Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 172
1 medlemmer og 171 gæster
FOKeith
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 03-01-2018, 18:09
Draco-fan Draco-fan er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2017
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
Billeder: 6
Hejsa
Tak for respons igen.
Jeg forventer ikke en lynhurtig båd, men ifølge flere skulle den kunne komme op omkring 26-28 knob med nyrenoverede motorer.
Det er også det jeg har kunne finde inde på diverse medier.
Men jeg mangler at finde ud af de optimale propeller.
Såvidt jeg kan se er drevene med kort aksel.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-01-2018, 06:16
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det nemmeste er at måle det nuværende propelnav, så er du sikker på de nye propellere passer.

Jeg kan muligvis skaffe 3-bladede alupropellere til dine drev. Koster vist nok omkring 1000,- kr. pr. stk.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-01-2018, 07:24
Draco-fan Draco-fan er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2017
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
Billeder: 6
Jeg har fået et tal frem fra den "gamle propel" ved hjælp af syre :-)
Så vidt jeg kan tyde er det en 814627.
Ifølge Volvo's hjemmeside er det en 14x17 high speed
Men skal siges at jeg ikke er sikker på det er den rigtige propel til båden/motorerne.
Så er meget int hvis du/I kan komme med det bedste bud på en propel
Jeg skal bruge både en højre og en venstre
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-01-2018, 08:34
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Som Miss M siger, så giver en 4 bladet propel mere løft, det er ingen skade til på 2500'eren. Egentlig er det et let planende skrov, men er der en masse oppakning og folk ombord, så har de 2 stk 140 hk motorer nok at se til, med at få den op, det er en tung båd.

Husk at du har to forskellige propeller, højre/venstre drejet. Uden at have prøvet det, vil jeg sige at 14x17 passer fint til båden. Tror ikke at de skal være større. 19" stigning vil nok sætte motorerne under pres.

Her er en beskrivelse af Volvo nav

http://horizonblue.dk/VolvoPenta_hub.htm

Edit; du har set at det er venstre/højre propeller :-)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-01-2018, 09:01
Draco-fan Draco-fan er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2017
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
Billeder: 6
Hej Per

Det lyder super
Ud fra dette må det være det korte nav på båden.
Skal jeg forstå det sådan at du ville vælge (uden ansvar selvfølgelig) 14x17 propel med 4-blade?
Lige et PS: AQ140a har kun 125 hk, desværre :-(

mvh
HC
Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-01-2018, 09:21
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Der findes faktisk ikke originale 4 bladede propeller til 280 drev, så skal der 4 bladet på den, er det enten en propulse, eller en uoriginal. Så vidt jeg ved, er de uoriginale propeller den type der passer på Mercruiser drev, altså med udstødning i navet, som blot har fået udskiftet navet.

Skal der 4 bladet på den, vil jeg nok foretrække propulse, så det er muligt at fintune.

Skal der 4 bladet fast propel på den, vil jeg måske gå lidt ned i stigning.

Med 280 drev, burde det være lang nav.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-01-2018, 13:38
Draco-fan Draco-fan er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2017
Bopæl: Kolding
Indlæg: 13
Billeder: 6
Hej Miss M og Per

Jeg cykler lidt rundt i de str. på propeller.
Har lige lagt nogle billeder ind med mål på gamle propeller og aksel.
Håber I gider bruge 2 min. på at se dem :-)
pft
HC
Reply With Quote
  #8  
Gammel 04-01-2018, 14:02
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Akslen er lang nav

Propellen er kort nav

Det vil sige, at hvis du skal have en langnavs propel på, skal du bruge en anden propelmøtrik.

Langnavs propeller har et større bladareal. Jeg tror ikke at det vil være aktuelt at bruge dem, i dit tilfælde.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,157
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, AlisoRomy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:18.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden