|
 |

23-12-2008, 21:54
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Du er meget velkommen til at låne den
Men køb kvaitetsværktøj hvis du skal købe noget - specielt måle/præcisionsværktøj bør være i pro kvalitet ellers aner man ofte ikke hvad det er man måler  taler af erfaring 
|
Jeg lytter gerne til dine erfaringer, "El Prepsi"... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

24-12-2008, 00:47
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Nøjagtig sådan en motometer, lånte vi af Nordjysk Diesel (Anders's læreplads) og målte kompression, se resultatet på billede, så vi besluttede at planslibe og slibe ventilerne; men se her hvad prof sliberen har udført:
Til gengæld trængte topstykke og ventiler til det store tur. Ventiler er blevet afrettet. Ventilsæder er fræset ud og derefter slebet. Og så er den selvfølgelig planslebet. 1,3kkr vist nok orange.
Efter at motoren var adskilt, fortalte en gammel (erfaren) mekaniker at en kompressionsmåling skal udføres med varm motor. Vi havde udført den med kold motor, da det var efter at motoren var taget ud af båden; men hvad er korrekt?
Nu hvor topstykket har fået den helt store tur, håber vi at der kommer lidt mere skub i båden? Men det er der jo lang tid til. Først skal den samles og derefter skal den i lidt varmere vand. Vel omkring april.
Da vores gamle Bayliner ikke er født med timetæller, har jeg overvejet at monterer sådan en timetæller fætter der tæller på impulserne fra tændingen og montere "uret" i motorrummet, da det jo ikke er en måling som er nødvendig ved rattet. Har I erfaringer med sådan en? Den har tidligere været omtalt på Fenderen
Glædelig jul
Leif
Sidst redigeret af lbk; 24-12-2008 kl. 00:57.
|

24-12-2008, 07:37
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
|
|
Citér:
Originally Posted by lbk
Nøjagtig sådan en motometer, lånte vi af Nordjysk Diesel (Anders's læreplads) og målte kompression, se resultatet på billede, så vi besluttede at planslibe og slibe ventilerne; men se her hvad prof sliberen har udført:
Til gengæld trængte topstykke og ventiler til det store tur. Ventiler er blevet afrettet. Ventilsæder er fræset ud og derefter slebet. Og så er den selvfølgelig planslebet. 1,3kkr vist nok orange.
Efter at motoren var adskilt, fortalte en gammel (erfaren) mekaniker at en kompressionsmåling skal udføres med varm motor. Vi havde udført den med kold motor, da det var efter at motoren var taget ud af båden; men hvad er korrekt?
Nu hvor topstykket har fået den helt store tur, håber vi at der kommer lidt mere skub i båden? Men det er der jo lang tid til. Først skal den samles og derefter skal den i lidt varmere vand. Vel omkring april.
Da vores gamle Bayliner ikke er født med timetæller, har jeg overvejet at monterer sådan en timetæller fætter der tæller på impulserne fra tændingen og montere "uret" i motorrummet, da det jo ikke er en måling som er nødvendig ved rattet. Har I erfaringer med sådan en? Den har tidligere været omtalt på Fenderen
Glædelig jul
Leif
|
Din ven har ret,men varm eller kold kompressionen skal være mere ens på alle cylender og der kunde du alligevel ikke nøjes med at køre motoren varm.
Det ville være en god ide at prøve igen inden i lægger motoren i også selv om i ikke kan køre motoren varm først
__________________
Hilsen Kim 
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe 
Yamaha v8 drev
|

24-12-2008, 09:12
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Man udfører det normalt ved varm motor - men har man fx en motor der ikke kan starte er man jo nødt til at gøre det med kold motor - og det giver ikke den store forskel
Motoren må imidlertid ikke være konserveret - er der olie i cylindrene er målingen intet værd da evt utætheder tættes af olien
Der er godt nok lav kompression på den motor leif - hvis ellers ventilerne var justeret vil jeg gætte på at toppakningen var utæt mellem 2 cylindre
At planslibe topstykket og slibe ventiler er god kutyme når topstykket er taget af - og man kan endda kontrolere tætheden med en vacumpistol hvormed man suger igennem en kanal af gangen - dine ventiler her med sikkerhed trængt til en tur når det også var nødvendigt at fræse sæderne
Honede i cylindrene let og gav den en gang nye ringe? eller var det unødvendigt?
Mht timemåleren så virker den i motorrummet fint jeg foretrækker dog at have den ved førerpladsen idet man fx også kan få information om hvor mange timer man har sejlet siden sidste optankning etc.
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

24-12-2008, 10:38
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
JEg har haft købt en på et auto værksted, han skulle ikke bruge den mere, så jeg fik den for sølle 75 kroner, men om der er præsic eller ej, så giver den jo stadig en god indikation om trykket er ens på cylinderene elller ej,
|

25-12-2008, 12:11
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
Efter specifikationer fra Mercurymarine skulle kompressionsforholdet være 9.3:1; og en sagde at op til 20% forskel ville være accaptabelt?
Vi har intil videre ikke honet eller skiftet stempelringe, hvordan kontrollerer vi dem?
Vi har heller ikke skruet topstykket på endnu, så det kan stadig nåes.
Bør man også gøre det når den er åben?
Er pt. igang med at rense og male smådelene, starter, benzinpumpe, kaburator etc.
Bør vi adskille kaburator? og kontrollere og rense for snavs etc.?
Manifold og andre dele er en af de andre ved at sandblæse hvorefter de skal males.
Derefter skal motor og drev samles og males.
Sidst redigeret af lbk; 25-12-2008 kl. 12:19.
|

25-12-2008, 13:40
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Når i har den adnsikl bør i hone cylindrene, honerillerne har den funktion at de holder på en tynd oliefilm, men med tiden slides de væk og man får en "glaceret" overflade der ikke kan holde på en oliefilm
I skal så samtidigt give stemplerne en gang nye stempel og olieskraberinge - de koster småpenge men vil give fund kompression igen og give motoren ekstra levetid
Topstykket er renoveret som jeg læser det - ventiler og sæder er slebet sammen så det skulle være ok
Når i skifter stempelringene så se lige efter at gravene/rillerne stempelringene sidder er rene og fri for koks, sidder der koks kan man knække en af de gamle ringe og bruge den til at rense koks mv. ud
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

25-12-2008, 20:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Jeg vil tilføje, hvis i tager stemplerne ud så husk at tjekke lejepanderne for om der er slidt igennem hvidmetallet eller meget risset så skift dem.
Husk at give dem oil under mont
|

26-12-2008, 07:15
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: Romdrup ved Aalborg
Indlæg: 211
|
|
For mig som er elektriker og kun amatørmekaniker, kommer vi nu til de hellige dele stempelringe, lejepander etc; men helt galt kan det vel ikke gå og vi vil jo gerne opnå bedst mulig resultat, uden den helt store udskiftning.
Bør kaburatoren adskilles, kontrolleres og renses? Eller får man fjedre i hovedet som kun kan påsættes med specialværktøj.
I går blev generatoren overhalet udvendigt, der var lidt rust ved kulholderen og remskiven, så det blev renset og malet, så mangler den at blive samlet.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
Similar Threads
|
Emne |
Emne forfatter |
Forum |
Svar |
Sidste indlæg |
Kompressionsmåler
|
ChristianX |
Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer |
5 |
04-01-2009 20:28 |
|
|