|
 |

01-06-2017, 16:15
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2017
Bopæl: Sjælland
|
|
Jeg kender ikke forskellen på en hel- og halv-planer.
Hvad kan jeg få ud af de oplysninger fra annoncen, du linker til?
|

01-06-2017, 20:15
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
|
|
Citér:
Originally Posted by Boatnovice
Hvad kan jeg få ud af de oplysninger fra annoncen, du linker til?
|
Der oplyses i annoncen som følger:
Marshfart 7 knob / 20 liter og 24 knob / 78 liter, topfart 37 knob 140 liter
Det betyder:
Ved 7 knob bruger den 20 liter i timen, svarende til ca 0,65 km/liter
Ved 24 knob bruger en 78 liter i timen, svarende til ca 0,57 km/liter
Ved 37 knob bruger en 140 liter i timen, svarende til ca 0,49 km/liter
|

02-06-2017, 15:50
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
|
|
For faen....havde ikke lige set, at det faktisk stod ret pædagogisk beskrevet. Dvs det "præcise" forbrug ved forskellig fart.
Hvis nu blot der står cruisefart og max fart uden antal km pr liter, så kan man vel ikke rigtig få så meget ud af de oplysninger, eller hvad?
|

02-06-2017, 17:12
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
|
|
Brændstoføkonomi hænger også sammen med bådetypen. Planede, halvplanede og deplacement både. Jeg har siddet og forsøgt at blive klogere på forskellene.
Skriver man "deplacement" under motorbåde på dba kommer en Maxim 3000SCR frem. Er det ikke en planet båd, der hæver sig "helt op" og har meget fart?
Nu tager jeg lige to forskellige eksempler på både.
En Bayliner med flybridge. Er det en halvplanet båd?
En Bayliner 2655 Ciera. Er det osse en halvplanet båd?
Jeg synes, at det er svært at finde ud af.
|

03-06-2017, 20:24
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
|
|
Citér:
Originally Posted by Boatnovice
Brændstoføkonomi hænger også sammen med bådetypen. Planede, halvplanede og deplacement både. Jeg har siddet og forsøgt at blive klogere på forskellene.
Skriver man "deplacement" under motorbåde på dba kommer en Maxim 3000SCR frem. Er det ikke en planet båd, der hæver sig "helt op" og har meget fart?
Nu tager jeg lige to forskellige eksempler på både.
En Bayliner med flybridge. Er det en halvplanet båd?
En Bayliner 2655 Ciera. Er det osse en halvplanet båd?
Jeg synes, at det er svært at finde ud af.
|
Med Maxim mener du vist Maxum, og hvis det er denne her: http://www.dba.dk/maxum-3000-scr/id-1034160692/ så er det en planende båd.
En Bayliner 2655 Ciera er planende.
Jeg tror at det vil være godt hvis du kan prøve nogle både og få fornemmelsen for hvad det vil sige at sejle deplacement, halvplanende eller planende.
Jeg er selv til planende både, og jeg kan godt fornemme at du er nervøs for brændstoføkonomien, men jeg ville være mere nervøs for om det du køber er i orden. Hvis du for eksempel køber en 15-20 år gammel båd med saltvandskølede motorer kan det være et lotterispil hvor mange år der er tilbage i de motorer, og det koster mange penge at reparere/renovere/udskifte motorerne, i forhold til brændstofomkostningerne.
|

03-06-2017, 20:46
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
|
|
Ja, det var en tastefejl. Det er selvfølgelig Maxum. Min iPad retter det til Maxim :-)
Jeg har helt klart osse tænkt tanken ang. saltvandskøling og tænkt, at det nok er at foretrække ferskvandskøling. Men ja....økonomien er jævnt meget i fokus ;-)
Og helt sikkert....så ville det nok hjælpe mig at afprøve de forskellige typer. Jeg gider ikke nødvendigvis fart. Har ikke noget imod lidt langsommere sejlads. Det hænger nok bare ikke helt sammen med de både, jeg "tænder" på udseendesmæssigt, desværre.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|