» Online brugere: 258 |
0 medlemmer og 258 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

07-12-2008, 11:18
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: 8940
Indlæg: 80
|
|
Ang. flamingo, ja det suger vand. Vi havede det i akvariet som underlag til sand og efter 1år var flamingoen vanddrukken og mindst tredobling af vægten.
Troels
|

07-04-2013, 22:17
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Jeg river lige op i et gammelt topic - der er måske kommet nye råd/løsninger
Jeg har lige brækket/pillet/skrabt polyurethanskum ud af min ny erhvervede Trifoil 70 De Lux, der løb vand ud af skummet hver gang man pressede på skummet og finerpladens nederste lag i bunden var pil råddent.
Jeg er ny indenfor marine verdenen - men min første indskydelse i "skum problematikken" var at pakke PU skum eller flamingokugler i plastikposer og svejse dem og derved afskærme opdriftsmaterialet for vand.
Idéen med synkefri er jo fin - men må da indrømme at opleve mættet PU skum limet til skroget gjorde da at jeg kraftigt overvejer IKKE at fylde hulrummet med opdriftsmateriale, hvis det med tiden vil suge vand som en svamp.
Er der nyt på området?
|

07-04-2013, 23:07
|
|
Nej der er vist ikke kommen nyheder
Mange moderne både er bygget som en sanvits konstruktion, hvor så skummet er en del af konstruktionen.
Så der kan man ikke bare uden videre undlade skummet, men kan evt lave forstærkninger, så man undgår skum.
Jeg havde også en rådden bund i min jolle, jeg lavede dobbeltbunden uden skum, og med en prop ind til hulrummet, det har været helt tørt, i de 12 sæsonger der er gået siden rep.
Skal du bruge skum, så er det kun 2 komponent der dur.
|

08-04-2013, 02:45
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Ingen skum i min skude.. så skulle det da lige være ølskum.
Skål på en ny sæson.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

09-04-2013, 10:47
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Okay,
Som sagt er jeg ny i marine verdenen - så jeg har lidt svært ved at forholde mig til hvad tidshorisonten er i forhold til hvor hurtigt nyt 2 komponent polyurethan skum vil suge vand til sig og det så igen skal skiftes - snakker vi 2 / 5 / 10 / 15 eller flere år? Jeg er klar over, der ikke er et fast svar - og det kommer an på mange variabler: får jeg lavet hulrummet tæt, kommer båden til at være trailer båd eller ligge i havnen osv... (båden bliver formentligt en trailerbåd).
Båden er fra 1971, men det skum jeg har pillet ud var ikke det originale, men alm. PU bygge skum, så jeg ved reelt ikke hvor mange gange skummet er skiftet.
Jeg synes jo godt om idéen med at båden er synkefri og en gang i fremtiden hvor økonomien tillader det vil jeg havde en ~ 40 hk motor (har pt. kun gammel 14 hk) på båden og så er det nok godt at have lidt ekstra opdrift når der kommer flere kg. bagpå. (skal nok lige siges at bådens type plade siger maks 50 hk og maks 8 personer).
Men synes også lidt det er ligesom at tisse i bukserne, når man ved at skummet vil suge vand - det er bare et spørgsmål om hvornår...
Jeg heller egentlig mest til ikke at komme skum i hulrummet og lave bunden af 2 vandfaste finerplader+2xglasfiber, så der er lidt fald med midten og bagud hvor lænse pumpen sidder.
Men så er der selvfølgelig spørgsmålet om den kommer til at ligge godt nok i vandet uden skummetsopdrift når der kommer en noget tungere motor på + 2 eller 4 personer ombord - båden er jo godkendt til maks 50 og maks 8 personer, men det er jo ny båd med skum og alle finerplader gennemtørre.
Hvad vil i råde mig til - skum eller ej?
Hold da op en smøre jeg fik skrevet : )
|

09-04-2013, 10:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Opdriftsskummet har ingen indflydelse på bådens bæreevne, det har kun betydning hvis båden fyldes med vand, så giver det opdrift da hulrummene så ikke kan fyldes med vand.
Tværtimod kan man sige at hvis det alligevel har suget vand er det jo med til at forøge bådens vægt 
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

09-04-2013, 12:21
|
|
Hvis skum ikke indgår i en sanvits konstruktion, hvor skummen er med til at give styrke, og stivhed, så ville jeg prøve at undgå det.
Men der burde jo ikke kunne trænge vand ind til skummet, at det så ofte gør det alligevel, er jo pga. dårlig konstruktion.
Jeg har 5 forskellige lufttætte rum i min jolle, de blev trykprøvet, da de var støbt, og var helt tætte.
Her efter 12 sæsonger, er der ikke vand i nogle af dem.
Har du din båd i tørvejr, eller med havnepresenning, når den ikke er i brug, er der mindre risiko for vand i dobbeltbunden.
Hvis der ofte står vand i bunden, i længere tid, er risikoen for indtrængning af vand større.
|

09-04-2013, 13:12
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Opdriftsskummet har ingen indflydelse på bådens bæreevne, det har kun betydning hvis båden fyldes med vand, så giver det opdrift da hulrummene så ikke kan fyldes med vand.
Tværtimod kan man sige at hvis det alligevel har suget vand er det jo med til at forøge bådens vægt 
|
Hvordan kan det være at opdriftsmaterialet ikke har indflydelse på bæreevnen? Skummet ligger jo under vandlinjen på båden og har en væsentligt lavere densitet end vand.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,614
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, RamonHiz |
|