Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 207
0 medlemmer og 207 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-12-2008, 13:25
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Smile

Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
du må have fat i nogle tegninger for at se om der skal laves ændringer i hullerne på båden. hvorfor skifte til duo ? duo bliver mest brugt til tungere/større både.
Har bare en formodning om bedre drift og økonomi. Men efter at have læst Horizonblue's side igennem, er det nok ikke det der skal til.....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-12-2008, 13:58
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Har bare en formodning om bedre drift og økonomi. Men efter at have læst Horizonblue's side igennem, er det nok ikke det der skal til.....
din motor er kendt for at være tørstig der er jo 3 kaburatorer at fodre
den bedste økonomi vil nok være at ikke bruge den sidste 3 del af håndtaget

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-12-2008, 14:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
http://www.horizonblue.dk/duo%20vs%20single.htm

Dette link fortæller lidt omkring fordele og ulemper ved skift fra single prop til duoprop...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-12-2008, 14:59
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Vores båd 2500kg tanket og med div skrammel er født med duo, den tilliger ejer satte alm sx drev på han mente der var mere på toppen.
Vi var så ude en aften 5 mand for at stå vandski (100kg snit) det havde den meget svært ved at trække blev sgu skuffet har en 7,4gi=310hk.

Købte det org drev som var duoprop det var ligsom at få en ny båd trækker bare alt nu, meget bedre greb i sving kan plane ved laver fart og når det går langsomt skal man ikke styre kontra hele tiden.

Hvis og når båden skal skiftes bliver det duo igen, kan godt være der er forskel på top fart jeg kunne ikke se det.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-12-2008, 15:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Vi var så ude en aften 5 mand for at stå vandski (100kg snit) det havde den meget svært ved at trække blev sgu skuffet har en 7,4gi=310hk.
Kig på motorskjoldet.....Der står "fejlen"....(Volvo... )
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-12-2008, 15:27
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Angry Bite me

Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Kig på motorskjoldet.....Der står "fejlen"....(Volvo... )
Der er absolut ingen fejl i at bruge Volvo....... Men jeg kan godt se at min båd lissom er noget lettere (1000 kg) og måske ikke har det samme behov. Dog synes jeg ikke at den er så tørstig som frygtet. Jeg gætter på et forbrug mellem 15 og 20 l/time ved marchfart (27 knob).
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-12-2008, 15:34
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Kig på motorskjoldet.....Der står "fejlen"....(Volvo... )

HOV HOV grunden til de dyre reservedele hos volvo er at der ikke produceres så mange for volvo har det med ikke at gå i stykker

__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-12-2008, 21:42
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
290 duoprop

Du kan såmænd godt nøjes med at skifte bunden på dit 270'er drev ud med en duoprop bund, de passer lige over. Det tager ikke lang tid.
Hvis det er det du vil gøre, skal du huske at det koniske rulleleje, der sidder imellem top og bund, skal shimmes korrekt op, når du samler de to dele. Det er en lidt længere forklaring, jeg kan fortælle det senere, hvis det bliver aktuelt.

Men vil du have et komplet 290'er drev sat på din båd, skal du i gang med at save i agterspejlet, 290'er transompladen er større. 290'eren har powertrim, så det et sikkert det du også gerne vil have.

Mht. duoprop fordele/ulemper kan jeg fortælle, at da jeg havde et 290'er Duoprop på min 1800 Suntop, var der stort set ikke forskel på før og efter. Tophastigheden var næsten den samme og ved langsom fart i havnen, slingrede den lige så meget som den plejer.

Accelerationen var stort set også den samme, men nu er Suntop'en heller ikke overmotoriseret (175 hk)

På en 7,4 motor motor, i en halvtung båd, er duoprop'en mere relevant, for der er rigelig med power. Men når man har en motor, som ikke er nogen helvedesmaskine, kan duoprop'en ikke gøre den store forskel, i acceleration

Det er ikke utænkeligt at SX duoprop'en har mindre tendes til at slingre ved lav fart, rorfladen er noget større end på 290'eren.

Det påstås at økonomien bliver bedre, men det varierer fra båd til båd. I mit tilfælde var forskellen meget begrænset.

I tilfældet med din båd/motor vil jeg ikke stille en revolution i udsigt, hvis du skifter til Duoprop. Men kan du gøre det til en ok pris, kan du da godt prøve.

Et komplet 290 Duoprop drev med transom + div koster omkring 16000 - 20000 kr afhængig af stand, tilbehør og årgang. En Duoprop bund kan du finde til 8000 ca, uden propeller. På ebay er den nok chance for at finde det billigst.

Hvis du går ned til den første og bedste Volvo Penta forhandler og siger at du skal have en Duoprop, så tag det store check hæfte med.

Da jeg købte Duoprop'en i 1997, var internettet ikke meget bevendt, så jeg gjorde som beskrevet ovenfor og fik saftsusme lov til at betale.

Så skuffelsen var ret stor, da jeg tog den første tur. Så høj pris og så lille forskel, i mit tilfælde var det spild af penge.
Reply With Quote
  #9  
Gammel 14-12-2008, 18:57
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Kig på motorskjoldet.....Der står "fejlen"....(Volvo... )
Hov Hov Rolf, syntes jeg kan mærke en vis misundelse, Goffy og jeg har fortalt dig VOLVO styrer
Reply With Quote
  #10  
Gammel 14-12-2008, 21:56
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Hov Hov Rolf, syntes jeg kan mærke en vis misundelse, Goffy og jeg har fortalt dig VOLVO styrer
He he, det havde jeg glemt...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Udskiftning af gimbleleje. Miss Mancini Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 0 25-10-2008 09:38
Udskiftning af bælge på i/o drev ENN Drev og propeller 0 30-08-2008 20:56

» Statistikker
Medlemmer: 128,443
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Seriesklf
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden