Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 209
0 medlemmer og 209 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-01-2009, 16:27
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by HB aarhus s Se indlæg
et fedt program til google earth hvor man kan se vrag og læse historie om dem.
Helt sikkert jeg skal ud og finde nogle af dem til sommer.


http://www.vragguiden.dk/GoogleEarth.asp

Ja det er et fedt lille program, Det kan man godt få noget tid til at gå med.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-01-2009, 16:38
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Selv historien om Estonia er der andre meninger om.
Men denne version har jeg ikke hørt før.

Sakset fra vragguiden.dk

At det er mystisk vi danskere ikke må dykke på estonia. Jeg ved nogle som har forsøgt er kommet ganske galt afsted men det viser sig at estonia sank pga. bombe fra den rusiske mafia. De havde en stor sending narko ombord som myndighederne havde øje på og da det kom ruslands mafia for øre valgte de at sprænge skibet. Dette er nogle ting som myndighederne i danmark finland sverige og rusland ikke ha villet sige så meget om men en amerikansk ekspert har været nede og se vraget hvilket var ved at koste ham livet. Han bekræfter at skibet er sprængt af en bombe da de skader estonia har er helt identiske med bombesprængnings skader.
Myndeighederne ønsker det sikkert ikke opklaret da det vil koste hoveder i de forskelige lande samt blive en skandale af dimension.
Kaptajnen fra estonia forsvandt kort tid efter men har været i kontakt med Rapport og bekræftet at der var en eksplosion ombord inde den sank.Politiet i de forskellige nordiske lande vidste fuld besked med lasten. Det vil klart give en kæmpe skandale som vil være meget alvorlig for de forskellige landes regeringer og politimyndigheder. Så dette er helt sikkert grunden til, at der ikke må dykkes på vraget.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-01-2009, 22:46
Jans Jans er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Vesthimmerland
Indlæg: 8
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
At det er mystisk vi danskere ikke må dykke på estonia. Jeg ved nogle som har forsøgt er kommet ganske galt afsted men det viser sig at estonia sank pga. bombe fra den rusiske mafia. De havde en stor sending narko ombord som myndighederne havde øje på og da det kom ruslands mafia for øre valgte de at sprænge skibet. Dette er nogle ting som myndighederne i danmark finland sverige og rusland ikke ha villet sige så meget om men en amerikansk ekspert har været nede og se vraget hvilket var ved at koste ham livet. Han bekræfter at skibet er sprængt af en bombe da de skader estonia har er helt identiske med bombesprængnings skader.
Myndeighederne ønsker det sikkert ikke opklaret da det vil koste hoveder i de forskelige lande samt blive en skandale af dimension.
Kaptajnen fra estonia forsvandt kort tid efter men har været i kontakt med Rapport og bekræftet at der var en eksplosion ombord inde den sank.Politiet i de forskellige nordiske lande vidste fuld besked med lasten. Det vil klart give en kæmpe skandale som vil være meget alvorlig for de forskellige landes regeringer og politimyndigheder. Så dette er helt sikkert grunden til, at der ikke må dykkes på vraget.
Den historie har jeg læst flere steder. Hvordan ved du, at det helt sikkert er grunden til at der ikke må dykkes på vraget?

Jeg tvivler stærk på sandhedsværdien af den historie. Skulle der alligevel være noget om det, ville et hul på det sted ikke medføre Estonias forlis. En anden teori går på at de ville lempe en lastbil udenbords, fordi den havde narko på laddet. Man skulle derfor have åbnet bovporten for at skubbe lastbilen i havet. Stadig med stævnen op mod hård sø.

Tænk på at hver gang der er sket store ulykker er der altid opstået nogle teorier omkring det. Tag eks. Titanic som sank i 1912. Selv i nutiden er der folk som hævder at den primære årsag var at skibet skulle erobre Atlantens Blå Bånd. Dette uagtet at Titanic alene var bygget med luxus for øje, og langt fra havde maskinkraft nok til at blande sig i den konkurrence. At myten opstod var alene fordi en amerikansk journalist skrev en notist om at det nok skulle erobre trofæet. Denne notits er så blevet gengivet adskellige gange. Andre har så refereret gengivelsen kritikløs, og måske har krydret historien.

Nu er det efterhånden blevet til en kendsgerning i nogle kredse. Sandheden er bare at det er løgn, men historien er god og har givetvis solgt mange avisen.

Man kunne sagtens forestille sig noget lignende med teorierne om Estonia. De har solgt mange aviser og fået mange lyttere/seere til de æterbårne medier. Historierne er jo gode.

Jeg vil dog ikke udråbe mig selv til dommer, og ganske afvise det. Men der er intet som tyder på at det skulle have forårsaget forliset, så jeg vil bare mane til eftertanke. Lad os få mange flere konkrete oplysninger, før vi gør det til en etableret sandhed. Hvis det ikke er sandt, er det et uværdigt gravmæle at sætte på en massegrav. Ja, det var altså min holdning til den teori.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 31-01-2009, 11:00
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg er helt enig i Jan`s indlæg mht. myter - de opstår altid - men man må forsøge at forholde sig til de fakta der foreligger og så selv vurdere

Efter min opfattelse så er hændelsesforløbet og årsagssammenhænget i Estonias forlis meget tæt på det den officielle havarirapport har fastslået - alle de "lomme" teorier der senere er fremkommet om bomber russisk mafia etc er efter min opfattelse - fantasi - intet andet

Der vil selvfølgeligt altid være småting der kunne være skrevet andersledes i den officielle havarirapport - det er ting som den forholdsvis milde kritik af den Estoniske besætning - men det er nok fordi det politisk var betændt at udråbe besætningen som hovedårsagen. I 1994 var Estonia et nyt land der netop havde løsrevet sig fra Østblokken - og man ønskede måske politisk ikke for meget kritik af besætningen der var Estisk - man må jo også sige at mange af besætningsmedlemmerne betalte med livet for deres fejldispusitioner.

Mht Titanic er der ligesåmange myter - og det er som om at jo mere vi ved om Titanic (mængden af faktuel viden er jo steget dramatisk de seneste år når det gælder titanic - vraget er fundet og undersøgt i alle ender og kanter) jo flere fantastiske teorier fremkommer der om forliset.

Jeg vil tro at det samme vil gælde fx Estonia - der vil nok også fremkomme utalige hjemmestrikkede teorier i årene fremover nogle mere fantastiske end andre.

Estonia sagen havde jo set med mine øjen 2 aspekter:

-En teknisk (hvad gik galt) den er rimelig veldokumenteret

-En Etisk - det er det med de mange omkomne der ligger nede i skibet - den sag er ikke så velafdækket idet vores politikere har haft mange meninger gennem årene bla:

-Skibet skulle bjærges - det var holdningen lige efter forliset

-Skibet skulle overdækkes med sten - det var holdningen i lang tid - og blev påbegyndt men så afbrudt

Men dialemmaet er at politikerne aldrig tog stilling til en efter min mening bedre løsning - nemlig hurtigt efter forliset at have bjærget alle omkomne op fra vraget og identificeret dem og givet dem en værdig begravelse - denne løsning foreslog Smittac (det special dykkerfirma der dykkede på Estonia efter forliset) - politikkerne har efterfølgende sagt at de ikke ville den løsning da:

-Ikke alle omkomne kunne måske findes (efter mottoet kan ikke alle få deres omkomne familiemedlem tilbage skal ingen have det) et argument jeg ikke køber - for så skulle vi efter en ulykke aldrig bjerge omkomne da vi jo ikke kan være sikker på at finde alle.

-At bjærge de omkomne ville være en stor psykisk belastning for dykkerne - se det argument kan jeg slet ikke købe - dykkerne arbejdede nede i skibet over flere uger og "vadede" rundt mellem de omkomne - det må da have været om muligt værre end at bjærge dem - desuden har dykkerne selv udtalt at det ikke ville betyde noget for dem da de ofte bjærgede omkomne - det var de trænede og vant til

Så det der mangler i Estonias tilfælde er efter min mening at politikkerne havde taget deres ansvar og bjærget de omkomne - så havde interessen for vraget måske også været mindre
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #5  
Gammel 28-01-2009, 17:07
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Der dukker altid mange konspirationsteorier op efter en stor katastrofe

Den endelige rapport over Estonias forlis kan læses her: http://www.onnettomuustutkinta.fi/estonia/

Jeg har engang for 8-10 år siden gnasket mig igennem den med nogle kolegaer og rapporten er både grundig og nok så tæt på sandheden om forliset som man kommer

Der er altid flere samfalende omstændigheder der leder til så alvorlig en ulykke og i Estonias tilfælde var der mange enkelt omstændigheder der ledte til katastrofen - var en eller flere ikke indtruffet så var forliset ikke sket
af samfaldne årsager kan nævnes

-Uheldig konstruktion af bovvisir og rampe bag visir

-En besætning der pressede skibet ekstremt i meget dårligt vejr

-En besætning der ikke forstod de advarsler skibet gav dem - og manglende overlevering fra det ene hold til det andet - der var forvarsler/kraftige lyde i forskibet ca 20 minutter før visiret rev sig af

-Bovvisir kunne ikke ses fra komandobroen (besætningen kunne derved ikke se om bovporten var gået løs etc og de kunne ikke vurdere hvor hårdt skibet arbejdede i søen)

-En besætning der ikke forstod teknikken i bovvisiret (troede alt var OK hvis nogle indikatorlamper lyste grønt) og ikke inspicerede det løbende visuelt

-En besætning der ikke får gjort situationens alvor klar for skibene og omverdenen omkring dem (lyt til nødtrafikken - der kommer ikke noget klart nødsignal selvom situationen har været meget alvorlig - måske styrmanden der prøver at kontakte et skib ikke tør sende Mayday hvis ikke kaptajnen har givet lov etc)

Noget af dette skyldtes at den forholdsvis nye Estniske besætning savnede erfaring med et ro/ro skib - de var uddanede i den estniske flåde og vant til helt andre skibe uden store bovporte/ramper og militære komandoveje

Når så selve katastrofen indtraf var der også mange fejl der hvis de ikke var indtruffet måske kunne have reddet flere

-En søredningscentral der ikke forstod situationens alvor men bare sendte et "pan pan" budskab (en hastemeddelelse) først da mennesker blev fundet i vandet efter 1 time blev der slået "Mayday relay" fra søredningscentralen - det skulle have været sket langt før så helikoptre mv kunne have været afsendt tidligere

-Et Svensk helikopterberedskab der var for langsomt - de der havde søredningshelikoptervagt (besætningen) sov hjemme og skulle først vækkes og så køre til flyvepladsen - så de havde en responstid på mindst 1 time (hvad skal man så med redningshelikoptre hvis responstiden er så lang?)

Og så var det første gang man opdagede at det ikke er så nemt endda at bjærge folk op på en færge fra et stormfyldt hav - de tililende passagerskibe kunne simpelthen ikke få folk op af vandet - redningsudstyrret var beregnet til at få folk i vandet/redningsflåden - ikke op.

Og sådan var der mange ting der medførte at katastrofen fik det omfang den fik
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 28-01-2009, 17:15
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Jeg er helt enig i at nødtrafikken var under al kritik, Jeg tror på at du har ret i at det måske var en styrmand der sendte det meget svage Mayday.
(Det svare til at ringe 112 og sige at der er en der bløder og jeg ved ikke hvor han er.)
Han lyder slet ikke som en uddannet telegrafist, Men de var jo også stort set afskaffet på den tid undtaget i søværnet.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 28-01-2009, 17:27
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Der kommer aldrig en egentlig nødmelding - silja europa som Estonia kalder må spørge om det var et "mayday" og det besvarer estonia ikke - da de bliver spurgt "hvad sker der - kan du svare " får de en gang forholdsvis intetsigende snak tilbage - det er i raporten fastslået at det var en styrmand der talte - hvor kaptejnen er ved man ikke - han blev vist ikke fundet inde i skibet efterfølgende

Estonia førte til mange nye tiltag af lovgivningens vej bla:

-Ændrede krav til ro/ro skibe og bovporte etc

-Ændrede krav til lækstabilitet på ro/ro skibe - altså krav til hvor meget vand de skal kunne klare på vogndækket uden at kæntre

-EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacons) skal forefindes på skibe i den størrelse og skal være automatiske - det er en slags bøje med gps og nødsender som hvis skibet synker flyder - starter op og sender nødsignal position og kendesignaler automatisk, estonia havde sådanne men de skulle udløses manuelt hvilket ingen fik gjort/havde mulighed for

Derudover så har moderne skibe jo helt andet udstyr i dag - man kan på komandobroen trykke på en knap så sendes automatisk nødsignal og position - det havde nok hjulpet i estonias - hvis nogen altså havde trykket på knappen
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-01-2009, 19:06
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Der er jo to forskellige på radioen fra Estonia først en med en svag stemme og gebrokkent engelsk, Derefter en med en klar og høj stemme der slår over i finsk.
Det er lidt underligt at haverirapporten ikke omtaler at der er to forskellige radioopperatøre på Estonia
Der bliver kun sagt Mayday Mayday. Det er ikke korrekt radiosprog derfor spørger de fra Silja Europa om det er et Mayday..
Det hele havde været nemmere i dag med DSC.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #9  
Gammel 28-01-2009, 19:15
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Radiokomunikationen er grundigt behandler (også hvem der talte og på hvilket udstyr etc) jeg errindrer ikke om der var 2 operatører da det er længe siden jeg læste rapporten men det er muligt at der er 2

På en af transmissionerne kan man også høre en der råber i baggrunden han er vist også identificeret i rapporten

Du kan downloade raporten og læse de for dig relevante afsnit - det er sådanset teknisk spændende læsning da man så forstår hvor kompleks ulykken var

Alt er grundigt analyseret fx årsagen til at hovedmotorene (4 stk MAN) stopper (de tripper pga manglende smørreolietryk da skibet krænger volsomt) osv osv intet er udeladt af rapporten
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #10  
Gammel 28-01-2009, 20:05
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Ikke for at ødelægge denne kanon gode snak, men jeg nyder at side og læse det i skriver, det er en meget interessant snak!
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #11  
Gammel 28-01-2009, 20:06
HB aarhus s's Avatar
HB aarhus s HB aarhus s er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Århus
Indlæg: 208
Ekplosion

Jeg er ret overbevist om at det er en eksplosion der har fårsaget forliset uanset set hvad regeringerne fra de forskelllige lande siger her er en tysk ekspedition der dykker ned selvom de bliver forbudt det og det ses tydligt at der er store oprevne hulle i selve skroget som højst sandsynligt kun kan værre lavet med en bombe.

Der er tre klip i serien.
http://www.youtube.com/watch?v=X8Bof...eature=related
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,988
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, buket_zben
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden