| 
	
		
			
				| » Online brugere: 387 |  
| 0 medlemmer og 387 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 19:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| Det kit du linker til er et Olietryk / lufttemparatur kit altså et der viser olietryk og luftens temparatur - ligner noget T.H Hansen kit    
Du kan sagtens sætte en olietemparatur måler i - det kan ske hvis du laver en studs til det på bundkaret - eller der findes også kit hvor temp måleren erstatter bundproppen
  
Men nu har din motor levet uden det i årevis - så hvorfor sætte det på nu? olien er som regel oppe i temp sammen med kølevandet - kølevandet varmes af blokken det gør olien også 
  
Jeg ville ikke investere i sådan en temp måler - kør motoren varm - vent måske 1 minut længere og så fyr du den bare af   
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 19:35
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		LYSESLUKKER!!!!!!    det ku bare være meget fed med nogle flere ure   Men ja selvf, kan jo nok leve uden.
 
Men vi burde stadig ha en Guide til hvordan man bygger det på 
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 19:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er såre simpelt - nok det nemmeste af alle instrumenter at montere sådan rent instalationsmæssigt 
Du skruer føleren i i stedet for bundproppen:
 
   
Så trækker du en ledning fra føleren til instrumentet og en anden ledning fra + til instrumentet (over tændingsbundstykket så den kun får + når der er tænding på) og så virker det
  
Skal du så også have lys i det skal du trække 2 ledninger fra et andet instruments lyskreds
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 20:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		hmmm   det sku næsten i 
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 21:08
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeg arbejder efter modsatte princip alt unødvendig gejl er smidt ud 
gider ikke sidde og glo på alle disse ure   
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 21:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Odenszeee 
						Indlæg: 913
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja Nico. Eller sejl indtil motoren holder op med at pumpe kølvand?!!
 Jeg mener også at det ikke er nødvendigt, men forstår godt din tankegang. Lidt drengerøv er man vel altid!??
 
				__________________/ Seb
 
 Nuværende båd:
 Phantom 21/225 Optimax
 Fletcher 199/150 Yamaha
 
 Tidligere både:
 RING 16/90 Yamaha
 Fletcher 199/200 Merury
 Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
 Fletcher 161/100 Mercury
 Fletcher 160/100 Mercury
 Fletcher 199/200 Mercury EFI
 Campion Cortes 165/200 Mercury
 Global 13"/50 Mercury
 Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 21:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Som standard har B-lineren et hel arsenal af ure - det er nu ok bortset fra at det ene (tryklog) er upræcist (det er tryklogge) og derfor unødvendigt
 Det jeg bruger mest er min gamin 298c den kan alt det jeg har brug for - dybde - kortplotter vandtemp (når man lige skal have en dukkert - eller vide hvor kolde ølene på slæb er)
 
 I B-Lineren er der Volt (på batteri) temparatur (motor) - Trim - Log - Omdrejningstæller - olietryk - brændstofmåler - timetæller
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 21:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Som standard har B-lineren et hel arsenal af ure - det er nu ok bortset fra at det ene (tryklog) er upræcist (det er tryklogge) og derfor unødvendigt
 Det jeg bruger mest er min gamin 298c den kan alt det jeg har brug for - dybde - kortplotter vandtemp (når man lige skal have en dukkert - eller vide hvor kolde ølene på slæb er)
 
 I B-Lineren er der Volt (på batteri) temparatur (motor) - Trim - Log - Omdrejningstæller - olietryk - brændstofmåler - timetæller
 |  det er også hvad jeg har og det er nok.  
det med øllene i vandet minder mig om en sejltur for ca 10 år siden. 
det var en rigtig varm sommerdag jeg var sejlet ud i ho bugt hvor  jeg ville fiske lidt   og bare slappe af.  jeg fandt en stille sted hvor ankeret blev kastet over bord og øllene blev lagt i en opbevaringsnet (til fisk ) og sænket godt ned i vandet bag båden for de skulle jo ikke ligge i overfladen og få sol.  
efter et par timer mærker jeg at båden bumper mod bunden for det er faldende vand så jeg starter maskinen og hiver ankeret op og vil bakke ud på dybere vand men i samme øjeblik jeg sætter i bak og giver lidt gas lød det sgu mærkelig bag båden så jeg hiver håndtaget i frigear og springer ud for at hvad der er galt     MINE ØL   skum over alt bag båden  ingen øl ingen net. panik panik  nej for jeg har altid nødproviant ombord    
ellers kunne jeg have siddet derude i 8 timer og drukket vand mens jeg ventede på højvande så jeg kunne komme hjem igen. 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				15-01-2009, 23:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  olien er som regel oppe i temp sammen med kølevandet - kølevandet varmes af blokken det gør olien også  
Jeg ville ikke investere i sådan en temp måler - kør motoren varm - vent måske 1 minut længere og så fyr du den bare af    |  Jeg har olietemperaturmålere i og jeg kan sige at ovenstående passer ikke. Ihvertfald ikke på mine motorer. 
Det tager laaaaaaaaaaaaaaaang tid for olien at blive varm. Kølevandet når hurtigt drifts temperatur ved at varme op i tomgang, men olien er stadig rigtig kold på det tidspunkt. Selv efter at have planet noget tid er olien ikke særlig varm. Faktisk forbandet kold. Irriterende og mine motorer har ikke engang oliekølere. Motorerne skal virkelig presses for at få olietemperaturen op og det sjove er (eller mindre sjove er) hvis jeg skal overholde Mercury's krav for minimum olietemperatur før du må fyre den helt af så er det faktisk umuligt uden næsten at fyre den helt af. Det kræver minimum 10 minutters sejlads med relativt høje omdrejninger (4000-4500 RPM) før olien er så varm at den må fyres helt af hvis man har tænkt sig at overholde fabriksforeskrifterne. Det gør jeg så ikke altid, men jeg er virkelig glad for at have olietemperatur målere. Jeg kigger meget mere på olietemperaturmålerne mere end på vandtemperatur målerne (som jo næsten altid står på den samme temperatur, modsat olietemperaturmålerne). 
 
Mine sensorer sidder i bundproppen. En alternativ placering er i skålen til dit remote oliefilter.
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				16-01-2009, 17:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja så tager det åbenbart længere tid at få temperaturen op på Mercruiser motorene
 På fx min bilmotor er varmeveksleren til smørreolien forbundet med kølesystemet så bår motortemparaturen er oppe på fx 90`c så er olien også deroppe
 
 Hvor stor betydning olietemparaturen så betyder på forholdsvis lavt belastede motorer som min 3,0 og nico`s skal jeg lade være usagt - men jeg tror ikke det betyder det store
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				16-01-2009, 23:33
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Hvor stor betydning olietemparaturen så betyder på forholdsvis lavt belastede motorer som min 3,0 og nico`s skal jeg lade være usagt - men jeg tror ikke det betyder det store |  I min instruktionsbog står der at olietemperaturen bør være mindst 60 grader C (140 F) før der sejles med fuldgas. Men som sagt tager det lang tid at opnå den olietemperatur med mine motorer. 
 
Jeg vil dog nødig bryde mig om at sejle fuld gas med kold olie. Mercury's 25W-40 er jo noget sej i det ved lave temperaturer. Nu sejler jeg selv på 15W-50 Volvo olie da jeg mener at det er et bedre valg end Mercurys.
 
Men jeg vil sige efter at jeg fik olietemperatur målere er jeg blevet mere klog på mine motorer og vil helt sikkert ikke presse dem for meget med kold olie. |  
	
	| 
			
			 
			
				19-01-2009, 14:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg bakker op om Brian på den her..Minimum 10 min. tomgangs sejlads før der skydes til den, og husk at det skal være sejlads, da drevolie helst også gerne skulle nå op på drifttemperatur.
 
 Nico's er jo en 5.7'er som vel bruger ngoet mere tid på at varme olien op end en 3.0'er?
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,217 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FrankHails |  |