseltanken ren og pæn? ( Højst tænkelig ja )
Hvis nej: rens og ny diesel på. ( en Smule snavs / vand kan give en mystisk motorgang/røg )
Er selv gået fra 2x400L tanke i vores til 2x30L i hverdagen for at undgå dette. Det fungere PERFEKT

Er motoren nyserviceret?
Hvis nej: Skift diesel filter, oliefilter og motorolie.
- gør det ved driftsvarm motor.

Nu til den sjove fjelfinding:
Ud og sejl topfart: hvor mange omdrejninger går den så?
hvad skal motoren gå i topfart?
Er propellen ikke den helt rigtige i forhold til bådens vægt osv. så motoren går for lave omdrejninger ved max. Vil motoren ha tildens til at have uforbrændt diesel i udstødningen som vil komme til syne i lave omdrejninger og ikke mindst når du giver gas for at komme ud af vandet.

( det svare til at køre med campingvogn op af bakke i en diesel bil og holde den i 5 gear. Så vil du med garanti os se røg )

Jeg tror ikke på din motor fejler noget. Men som der bliver nævnt: hold øje med olieforbrug ( hvis det er der )

Men inden flere bekymringer så ud og stræk ben på den. Gerne uden så meget vægt i båden så muligt så du får flest omdrejninger på hesten

God fornøjelse
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 08-05-2014, 16:21
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Jeg er absolut heller ikke skræmt af videoen. Ud over den lyder hamrene godt

Men anyways, som du selv beskriver har tidligere ejer nok ikke fyret den af ret mange gange i løbet af hans ejertid.

Der er nogle forskellige ting som spiller ind i min verden:
En marine motor har super kort udstødning som hverken har potter el. filtre med mere som kan aftage udstødninggasser.

Det jeg ville kigge efter er:

Er dieseltanken ren og pæn? ( Højst tænkelig ja )
Hvis nej: rens og ny diesel på. ( en Smule snavs / vand kan give en mystisk motorgang/røg )
Er selv gået fra 2x400L tanke i vores til 2x30L i hverdagen for at undgå dette. Det fungere PERFEKT

Er motoren nyserviceret?
Hvis nej: Skift diesel filter, oliefilter og motorolie.
- gør det ved driftsvarm motor.

Nu til den sjove fjelfinding:
Ud og sejl topfart: hvor mange omdrejninger går den så?
hvad skal motoren gå i topfart?
Er propellen ikke den helt rigtige i forhold til bådens vægt osv. så motoren går for lave omdrejninger ved max. Vil motoren ha tildens til at have uforbrændt diesel i udstødningen som vil komme til syne i lave omdrejninger og ikke mindst når du giver gas for at komme ud af vandet.

( det svare til at køre med campingvogn op af bakke i en diesel bil og holde den i 5 gear. Så vil du med garanti os se røg )

Jeg tror ikke på din motor fejler noget. Men som der bliver nævnt: hold øje med olieforbrug ( hvis det er der )

Men inden flere bekymringer så ud og stræk ben på den. Gerne uden så meget vægt i båden så muligt så du får flest omdrejninger på hesten

God fornøjelse

Ang. lyden - Ja så lyder den faktisk meget godt. Er sgu lidt noget andet end den tøf-tøf lyd fra den Bukh DV10 der sad i min forrige båd. Selvom det nu også er en rigtig fin motor. Men bare lyden af turboen når den får fuld hane er jo lige til at smile over

Her er hvad jeg bla. har gjort ifbm. vinterkonservering/forårsopstart

* Tanken har været helt tømt og renset for ca. 1 mdr. siden - Og fyldt igen med ren diesel.
* Brændstoffilter på motor er skiftet. Mangler stadig at skifte det eksterne.
* Olie skiftet.
* Oliefilter ikke skiftet da det jeg havde bestilt ikke passede.

Ang. omdrejningerne - Så ved jeg faktisk ikke hvad den går med idet omdrejningstæller er defekt. Men det står på listen af ting der skal fixes i nærmeste fremtid. Kan dog konstatere at den går 3..3,5 knob bare i tomgang. Og indtil nu har jeg som max. målt 13,5 knob. Altså i runde tal 4 gange så hurtigt ved fuld hane som ved tomgang. Og mon ikke RPM stiger 6-7 gange. Der er selvfølgelig også noget slip. Men om det forhold er normalt ved jeg ikke...

Tror jeg må have den ud og strække ben. "Desværre" sejler jeg på silkeborg søerne med hastighedsbegrænsning på 8 knob. Men jeg må se om ikke jeg kan finde en aften hvor bent betjent ikke er ude.


Men uanset - MANGE TAK for alle de gode indlæg - Det er virkeligt et godt forum at være med i. Og det er rart med nogle beroligende ord om at motoren (formentligt) er helt OK. Det regnede jeg bestemt også med den er, men i kender godt følelsen af om man nu har overset et eller andet vitalt der pludselig udløser en kæmpe regning.

Jeg skal nok holde jer underrettet hvis/når der kommer nye informationer.....
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-05-2014, 21:48
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Jeg synes ikke det ser alarmerende ud.
Ryger den også når du sejler ved marchhastighed og hvis er det så samme farve?
I tomgang er der en del der ryger da der intet ladetryk er, og det giver lidt brændstofoverskud, og det kan sagtens have farve som dit røg. Så længe den ikke lugter som en gammel slidt engelsk sportsvogn, mener jeg ikke det er voldsomt.
Jeg er med på de forskellige farver røg ved fejlfinding.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-05-2014, 22:02
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det der er der ikke noget unormalt i for en motor der er fra 87.....

Prøv at kigge rundt i havnen når motorbåde starter op, og du vil 110% se alle ryge, og en del ryge noget mere end det der.

Jeg sejlede i min Wiking i 6 år, og den røg lidt mere end det der, uden forbrug af olie eller andet....lidt generende for nabo bådene men det var også det....

Den røg i øvrigt også når der var drifts temperatur, men så længe farven er som det der, så længe vil jeg ikke bekymre mig voldsomt....

Du kan potentielt bruge en del penge på at få den til at stoppe med at ryge, uden at få den til at stoppe....
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,032
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, anate9
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:25.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden