Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 252
1 medlemmer og 251 gæster
Mikrozealnet
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 19-10-2015, 06:47
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jep, B30 E, har ind imellem kigget lidt efter om der skulle være nogen til salg, men de hænger ikke på træerne.

Tror at det er næsten samme mængde i arbejde at bygge min egen motor om til sprøjt, som at få en B30E lavet til marine.

Det er et tudsegammelt indsprøjtningssystem (Bosch D jetronic) som det nok ikke er nemt at finde dele til. Dyserne er også anderledes end dem man bruger i dag, lavohms med slange tilslutning, i stedet for højohms med O ring tilslutning.

Jeg har en indsugningsmanifold fra en B30E til at ligge, som er klar til at svejse dysebøsninger på, samt modificere plenum(ellers kan den ikke være i motorkassen). (dyserne sidder i topstykket på B30E)

Hvis jeg modificerer B30E manifolden, så bliver det nærmest en bolt-on enhed, som blot kan erstatte den gamle manifold med karburatorer.

Så den skal skrues på, der skal trækkes ledninger, monteres programmerbar motorstyring og benzinslange + pumpe, så er vi klar. Tændingen vil jeg ikke røre ved, den originale fordeler har fået elektronisk og det fungere fint.

Jaja, det lyder let, men som jeg har erfaret, så tager projekter altid længere tid end man regner med.....

Tror bare at jeg fortsætter med karburatorer......
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 19-10-2015, 08:56
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Thumbs up God plan

Ville ønske jeg havde haft den samme inden jeg lagde ny motor med brændstofindsprøjtning i min båd
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #3  
Gammel 20-10-2015, 12:14
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Det er egentlig lidt "sjovt", for jeg havde aldrig de problemer i min Glastron, men den var selvfølgelig også noget større. Men kan tydeligt huske da Nico havde karbs til rensning - det gav en verden til forskel...
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 21-10-2015, 06:21
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Draco'en stejler meget, når den skal op at plane, din Glastron har formentlig ikke rejst næsen så meget op. Hvis man tog min motor og lagde i en anden(større) båd, ville problemet sikkert heller ikke opstå.

Ind imellem tænker jeg, at problemet må jo have været der lige siden B30'eren blev lagt i (båden er født med en B20'er).

Jeg prøvesejlede den ikke i forbindelse med købet, det var om vinteren, sælgeren boede langt fra vandet, men den kunne starte, prisen var lav og den skulle have en overhaling. Havde nok købt den alligevel, selvom den ikke kunne tage gas.

Hvem der har lagt den i og hvornår, ved jeg ikke. Ham jeg købte den af, har ikke gjort det. Den har haft skiftende ejere indtil jeg fik den, den var til salg forskellige steder, men hver gang med B30'eren i.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 23-05-2018, 18:24
Røde Rudi Røde Rudi er offline
 
Tilmeldelsesdato: May 2018
Bopæl: Kbh
Indlæg: 1
Samme problem

Hej.

Jeg har helt samme problem med min corall 23 aq 170.
Jeg gir gas og den reagerer fint men ved 10-11 kn og 2500 omdr. gider den ikke mere.

Er det relativt nemt at vende karburatorerne??

Jesper
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-05-2018, 06:17
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det er ganske nemt at vende karburatorerne 180°. Dog skal der fikses noget, med hensyn til stangtrækket, da det er nød til at virke modsat. I første omgang strikkede jeg noget sammen med et stykke tyk ståltråd og nogle strips, blot for at tjekke om det overhovedet hjalp at vende karburatorerne. Senere lavede jeg noget helt nyt mekanik.

Hele historien er her, scroll ned til bunden af siden.

http://horizonblue.dk/1700_topless_renovering.htm
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,062
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, pharmacy788
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden