Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 171
0 medlemmer og 171 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-07-2016, 17:10
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne, af med kabler og mål dem alt under 12,2-6 er døde hvis de viser 11,3-9
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 01-08-2016, 19:33
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Helt 100 på der er faldet en celle på batterierne,
Vil et batteri med defekt celle betyde at ladespændingen ikke kommer højere op end de oplyste 12.9V selvom start-batteriet er oppe over 14V? Har altid haft den opfattelse at et batteri med defekt celle godt kan opnå den ønskede lade-spænding, men så snart at laderen/generatoren slukkes, så falder spændingen promte ned på 10-11V igen.

Men jeg tager måske fejl(har aldrig set/prøvet det selv)
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-08-2016, 16:02
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-08-2016, 10:45
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Har du prøvet at tage kabler af og måle hver enkel, og hvis hvad var forskellen
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-08-2016, 11:02
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Billeder: 5
Super at du fandt årsagen.

Hvis jeg var dig ville jeg ikke skifte generatoren lige med det samme. Jeg ville derimod sikre mig at alle batterier var ladet fuldt op igen via landstrøm, og så se om ikke generatoren kan holde batterierne opladet.

Som det er lige nu er batterierne jo godt afladet. Og du kan ikke (nødvendigvis) forvente at din generator kan komme op over 14V når batterierne er HELT flade. Lige nu må din generator yde det maksimale for at få batterierne ladet op igen, og så vil jeg ikke umiddelbart være urolig over de 13.7V.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
  #6  
Gammel 13-08-2016, 19:53
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
Det er helt normalt at når du starter motoren så viser dit forbrugsbatteri kun batterispænding. Det er fordi den lader på startbatteriet indtil den er oppe på spænding så skifter den over for at lade på forbrugsbatterierne også.
Mht. at du skal give lidt gas for at få generatoren til at lade er måske der er en modstand eller ladelampe der enten er i stykker eller modstanden er for stor. Nu ved jeg ikke hvilken motor du har. Nogle har en modstand bygget ind i systemet og nogle bruger ladelampen som modstand.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 14-08-2016, 01:10
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Billeder: 1
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Det er helt normalt at når du starter motoren så viser dit forbrugsbatteri kun batterispænding. Det er fordi den lader på startbatteriet indtil den er oppe på spænding så skifter den over for at lade på forbrugsbatterierne også.
Mht. at du skal give lidt gas for at få generatoren til at lade er måske der er en modstand eller ladelampe der enten er i stykker eller modstanden er for stor. Nu ved jeg ikke hvilken motor du har. Nogle har en modstand bygget ind i systemet og nogle bruger ladelampen som modstand.
Det er startbatteriet jeg måler 12V på, og som springer op på 13,7V efter et minuts tid, eller hvis den får lidt gas..
Motoren er en BMW D636 (6cyl turbo-diesel)
Jeg lavede en opstilling med en elmotor som trækker en anden generator jeg har liggende, den smider 14,4V af sig i samme øjeblik den bliver startet. Jeg er godt klar over at den snurrer hurtigere end hvad der svarer til tomgang, men den trækker aligevel de 14,4v prompte..
Hmm man kunne selvfølge smide begge generatorer på.. En til startbatt og en til forbrugsbatt. Det må være et lille vinter projekt ;-)
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
Reply With Quote
  #8  
Gammel 14-08-2016, 05:43
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Det er startbatteriet jeg måler 12V på, og som springer op på 13,7V efter et minuts tid, eller hvis den får lidt gas..
Motoren er en BMW D636 (6cyl turbo-diesel)
Jeg lavede en opstilling med en elmotor som trækker en anden generator jeg har liggende, den smider 14,4V af sig i samme øjeblik den bliver startet. Jeg er godt klar over at den snurrer hurtigere end hvad der svarer til tomgang, men den trækker aligevel de 14,4v prompte..
Hmm man kunne selvfølge smide begge generatorer på.. En til startbatt og en til forbrugsbatt. Det må være et lille vinter projekt ;-)
Har du også 12 v på forbrugsbatteriet lige efter start?
Septor skillerelæet skal monteres således at når du starter motoren lader den først startbatteriet op og derefter forbrugsbatterierne. Kan være den er monteret omvendt.
Mht. at den skal have lidt gas kan være din ladelampe der ikke er rigtig. Kikkede i et reservedels katalog og det ser ud til at ladelampen skal være en 12V-4W pære. Prøv at kikke på om pæren har en forkert W. Havde en motor engang hvor W var for høj så skulle den have 1500 rpm inden generatoren slår ind.
Jeg har haft septor skillerelæer i begge mine både og der har aldrig været problemer.
Se link for korrekt montering af septor skillerelæ. http://www.kjoeller.com/biludstyr/st...eriadskillere/
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,459
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Terrydof
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:14.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden