Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 169
0 medlemmer og 169 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-01-2009, 22:13
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
olien er som regel oppe i temp sammen med kølevandet - kølevandet varmes af blokken det gør olien også

Jeg ville ikke investere i sådan en temp måler - kør motoren varm - vent måske 1 minut længere og så fyr du den bare af
Jeg har olietemperaturmålere i og jeg kan sige at ovenstående passer ikke. Ihvertfald ikke på mine motorer.
Det tager laaaaaaaaaaaaaaaang tid for olien at blive varm. Kølevandet når hurtigt drifts temperatur ved at varme op i tomgang, men olien er stadig rigtig kold på det tidspunkt. Selv efter at have planet noget tid er olien ikke særlig varm. Faktisk forbandet kold. Irriterende og mine motorer har ikke engang oliekølere. Motorerne skal virkelig presses for at få olietemperaturen op og det sjove er (eller mindre sjove er) hvis jeg skal overholde Mercury's krav for minimum olietemperatur før du må fyre den helt af så er det faktisk umuligt uden næsten at fyre den helt af. Det kræver minimum 10 minutters sejlads med relativt høje omdrejninger (4000-4500 RPM) før olien er så varm at den må fyres helt af hvis man har tænkt sig at overholde fabriksforeskrifterne. Det gør jeg så ikke altid, men jeg er virkelig glad for at have olietemperatur målere. Jeg kigger meget mere på olietemperaturmålerne mere end på vandtemperatur målerne (som jo næsten altid står på den samme temperatur, modsat olietemperaturmålerne).

Mine sensorer sidder i bundproppen. En alternativ placering er i skålen til dit remote oliefilter.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-01-2009, 16:37
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Ja så tager det åbenbart længere tid at få temperaturen op på Mercruiser motorene

På fx min bilmotor er varmeveksleren til smørreolien forbundet med kølesystemet så bår motortemparaturen er oppe på fx 90`c så er olien også deroppe

Hvor stor betydning olietemparaturen så betyder på forholdsvis lavt belastede motorer som min 3,0 og nico`s skal jeg lade være usagt - men jeg tror ikke det betyder det store
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-01-2009, 22:33
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Hvor stor betydning olietemparaturen så betyder på forholdsvis lavt belastede motorer som min 3,0 og nico`s skal jeg lade være usagt - men jeg tror ikke det betyder det store
I min instruktionsbog står der at olietemperaturen bør være mindst 60 grader C (140 F) før der sejles med fuldgas. Men som sagt tager det lang tid at opnå den olietemperatur med mine motorer.

Jeg vil dog nødig bryde mig om at sejle fuld gas med kold olie. Mercury's 25W-40 er jo noget sej i det ved lave temperaturer. Nu sejler jeg selv på 15W-50 Volvo olie da jeg mener at det er et bedre valg end Mercurys.

Men jeg vil sige efter at jeg fik olietemperatur målere er jeg blevet mere klog på mine motorer og vil helt sikkert ikke presse dem for meget med kold olie.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 19-01-2009, 13:31
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg bakker op om Brian på den her..
Minimum 10 min. tomgangs sejlads før der skydes til den, og husk at det skal være sejlads, da drevolie helst også gerne skulle nå op på drifttemperatur.

Nico's er jo en 5.7'er som vel bruger ngoet mere tid på at varme olien op end en 3.0'er?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Olie typer XXw-XX nicolajjetrider Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 20 20-10-2009 10:39
Diagram temp / tryk. Softice Motor 2 19-10-2009 18:19
Ny mercruiser syntetisk olie ENN Generelle spørgsmål 1 21-06-2009 14:34
2 takts olie ENN Motor 6 15-05-2009 16:35
Mercruiser olie ENN Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 18 17-10-2008 19:03

» Statistikker
Medlemmer: 127,488
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, EileeGomb
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:49.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden