Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 245
2 medlemmer og 243 gæster
drFY4NimB2, dRr4LW7Uqt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 25-07-2015, 12:03
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Jeg har jo båden til at ligge i ferskvand og hver gang jeg har sejlet i saltvand har jeg jo en times sejlads i åens ferske vand inden jeg er hjemme, så motoren bliver skyllet godt igennem
Jeg afventer til båden kommer på land, og afmonterer knæet og manifolden. min første tanke var egentligt om der er små kølekanaler i topstykket og ud i manifolden over udstødnings portene, som måske er gruset til
regner med at du kan levere div. pakninger om de hedder Volvo eller andet tager jeg ikke så tungt bare de passer
Jeg har ingen synlige utætheder på vandsiden, men dækslet på siden af motoren ved knastakslen fugter lidt med olie i kanten.


ps. jo den blev 10 år i marts 2015
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 19-08-2015, 20:54
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Nu er problemet med den varme motor blevet værre og det kom tilsyneladende lidt pludselig. Jeg havde sejlet ca 1 ½ time og kortvarig oppe på 17 knob og der var ingen problemer, men da jeg så vendte snuden hjemover begyndte den langsomt at stige i temperaturen til 90 gr og jeg sejlede med 2200 rpm, da jeg sænkede farten til 1500 rpm faldt temperaturen til 80 gr. ( skal være mellem 70 og 81 ifølge instruktionsbogen)

jeg har efterfølgende kontrolleret følgende.

slanger afmonteret og ingen fejl fundet
impellen i pumpen skiftet, der var dog ikke noget at se på den gamle og det hjalp heller ikke.

oliekøleren som der suges søvand igennem afmonteret og kontrolleret for skidt. intet skidt.

termostaten kontrolleret i en gryde vand på komfuret og den begynder at åbne ved 71 gr og er fuld åben ved 76 gr. så det er heller ikke der.

jeg afmonterede sugeslangen ved drevet og monterede den direkte i den ekstra søvandsindtag i bunden af båden fra den forige motor, ingen stoppede kanaler i drevet og stadig ingen virkning.

knæ og manifold er meget varmere end de plejer at være.
som jeg ser det må det være fordi den ikke kan komme af med vandet ( stoppet knæ ) eller pumpen giver ikke vand nok, men den er jo ikke så gammel.

Er der noget jeg har overset ! ! !
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 19-08-2015, 21:03
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
dette skulle være som knæet er samlet med pakningerne.
er der små kanaler i knæet som pakningerne viser og hvorfor er den midterste plade ikke hullet på samme måde som pakningerne ?
Attached Images
File Type: jpg udstødningsknæ.jpg (44.3 KB, 6 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-08-2015, 20:36
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
så håber jeg sgu at jeg har fundet problemet
det første billede er af manifolden og der sad skidtet kun lige i det øverste stykke så med lidt hjælp fra støvsugeren og en skrutrækker fik jeg det væk.
billede nr. er af knæet efter rensningen og den var næsten helt lukket, ikke kun i kanten rillen i den anden ende af knæet var helt lukket på nær en åbning på 1½ cm så der måtte gang i ståltråd og en spulepistol for at lave hul igennen knæet.
nu bliver det spændende i morgen når jeg skal prøvesejle
pladen der ligger mellem pakningerne vende ikke rigtig og det er første gang den bliver skilt ad ? ? der stod up-front på den ene kant og sådan vendte den ikke.
Attached Images
File Type: png udstødning2.png (43.2 KB, 83 views)
File Type: png udstødning3.png (69.8 KB, 80 views)
File Type: png udstødning1.png (39.6 KB, 80 views)
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-08-2015, 20:56
pajero's Avatar
pajero pajero er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
Thumbs up

Fedt når vi er nogen stykker der kan lave lidt selv ...
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
Reply With Quote
  #6  
Gammel 21-08-2015, 06:02
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, man kan jo så undre sig over, at du har sejlet 5 timer i træk uden nævneværdige problemer med motorkølingen.

Det er glimrende fejlen er fundet, men husk nu, Goofy: Tæringerne i afgangsknæ og udstødningsmanifold er uden tvivl vidt fremskredet med mulighed for gennemtæring og vandindtrængen i motoren.

Jeg ville nok overveje et nyt manifoldsæt fra Volvo Penta. Det kan vist leveres til omkring 5500,- kr. Har det samme holdbarhed som det nuværende, har du fremtidssikret Goofy indtil du skifter til en Princess 470...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 21-08-2015, 14:23
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
nogen der har en ide om hvorfor der ligger en metal plade imellem de pakninger, så der kun er 1 hul i stedet for alle sider er åben ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,019
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, drFY4NimB2
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden