| 
	
		
			
				| » Online brugere: 387 |  
| 0 medlemmer og 387 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				05-06-2014, 17:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
				
				Olieskift Volvo 270 drev
			 
 Hej, 
Jeg har søgt flere steder på nettet, men kan ikke finde det    
Jeg har tappet olie ud af mine 270-drev. Bundprop og oliepind ud.
 
Jeg har så FORSØGT at hælde olie på gennem det lille olie-pind hul - men det tager jo 3-4 timer..
 
Hvor er det meningen man skal hælde olie på ? Indefra/udefra ? 
Jeg kan ikke finde passende propper at pille ud    
Nogen der har manualer til drevet vil jeg også blive glad.
 
Mvh. Henrik |  
	
	| 
			
			 
			
				05-06-2014, 19:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Kig på pos nr 5, det er et 280 drev men for at vise der er en påfyldning bag dæksel, og efterfyld gennem hul til pejlepind http://www.marinepartseurope.com/en/...-44-13132.aspx
				__________________Monterey 265
 Volvo penta 5,7gxi
 Dp-s-drev
 |  
	
	| 
			
			 
			
				05-06-2014, 22:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hmm - men er det dæksel man skal have af for at komme ind til proppen til et 'vandtæt' kammer, eller er det bare beskyttelsesplastik ? |  
	
	| 
			
			 
			
				06-06-2014, 12:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er ikke et vandtæt dæksel. Der løsnes bare de to skruer og så kan du komme til proppen. Giv skruerne noget vandbestandig fedt, når du monterer dem igen.
 På nogen 270 drev, sidder påfyldningsproppen i øvrigt lige under dækslet, altså på ydersiden af drevet (peger bagud), så dækslet ikke skal pilles af.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				06-06-2014, 18:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Super - jeg går i krig    
Har du forresten en ide til hvorfor det ene drev går meget stramt når man drejer ?
 
Det mærkes nærmest som bittesmå 'ryk' eller som et tandhjul på en tandstang - hak hak hak hak
 
Jeg har sprøjtet med marinefedt på én smørenippel udenfor og og én lige under 'stangen' der bliver brugt til at dreje med inden for.
 
Og sprøjtet godt med wd-40 og teflonspray overalt udevendigt i samlinger osv. |  
	
	| 
			
			 
			
				07-06-2014, 08:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Når de ældre Volvo drev går træg, er der som regel kun en ting i vejen og det kan ikke smøres væk, desværre.  
Hele drevet drejer omkring det vandrør som kølevandet bliver suget op i og her er der ikke meget slør. Det der er sket over tid, er at aluminiumen er irret lidt og det sidder i klemme og så kører drevet træls. 
 
Hvis det er det der er galt med dit drev, gøres følgende:
  Drevet afmonteres og skilles ad på midten (olien tappes af først)Underdelen ligges væk, der skal kun arbejdes på overdelenVandstudsen under kardanleddet skrues afVandrøret bankes neden ud (sidder godt fast, brug korrekt værktøj for ikke at ødelægge kanten af røret)Alle dele renses og kontrolleres for skader (der er en bøsning og et nåleleje samt to pakdåser som skal være ok, ellers skiftes)Det hele samles igen, i modsat rækkefølge, brug vandbestandig/marine fedtPå med drevet
 Det er ret nemt at finde ud af om det er det der er galt. Tag fat ude i næsen af drevet og hiv fra side til side. Hvis du ikke meget let kan flytte drevet lidt fra side til side (et par cm i alt) sidder det fast i vandrøret.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-06-2014, 13:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Du er godt nok en lyseslukker    
Men nu ved jeg da hvad der er galt    
Det bliver nok marineservice til efteråret.
 
Båden har stået på land i 5 år - tror du der er den midste chance for at det bliver LIDT bedre når den kommer i vandet og bliver brugt lidt ? |  
	
	| 
			
			 
			
				07-06-2014, 18:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Lidt massage kan da altid hjælpe lidt, men helt godt bliver det ikke, før det har været skilt ad. 
Ikke for at være endnu mere lyseslukker, men efter 5 år på land, så går du vel motor/drev grundigt igennem inden båden skal ud og sejle ?   
Impeller 
Bælge 
Køleslanger 
Kileremme 
Brændstoffilter 
Søvandsfilter(hvis det findes) 
Bakgears lås på drev 
Motor og drev olie (det er du i gang med) 
Tændingssystem (hvis det er benzinmotorer) 
 Brændstofslanger
 
Manualer kan du i øvrigt finde her
http://boatinfo.no/
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				07-06-2014, 19:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by hhandresen   Tror du der er den midste chance for at det bliver LIDT bedre når den kommer i vandet og bliver brugt lidt ? |  
Jeg har aldrig hørt om noget der bliver bedre af, at blive dyppet i saltvand....   
Jeg tror heller ikke at et ældre VP drev gør det.. 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				09-06-2014, 17:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har været det hele igennem    Nu skal vi snart i vandet - FEDT   |  
	
	| 
			
			 
			
				09-06-2014, 17:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg giver dig for så vidt ret Miss Mancini - i at saltvand ikke gør meget gavn - men det var også mere det at drev osv. kom i bevægelse og drift. Jeg er da selv helt stiv i alle muskler bare efter en nat i sengen    Men det bliver bedre efter en kop kaffe (lavet på ferskvand). haha. |  
	
	| 
			
			 
			
				12-06-2014, 13:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		Vil lige tilføje at hvis du hælder olie på igennem olie-pind-hullet, så er én af topboltene (7 & 8 på tegningen) i dit drev (det er der ihvertfald på 280'eren) forsynet med en boring, så den fungerer som udluftningsskrue. Jeg tog en 0.5 l. cola-flaske, satte et rør af passende diameter til olie-pind-hul, i låget og skar bunden af flasken. På den måde kunne jeg faktisk fylde drevet op med ny olie på under en time. 
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				12-06-2014, 14:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Smart - hvilken af de 4 bolte er udluftning på 280-drev ? |  
	
	| 
			
			 
			
				13-06-2014, 12:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
						Indlæg: 1,256
					      |  |  
	
	| 
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu    
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			 |  
	
		|  |  
 
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,219 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Aaronvaw |  |