» Online brugere: 135 |
0 medlemmer og 135 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

17-05-2017, 17:02
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
|
|
Så kan det sgu godt være, at jeg ikke skal ha båd alligevel :-) Det er dæleme ikke meget pr liter. Så ville en enkelt sejltur på 200 km/sømil jo hurtigt koste 3-5.000 kr. Hvem har dog råd til det? :-) 20 km = 400 kr. Det er sgu en del.
Min tanke var at jeg, når jeg har fri fra job og i weekender, blot ville tage og sejle meget stille et par km/sømil ud og bare være væk fra det hele. Men det kan sgu da hurtigt koste en bondegård bare at komme ud af marinaen.
Der må sgu nogle ingeniører på banen, der kan løse den udfordring. Personligt havde jeg intet imod at give kassen for en el-løsning, hvis det betød, at jeg kunne sejle derudaf og ikke skulle tænke så meget over udgift til fremdriften. El-drift må være en hel del billigere end drift via benzin eller diesel. Med den viden og teknologi vi i dag har, forstår jeg ikke, at det er et problem.
I skal vide at jeg sætter stor pris på, at I tager jer tid til at svare, selvom jeg ikke er stor fan af svarene ;-)
|

17-05-2017, 18:29
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
|
|
Nu findes der jo andre alternativer til de bådtyper du kigger på. Kan da fortælle at min egen 26 fod med 77Hk Yanmar, med typisk 6.5-8 knob, bruger ca. 2l/timen. Hvilket jeg dog også selv er meget positiv overrasket over. Og så er diesel udgiften pludselig noget mere spiselig...
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
|

18-05-2017, 16:38
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
|
|
Citér:
Originally Posted by megelundo
Nu findes der jo andre alternativer til de bådtyper du kigger på. Kan da fortælle at min egen 26 fod med 77Hk Yanmar, med typisk 6.5-8 knob, bruger ca. 2l/timen. Hvilket jeg dog også selv er meget positiv overrasket over. Og så er diesel udgiften pludselig noget mere spiselig...
|
Okay....ja, det er da interessant.
|

20-05-2017, 13:36
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
|
|
Yderst interessant. Lyder dog som noget der stadig ligger langt ude i fremtiden. Men det kan forhåbentlig sparke ingengiørerne igang. Det er i hvert fald noget, jeg vil holde øje med.
|

17-05-2017, 21:02
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Boatnovice
Så kan det sgu godt være, at jeg ikke skal ha båd alligevel :-) Det er dæleme ikke meget pr liter. Så ville en enkelt sejltur på 200 km/sømil jo hurtigt koste 3-5.000 kr. Hvem har dog råd til det? :-) 20 km = 400 kr. Det er sgu en del.
Min tanke var at jeg, når jeg har fri fra job og i weekender, blot ville tage og sejle meget stille et par km/sømil ud og bare være væk fra det hele. Men det kan sgu da hurtigt koste en bondegård bare at komme ud af marinaen.
Der må sgu nogle ingeniører på banen, der kan løse den udfordring. Personligt havde jeg intet imod at give kassen for en el-løsning, hvis det betød, at jeg kunne sejle derudaf og ikke skulle tænke så meget over udgift til fremdriften. El-drift må være en hel del billigere end drift via benzin eller diesel. Med den viden og teknologi vi i dag har, forstår jeg ikke, at det er et problem.
I skal vide at jeg sætter stor pris på, at I tager jer tid til at svare, selvom jeg ikke er stor fan af svarene ;-)
|
For det første er 200 sømil ikke en tur man sådan lige sejler en aftenstund, så kortere ture ud og hjem vil jo ikke være så dyrt. Så når du har fyldt tanken op kan du sejle mange ture, men hvis du har tænkt dig at sejle Sjælland rundt hver anden dag, så vil det naturligvis koste meget, men det er næppe realistisk.
Det er jo fordi det er så energikrævede bare at holde en konstant hastighed med en stor planende båd at det er en udfordring med el-drift, batterikapaciteten skal være enorm for bare at have lidt rækkevidde. Der er uden tvivl mange ingeniører der overvejer fremtidens fremdrift for store planende både, og de fleste værfter laver gerne custom løsninger, så det er bare at kontakte et værft og spørge om de vil lave en eldrevet båd til dig.
|

18-05-2017, 16:36
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Der er uden tvivl mange ingeniører der overvejer fremtidens fremdrift for store planende både, og de fleste værfter laver gerne custom løsninger, så det er bare at kontakte et værft og spørge om de vil lave en eldrevet båd til dig.
|
Haha....det kan jeg så fortælle aldrig bliver en mulighed. Så mange penge får jeg aldrig mellem hænderne. Men jeg håber da på, at der kommer et gennembrud på det plan på et tidspunkt. Om det så koster kassen eller ej. Dét at man relativt omkostningsfrit blot ville kunne sejle derudaf ville gøre, at det hurtigt ville være tjent ind igen. Især hvis det kunne lagres via solpaneler.
Hvad med små vindmøller? Er det samme problem? Jeg synes nemlig, at jeg har set det på nogle både. Det er måske kun til 220 nettet?
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,110
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Franchesca |
|