Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 177
0 medlemmer og 177 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 24-05-2017, 10:19
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Hvis man slår din motor op her: http://www.volvopentastore.com/Maint...view_id.779550

så skal der bruges en 10W-40 fuld syntetisk olie, som åbenbart erstatter den 30W du omtaler: https://www.perfprotech.com/1-quart-...product/469076

Men jeg ved ikke om den olie markedsføres i Danmark, prøvede lige at søge på Volvos svenske side, men deres shop og online reservedels katalog ser ud til at være nede.

Sidst redigeret af BrianL; 24-05-2017 kl. 11:25.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 24-05-2017, 15:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg troede faktisk, at Volvo Penta var gået bort fra anbefaling af deres SAE30 olie til marine motorer ( benzin ).

Volvo Penta forhandlere i DK anbefaler en mineralsk motorolie 15W40 med VDS godkendelse, enten som VDS2 eller VDS3. En godkendelse, som Mercruiser / Quicksilver ikke har i deres 25W40 motorolie, til samme grundblok som Volvo´en.
Slidtagen på en Mercruiser er væsentligt større, ved brugen af 25W40 motorolie kontra 15W40 med VDS godkendelse. Det ses specielt på lejerne i motoren. Oliefilmen uden VDS godkendelse kan simpelthen ikke vedhæfte ordentligt og beskytte de metalliske dele.

De syntetiske olier kan på ingen måder anbefales til motorer under kontinuerlig belastning. Den type olier er udviklet til automobilverden, hvor der er dellast på motorerne, og motorkomponenterne væsentligt mere sofistikerede end de gamle amerikanermotorer der fortsat bruges i marineverden...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-05-2017, 10:26
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg

De syntetiske olier kan på ingen måder anbefales til motorer under kontinuerlig belastning. Den type olier er udviklet til automobilverden, hvor der er dellast på motorerne, og motorkomponenterne væsentligt mere sofistikerede end de gamle amerikanermotorer der fortsat bruges i marineverden...
Det tror jeg ikke du har ret i, sålænge det er syntetisk olie som har de egenskaber som er velegnet til hårdtarbejdende marine motorer.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-05-2017, 16:02
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Situationen er sådan med den omtalte motor, at det er en meget gammel konstruktion, hvor der på produktionstidspunktet blev anbefalet mineralske olier.

Der er forskel på "hårdt arbejdende motorer" og motorer "under kontinuerlig drift".

Hårdt arbejdende motorer kan være omdrejningsvillige fx en moderne bilmotor, imens en motor under kontinuerlig belastning i en båd arbejder under helt andre betingelser.

Ingen bilmotorer kører med det samme omdrejningstal time efter time, eller for den sags skyld kører op ad bakke, i femte gear, fuldt læsset og med klampen i bund - det gør en motor i en båd....Deri også forskellen på motorolien, hvor den gyldne VDS godkendelse i mineralsk regi, beskytter motorens metalliske langt bedre end fx 25W40 motorolien fra Mercruiser, der IKKE har denne godkendelse.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-05-2017, 16:05
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
I øvrigt har du på et andet forum fortalt, at du bruger Volvo Penta motorolie til dine Mercruiser motorer, Brian L......
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 25-05-2017, 21:55
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Miss Mancini Se indlæg
I øvrigt har du på et andet forum fortalt, at du bruger Volvo Penta motorolie til dine Mercruiser motorer, Brian L......
Det er korrekt at jeg bruger Volvo Penta's FULD SYNTETISKE 15W-50 olie, men jeg ved ikke hvor længe man kan få den endnu, og det er korrekt at jeg mener at Volvo Penta generalt har været bedre til at anbefale olier som beskytter motorerne i forhold til den mineralske 25W-40 olie fra Mercruiser.

Men jeg mener ikke at man kan sige at syntetiske oiler ikke er veleget til marine motorer, tværtimod vil jeg mene.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-05-2017, 06:53
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Min overbevisning er, at syntetiske olier har for tynd en bæreevne til motorer der er kontinuerligt belastet. Det er en bådmotor som bekendt.

Den type motorer du har i båden og den omtalte i denne tråd er jo tudse-gamle konstrutioner, hvor der ikke var tænkt på syntetiske olier i bredt omfang.

Hvad jeg kan se jeg har bedst salg i, er motordele til mercruiser-folket fx lejer til motorer. Dette KAN skyldes brugen af original mercruiser 25W40 motorolier i stedet for en VDS godkendt motorolie fx fra Volvo Penta eller min kiosk.
Til Volvo-kunder sælger jeg primært gængse servicedele, og det sker da også, at der sælges lejer til motorer, men det skyldes i langt de fleste tilfælde, at der har været vand i motorolien eller der er sjusket med olieskiftene....

Min egen motor i båden ( 4.3 V6 GM ) har altid sejlet på mineralsk motorolie, uden at dette har betydet motorhavari. Der er skiftet topstykker og indsugning, men det skyldes tæringer. Og så selvfølgelig drev et par gange, men det er uinteressant i denne tråd...

Min afsluttende bemærkning er, at mineralske olier med VDS godkendelse bør bruges til GM / FORD benzin bådmotorer.
Nogen vælger det - andre gør ikke...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,912
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, PatrickvEs
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:42.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden