Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 228
1 medlemmer og 227 gæster
Ivoryhop
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-06-2017, 16:15
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Jeg kender ikke forskellen på en hel- og halv-planer.

Hvad kan jeg få ud af de oplysninger fra annoncen, du linker til?
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-06-2017, 20:15
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Boatnovice Se indlæg
Hvad kan jeg få ud af de oplysninger fra annoncen, du linker til?
Der oplyses i annoncen som følger:

Marshfart 7 knob / 20 liter og 24 knob / 78 liter, topfart 37 knob 140 liter

Det betyder:

Ved 7 knob bruger den 20 liter i timen, svarende til ca 0,65 km/liter
Ved 24 knob bruger en 78 liter i timen, svarende til ca 0,57 km/liter
Ved 37 knob bruger en 140 liter i timen, svarende til ca 0,49 km/liter
Reply With Quote
  #3  
Gammel 02-06-2017, 15:50
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
For faen....havde ikke lige set, at det faktisk stod ret pædagogisk beskrevet. Dvs det "præcise" forbrug ved forskellig fart.

Hvis nu blot der står cruisefart og max fart uden antal km pr liter, så kan man vel ikke rigtig få så meget ud af de oplysninger, eller hvad?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-06-2017, 17:12
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Brændstoføkonomi hænger også sammen med bådetypen. Planede, halvplanede og deplacement både. Jeg har siddet og forsøgt at blive klogere på forskellene.

Skriver man "deplacement" under motorbåde på dba kommer en Maxim 3000SCR frem. Er det ikke en planet båd, der hæver sig "helt op" og har meget fart?

Nu tager jeg lige to forskellige eksempler på både.

En Bayliner med flybridge. Er det en halvplanet båd?

En Bayliner 2655 Ciera. Er det osse en halvplanet båd?

Jeg synes, at det er svært at finde ud af.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 03-06-2017, 20:24
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Boatnovice Se indlæg
Brændstoføkonomi hænger også sammen med bådetypen. Planede, halvplanede og deplacement både. Jeg har siddet og forsøgt at blive klogere på forskellene.

Skriver man "deplacement" under motorbåde på dba kommer en Maxim 3000SCR frem. Er det ikke en planet båd, der hæver sig "helt op" og har meget fart?

Nu tager jeg lige to forskellige eksempler på både.

En Bayliner med flybridge. Er det en halvplanet båd?

En Bayliner 2655 Ciera. Er det osse en halvplanet båd?

Jeg synes, at det er svært at finde ud af.
Med Maxim mener du vist Maxum, og hvis det er denne her: http://www.dba.dk/maxum-3000-scr/id-1034160692/ så er det en planende båd.

En Bayliner 2655 Ciera er planende.

Jeg tror at det vil være godt hvis du kan prøve nogle både og få fornemmelsen for hvad det vil sige at sejle deplacement, halvplanende eller planende.

Jeg er selv til planende både, og jeg kan godt fornemme at du er nervøs for brændstoføkonomien, men jeg ville være mere nervøs for om det du køber er i orden. Hvis du for eksempel køber en 15-20 år gammel båd med saltvandskølede motorer kan det være et lotterispil hvor mange år der er tilbage i de motorer, og det koster mange penge at reparere/renovere/udskifte motorerne, i forhold til brændstofomkostningerne.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 03-06-2017, 20:46
Boatnovice Boatnovice er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 27
Ja, det var en tastefejl. Det er selvfølgelig Maxum. Min iPad retter det til Maxim :-)

Jeg har helt klart osse tænkt tanken ang. saltvandskøling og tænkt, at det nok er at foretrække ferskvandskøling. Men ja....økonomien er jævnt meget i fokus ;-)

Og helt sikkert....så ville det nok hjælpe mig at afprøve de forskellige typer. Jeg gider ikke nødvendigvis fart. Har ikke noget imod lidt langsommere sejlads. Det hænger nok bare ikke helt sammen med de både, jeg "tænder" på udseendesmæssigt, desværre.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,425
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, ArchieWit
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:03.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden