» Online brugere: 215 |
0 medlemmer og 215 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

19-08-2015, 20:54
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Nu er problemet med den varme motor blevet værre og det kom tilsyneladende lidt pludselig. Jeg havde sejlet ca 1 ½ time og kortvarig oppe på 17 knob og der var ingen problemer, men da jeg så vendte snuden hjemover begyndte den langsomt at stige i temperaturen til 90 gr og jeg sejlede med 2200 rpm, da jeg sænkede farten til 1500 rpm faldt temperaturen til 80 gr. ( skal være mellem 70 og 81 ifølge instruktionsbogen)
jeg har efterfølgende kontrolleret følgende.
slanger afmonteret og ingen fejl fundet
impellen i pumpen skiftet, der var dog ikke noget at se på den gamle og det hjalp heller ikke.
oliekøleren som der suges søvand igennem afmonteret og kontrolleret for skidt. intet skidt.
termostaten kontrolleret i en gryde vand på komfuret og den begynder at åbne ved 71 gr og er fuld åben ved 76 gr. så det er heller ikke der.
jeg afmonterede sugeslangen ved drevet og monterede den direkte i den ekstra søvandsindtag i bunden af båden fra den forige motor, ingen stoppede kanaler i drevet og stadig ingen virkning.
knæ og manifold er meget varmere end de plejer at være.
som jeg ser det må det være fordi den ikke kan komme af med vandet ( stoppet knæ ) eller pumpen giver ikke vand nok, men den er jo ikke så gammel.
Er der noget jeg har overset ! ! !
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

19-08-2015, 21:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
dette skulle være som knæet er samlet med pakningerne.
er der små kanaler i knæet som pakningerne viser og hvorfor er den midterste plade ikke hullet på samme måde som pakningerne ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-08-2015, 20:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
så håber jeg sgu at jeg har fundet problemet
det første billede er af manifolden og der sad skidtet kun lige i det øverste stykke så med lidt hjælp fra støvsugeren og en skrutrækker fik jeg det væk.
billede nr. er af knæet efter rensningen og den var næsten helt lukket, ikke kun i kanten  rillen i den anden ende af knæet var helt lukket på nær en åbning på 1½ cm  så der måtte gang i ståltråd og en spulepistol for at lave hul igennen knæet.
nu bliver det spændende i morgen når jeg skal prøvesejle
pladen der ligger mellem pakningerne vende ikke rigtig og det er første gang den bliver skilt ad ? ? der stod up-front på den ene kant og sådan vendte den ikke.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-08-2015, 20:56
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
|
|
Fedt når vi er nogen stykker der kan lave lidt selv ...
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
|

21-08-2015, 06:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, man kan jo så undre sig over, at du har sejlet 5 timer i træk uden nævneværdige problemer med motorkølingen.
Det er glimrende fejlen er fundet, men husk nu, Goofy: Tæringerne i afgangsknæ og udstødningsmanifold er uden tvivl vidt fremskredet med mulighed for gennemtæring og vandindtrængen i motoren.
Jeg ville nok overveje et nyt manifoldsæt fra Volvo Penta. Det kan vist leveres til omkring 5500,- kr. Har det samme holdbarhed som det nuværende, har du fremtidssikret Goofy indtil du skifter til en Princess 470... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

21-08-2015, 14:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
nogen der har en ide om hvorfor der ligger en metal plade imellem de pakninger, så der kun er 1 hul i stedet for alle sider er åben ?
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

21-08-2015, 17:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
nogen der har en ide om hvorfor der ligger en metal plade imellem de pakninger, så der kun er 1 hul i stedet for alle sider er åben ?
|
Nej, det er der vist ikke nogen som ved ej heller VP.
Som sagt er pakningsindsatsen på VP manifold/knæ ændret, så der kun skal bruges én pakning med gennemløb af vand i alle fire skyllekanaler.
Har du overvejet at lægge afgangsknæet i en syrebad, så alle urenheder bliver skyllet ud ? Ståltråd og trykluft kan være fint, men ind i krogene kommer man ikke....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

21-08-2015, 17:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 21-08-2015 kl. 17:22.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,019
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, drFY4NimB2 |
|