Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 188
1 medlemmer og 187 gæster
TimothyFus
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-04-2015, 08:22
Saga Saga er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: vestsjælland
Indlæg: 19
jamen er vandet i Silkeborgsøerne ikke ferskvand for så er det da bare at bruge det direkte
i motoren

Men du bør købe en hvor der ikke er installeret turbo da den går til ved så lave omdrejninger
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-04-2015, 08:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Saga Se indlæg
jamen er vandet i Silkeborgsøerne ikke ferskvand for så er det da bare at bruge det direkte
i motoren
Jo, vandet er ferskvand i Silkeborgsøerne, men handles der en båd som har sejlet i saltvand, så er gennemtæringsprocesserne startet, og de bremses ikke af, at der sejles i ferskvand.

Ferskvand tærer også på støbejern, når saltvandet har gnubbet sig ind i støbejernet, hvor kølervæske bremser gennemtæringsprocesserne. Naturligvis er der en begrænsning for kølervæskens virke på en godt tæret motor, men det er en helt anden snak.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-04-2015, 11:20
Saga Saga er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2014
Bopæl: vestsjælland
Indlæg: 19
Mancini.
Det har du sikkert ret i.
Selv ville jeg aldrig købe en med saltvandskøling
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-04-2015, 18:38
Agerbo Agerbo er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Salten
Indlæg: 4
Dejligt med alle disse behjælpelige mennesker.
Og jo at have to motorer i søer. Ja der er selv, at skyde gråspurve med kanoner. En underdrivelse. Men nu er det bare engang sådan at skal man omkring de 30 fod. Ja så er mange bare med to motorer.

Mange tak for de uddybende svar ang. motorer er der flere input skal i bare give los.

På forhånd tak
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-04-2015, 19:35
Agerbo Agerbo er offline
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Salten
Indlæg: 4
Miss mancini

Jeg kommer til at spekulere på hvis man finder en af dem der kun er delvist kølet og det uheldige sker at den gennemtærer. Er det så også ny motor eller kan det svare sig at udskifte delene.? Og har du evt et bud på hvad det vil stå i?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-04-2015, 06:10
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Gennemtæringsprocesserne sker som ofte i denne rækkefølge;

Udstødningssystem
Topstykke(r)
Indsugning
Motorblok

Et gennemtæret udstødningssystem afliver som ofte motoren fordi vandet får lov til at være alt for længe i cylinderne, ellers sker det under sejlads, hvor vandet løber ind i cylinderne, begge ventiler er lukket og stemplet på vej op - BANG, vand kan ikke komprimeres, så enten stopper motoren med det samme ellers ryger plejlstangen ud igennem motorblokken.

Opdager man en utæthed i ovenstående komponenter i tide, så kan motoren i mange tilfælde reddes.

Jeg prøvede det med min egen 4.3 V6´er forrige år ( båden er fra 1992 ).
Vi havde sejlet en hel dag og til aften gik turen ind i havnen. På vej ind begyndte motoren at gå ujævnt for til sidst at gå i stå. Jeg forsøgte at starte motoren, men hørte kun et stort "klonk" fra motorrummet - så vidste jeg godt, hvad der var galt. Udstødningssystemet var kun få år gammelt, men topstykkerne og indsugningen var det originale fra 1992.
Jeg afmonterede tændrørene i bagbord side og vandet væltede ud fra den forreste cylinder. Operationen omfattede to nye topstykker og indsugning.

Man kan ikke sige den præcise levetid på motordele der er kølet med saltvand, men som grundregel, jo ældre det er, jo mere fremskredet må tæringsprocesserne være.

Både der er hentet i USA og sejlet i saltvand ses endnu hårdere ramt af gennemtæringer end det vi oplever i DK grundet den høje saltkoncentration, manglende vinterklargøring og få drifttimer.

Der er ingen fast prisliste på udskiftning af motordele dog er gennemsnitsprisen på følgende dele således:

Udstødningssystem, ca. 8000,- kr.
Indsugning ( kan være udgået hos flere ), ca. 7000,- kr.
Topstykker ( small block ), ca. 8000,- / pr. stk.
Motorblok ( long block / motor med topstykker, small block ), ca. 35000,-
Forvent en timepris hos mekanikeren på ca. 600,- kr. + moms

Jeg har en bekendt som skulle have skiftet to ventiler på et topstykke til en small block ( Mercruiser ). Arbejdet blev udført på et "aut. pirat værksted på Fyn" til en samlet pris på 35.000,- kr. !!!! Lidt i overkanten, synes jeg..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,083
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, TimothyFus
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden