Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Off topic > Off topic

» Online brugere: 467
2 medlemmer og 465 gæster
Julijns, RaymondSag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 20-09-2008, 19:09
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Spjæld i indsugningen

En del nyere motorer (benzin og diesel) har 4 ventilsteknik
Ofte er der 2 indsugningskanaler til hgver cylinder og for at mindske emissionerne ved lavere omdrejninger er der ofte indbygget et spjæld der kan afspærre den ene kanal ved lave motoromdrejninger.

Meningen med at lukke den ene indsugningskanal ved lavere omdrejninger er at få en hvirvelvirkning i forbrændingskammeret og derved mindske emmisionerne systemet kan ses herunder:



Selve spjældene er enten vacum styrede eller elektrisk aktiverede og styres af motorstyringen

her ses en manifold med spjældene monteret



På en dieselmotor kører man desuden med EGR (udstøds tilbage føring) det gøres for at mindske NoX emmisionerne ved dellast på motoren - men EGR medfører at indsugningen langsomt men sikkert blokker til i sodpartikler - og også spjældene får sin dosis her er et billede fra en BMW dieselmotor af et af disse spjæld - bemærk laget agf sod/olie der sidder på spjældene




Selve belægningen kan motoren leve med til en vis grænse - men bliver belægningerne for tykke kan det medføre at spjældene sætter sig fast og de kan faktisk så forblive lukkede. Når motoren så kommer op i højere omdrejninger (og skal bruge luft) opstår et kraftigt vacum på motorsiden af spjældet - og så kan det simpelthen blive suget ind i motoren. Det siger sig selv at et sådant spjæld der er i rustfrit stål ikke ligefrem gør gavn når det kommer ind i forbrændingskammeret - faktisk havarerer motoren totalt ved det - herunder er et par billeder fra en BMW diesel der har "ædt" et spjæld







Havarier som disse ses på moderne dieselmotorer af og til - ikke kun på BMW dieseler men også på enhver anden dieselmotor med sådanne spjæld.

Min "hobbie" BMW har også sådanne spjæld og jeg har selvfølgeligt holdt dem "under opsyn" og prøvet at finde en permanent løsning på den riciko de udgør

Spjældene består udover af spjældet af en aksel der holder spjældet fast konstruktionen kan ses herunder:



Selve akslen der holder spjældet kan ses herunder - brudene starter i det rød mærkede område hvor akslen er svagest


Jeg fik så kontakt til et engelsk motorrenoveringsfirma der faktisk producerer nogle blindflanger som kan erstatte spjældene - man tager altså hele spjældet ud og sætter en blænflange på så der er frit gennemløb i manifolden

Denne modifikation vil bevirke at motoren får højere NoX emisioner ved lav last - men vil give lavere partikkelemisioner og formentligt gå længere pr liter - så nu har jeg bestilt et sæt af disse blindflanger som kan ses herunder:


Jeg skal nu lave modifikationen så snart jeg finder tiden - og dette sammen med en kraftig reduktion af motorens EGR mængder (drosling af den ventil der lukker udstødsgas retur til indsugningsmanifolden) vil formentligt betyde en øgelse af motorens NoX emisioner ved dellast - men samtidigt betyde at motoren går noget længere litteren (op mod 8-12 %) og vil betyde at partikkelemissionerne vil være betydeligt lavere og sidste men ikke mindst - så er en potentiel riciko for motoren elimineret - et spjæld der ikke er der kan ikke gå løst og suges ind i motoren
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 20-09-2008, 19:39
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Passer dette system som du har bestilt også på BMW 330D ? Hvis ja, hvad koster det ?

Jeg har bemærket at min søsters 330D har manglet en smule bundtræk og specielt ved acceleration fra 160 km/h og frem, føles motoren langsommere end tidligere. Kan det skyldes en tilsodet EGR ventil og vil det nye system - fra England - løse dette problem permanent ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 20-09-2008, 19:47
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Blindflangerne passer på såvel 4 som 6 cylindrede da motorene er helt ens på nær cylinderantallet

Nu husker jeg ikke hvad årgang din søsters er men oplys det lige - de første op til ca 2001 havde ikke spjældene men ved indførelse af euro 3 fik de de forb..... spjæld

Din søsters har sikkert en EGR ventil af de værre med hensyn til skidt og møj - jeg har vedhæftet et billede af en der er helt mogget til - når det sker får motoren ikke luft nok.

På BMWèrne findes - for nu at komplicere sagerne - faktisk 2 typer manifolde en der blev brugt indtil midt 2004 og da BMW så havde erkendt problemet med havarierne kom en forbederet version hvor akslerne var tykkere - det mindskede ricikoen for at motoren åd et spjæld - men sikker kan man aldrig være så jeg har valgt at fjerne dem på min bil på trods af at den har en af de forstærkede versioner monteret. Akslerne i den oprindelige version var 4 mm og i den forbedrede var akslerne 4,5 mm

Din søsters kan sagtens have et eller flere hængende spjæld - og en tilmogget EGR - det sidste kan den leve med - udover lavere ydelse sker der ikke meget med motoren - men hvis den spjældene er begyndt at hænge - ja så er det alvorligt - så er det et spørgsmål om tid før den havarerer
Attached Images
File Type: jpg egr_2___000.jpg (110.9 KB, 4 views)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-09-2008, 20:49
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Søsterens er årgang 2001 ( den har sideblink siddende højt oppe på forskærmene ).
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-09-2008, 20:54
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
giv mig de sidste 7 cifre i stelnummeret fx. na53425 så skal jeg sige det med sikkerhed

Din søsters er i overgangsfasen hvor de både blev leveret med og uden - men de sidste 7 cifre vil kunne fortælle mig om den har spjældene eller ej
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 20-09-2008, 20:59
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Har lige slået efter - hvis det med sikkerhed er en produktionsårgang 2001 og det er en manuel model så har den ingen spjæld - er den med aut. gear har den spjældene - fra produktionsårgang 2002 havde både manuel og automatisk spjældene

Vi kan se det forholdsvis hurtigt når vi ser den til værkstedsdagen
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-09-2008, 19:11
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
For dem der skulle have fattet interesse for denne tråd vil jeg lige lave lidt opdatering


På BMW`s M47 og M57 dieselmotorer ser et en havareret spjældaksel således ud:



Som det ses så knækker akslen på det svageste sted nemlig ved spjællets fastgørelse til akslen.

BMW har siden begyndelsen af 2004 åbenbart erkendt problemet og lavet en kraftigere version af akslen - den viste er den "gamle" type på 4 mm og den nye er på 4,5 mm - på et engelsk BMW forum hvor jeg er aktiv har vi sat os for at løse "gåden" om hvorfor disse alvorlige havarier sker - og da der er masser af brugere med specialviden - herunder design ingeniører etc er vi nået ret langt.

Konklusionen er - ikke uventet - at de alvorlige havarier skyldes flere samfaldende uheldige faktorer - og derfor sker det kun for enkelte motorer hvor flere af faktorene indtræffer samtidigt

Årsagerne er:

-Opbygning af sodrester (fra EGR systemet) som til sidst blokerer spjældene så de står lukket - når de står lukket så kan motoren ikke få luft nok ved højere omdrejninger og der opstår et voldsomt undertryk på bagsiden af spjældet - et undertryk der udmatter sphjældakslen

-Mekaniske fejl på spjældmekanismen der medfører at et eller flere spjæld forbliver lukkede - og konsekvensen er som skrevet ovenfor

-En EGR ventil der er sodet til og ikke længere er tæt - det medfører at store EGR mængder lukkes ind i indsugningen - sodlaget på spjæld øges dramatisk - motoren får for lidt ilt til forbrændingen og begynder at sode mere - en ond cirkel. Hvis EGR ventilen lækker ved højere motoromdrejninger medfører det også at temparaturen i indsugningsmanifolden - og derved omkring spjældene stiger dramatisk

-Torsions / vridnings belastning af akslen som følge af at spjældet sidder fast i sod - og styringen forsøger at "vride" spjællet

Disse faktorer medfører tilsammen at et spjæld kan havarere og blive suget ind i motoren

Nuvel - er BMW`s "løsning" med de "nye" tykkere aksler så en endegyldig løsning - vi har endnu ikke nogen raportering om at en motor med den "nye" type aksler er havareret - det kan skyldes at den forøgede styrke løser problemet - eller at vi simpelthen ikke har drifterfaring nok med den nye forstærkede aksel - eller at den forstærkede aksel simpelthen bare udsætter problemet - men at det vil opstå senere

Se nu er der jo så en fyr på forumet der er Konstruktions Ingeniør ved en engelsk flyfabrik og han har så prøvet at regne ud hvor meget stærkere akslen på 4,5 mm er i forhold til den på 4 mm - og det vil jeg så lige dele med jer - bare for at vise hvad en gruppe "BMW" tosser på et stort forum kan finde ud af her kommer hans rapport i uredigeret form:

Citér:
I carefully measured the spindles diameters (from which I could obtain their radii). I also carefully measured the thickness remaining at the flat area. These measurements were made using three digital callipers giving readings to 0.01mm. All measurements from the three matched. These are first hand measurements, taken by me on actual spindles.

For the 4mm spindle, the flat area is less than half of the spindles thickness (grey area in the first drawing), so working out the segment’s area was straightforward (a segment is the grey/light grey area in the picture). It would seem that this is the case in an attempt to get the flap itself on the spindle’s centre line (presumably so it would always be in a balanced state with equal pressure either side of the spindle-nice and elegant but doesn't help strength!).

In the 4.5mm spindle’s case, the flat section is thicker than half of the spindles diameter. This in itself increases the area/strength. Neither spindles’ flats are on the centre line and not considering this would bring in an error in the comparison of the areas. To obtain the flat metal’s area, the area of the removed material would have to calculated (pink area), then deducted from the spindles total area.

For both spindles, the simplified screw-hole area (2mm dia) is then removed from the material area.

The formulas are relatively simple, shown here:


The dashed red line denotes the centre line, the diameter.
Angles are in radians, set your calculators to ‘RAD’ out of the ‘DEG’ ‘RAD’ and ‘GRAD’ selection.


For the 4mm spindle:


Diameter =3.97mm, radius R =1.985mm
Flat section thickness h =1.77mm
Distance from centre to flat surface is d = R – h = 1.985 – 1.77 = 0.215mm
d=0.215mm
Central angle θ = 2.9245rad
Segment area (grey bit in picture) A = 5.66mm2
Hole area = width x height = 2 x 1.77 = 3.54 mm2
Segment area (with hole) = Segment area – hole area = 5.66 – 3.54 = 2.12 mm2


For the 4.5mm spindle:


Diameter =4.46mm, radius R =2.23mm
Solid spindle area = πr2 = 12.6228mm2
Flat section thickness ft =2.30mm. This is greater than the radius, se we’ll have to consider the removed material area first:
Removed material thickness (pink area) h = Diameter – flat thickness = 4.46 – 2.30 = 2.16mm
Distance from centre to flat surface d = R – h = 2.23 –2.16 = 0.07mm
d=0.07mm
Central angle θ = 3.0788rad
Removed segment area A =7.52174mm2
Flat section area = solid spindle area – removed segment area = 15.6228 – 7.52174 = 8.1010mm2
Hole area = width x height = 2 x 2.30 = 4.60mm2
Flat section area (with hole) = Flat section area – hole area = 8.1010 – 4.60 = 3.501mm2

Let’s call it 3.5mm2


What does this mean:

3.5 - 2.16 = 1.34mm2 difference.

Obviously, the 4.5mm spindle has a greater cross sectional area. As a percentage of the 4mm spindle it is:

3.50/2.16 % = 165%

It would therefore appear that the newer 4.5 mm spindles have 65% more cross sectional area, where it matters.
I don’t know if this means it’s 65% stronger, but it’s the same basic shape just that much bigger, so it’s got to be somewhat stronger.

Personally I feel that the newer 4.5mm spindles should be strong enough.

Consider the 4mm ones in a statistical sense, there must be a good few thousand of them about. A large proportion, I presume, have not had failures (doesn’t say they won’t!) but it must be that the 4mm spindle is almost good enough. A 65% increase in area (at the weak point) would be enough to boost the strength to ‘being adequate’ for virtually all standard cars I’d imagine.


Den "nye" type aksler er altså 65% stærkere end den gamle type - forudsat at akslerne er lavet af samme materiale - og netop det sidste er vi ikke sikre på de er - så nu er der 1 metalulog eller hvad sådan hedder på dansk der arbejder med materiale analyser - han har taget en prøve af den nye og gamle aksel og nu er vi ved at få analyseret hvilken legering de er lavet i

Opgaven/interessen for et så lille motorteknisk problem (men med store konsekvenser for den det rammer) kan altså i disse internet/forumtider samle en masse kompetente mennesker der samarbejder om at komme til bunds i et problem

Næste spørgsmål der vil opstå - når vi nu har afklaret at den nye aksel er 65% stærkere vil være om det så er stærkt nok?

Vi har vist stof til nok nogle måneders skriveri i den tråd
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 24-09-2008, 20:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Bmw

Du har det "sorte bælte" i dybdegående journalistik omkring drivlinier i mange applikationer.

Total cool med fly ingeniøren, der udregner hvor meget stærkere den type aksel på EGR ventilen er sammenlignet med den gammel. Hatten af for det.
Jeg ville nok gætte på at den nye EGR ventil var omkring 64% stærkere end den gamle, så fly ingeniøren kom jo også tæt på mit umiddelbare gæt...

Jeg har spurgt søster om stelnummeret på hendes BMW men har intet svar fået. Jeg sender hende en reminder i aften. Hun skal for alt i verden ikke suse rundt med en tilsodet eller defekt EGR ventil med efterfølgende motorhavari tilfølge.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #9  
Gammel 26-09-2008, 21:31
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
giv mig de sidste 7 cifre i stelnummeret fx. na53425 så skal jeg sige det med sikkerhed

Din søsters er i overgangsfasen hvor de både blev leveret med og uden - men de sidste 7 cifre vil kunne fortælle mig om den har spjældene eller ej
Så er der hug. Min søster har sendt mig stelnummeret på hendes BMW 330D.

WBAER9109 0KK00147

Hvad siger det dig, ENN ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 26-09-2008, 21:51
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Den er produceret (løbet af samlebåndet) august 2001 som en af de allerførste FL modeller (Face Lift modeller)

Da den har manuelt gear har den IKKE spjæld i indsugningen (var den med aut gear ville den have haft det) de manuelle fik først spjæld fra 2002

EGR ventilen har den dog som alle andre dieseler siden midten af 1990''erne - men den renser vi på værkstedsdagen
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #11  
Gammel 26-09-2008, 22:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Den er produceret (løbet af samlebåndet) august 2001 som en af de allerførste FL modeller (Face Lift modeller)

Da den har manuelt gear har den IKKE spjæld i indsugningen (var den med aut gear ville den have haft det) de manuelle fik først spjæld fra 2002

EGR ventilen har den dog som alle andre dieseler siden midten af 1990''erne - men den renser vi på værkstedsdagen
ENN, den ryger som en skorsten, når den får pedalen selv fra stilstand.

Da jeg kørte i bilen første gang - ca. 6 mdr. siden - fik den fuld klampe fra Hans Knudsens Plads og til frakørslen Bernstorffsvej......Hele strækningen var dækket af sort røg fra BMW´en. Tror du virkelig, at det kan skyldes en defekt EGR ventil ? Der kan vel ikke ikke være noget galt med injektorerne eller elektronikken ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #12  
Gammel 26-09-2008, 22:12
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er formentligt EGR ventilen der står åben hele tiden - vi prøver at rense den på værkstedsdagen - og udlæser fejlkoder etc. den skal ikke ryge overhovedet - bare for info -den er ikke chippet vel?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #13  
Gammel 26-09-2008, 22:15
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er formentligt EGR ventilen der står åben hele tiden - vi prøver at rense den på værkstedsdagen - og udlæser fejlkoder etc
OK, den er jeg med på.

Hvis jeg kan få min bror til at køre BMW´en, så tager jeg min båd til Værkstedsdagen, så alle kan høre "Dollarprinsessen" for fuld skrald....
( OMC´eren).
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #14  
Gammel 26-09-2008, 22:19
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er formentligt EGR ventilen der står åben hele tiden - vi prøver at rense den på værkstedsdagen - og udlæser fejlkoder etc. den skal ikke ryge overhovedet - bare for info -den er ikke chippet vel?
Nej, min søster har ikke chippet bilen, og jeg har frarådet hende at gøre det baseret på dine udsagn omkring chiptuning.

Muligheden foreligger, at den tidliger ejer har chippet bilen, men det kan du sikkert se, når du tilslutter din computer til bilens elektronik...?

Hvis bilen er chiptunet, skal det afmonteres med det samme !!!!!
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #15  
Gammel 26-09-2008, 22:28
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Vi kan med stor sandsynlighed se med mit udstyr om der er "pillet" ved den

det de gør når de chipper dem er enten at montere en boks (kan fysisk ses hvis man ved hvad man skal kigge efter) eller de flasher motorstyringen med en "pirat" software det kan ses på software versionen - og på mærkelige fejlmeldinger

hvis de er branddygtige dem der gør det (det er de sjældent) kan man kun se nogle mærkelige fejlkoder - og så skal softwaren downloades og sendes til München - de kan se om den er manipuleret uanset hvor dygtige dem der har programeret den er
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #16  
Gammel 26-09-2008, 22:33
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg har som du ved 2 stk bimmere

Den ene rundede 70000 km her i dag på autobahnen på vej hjem - den ryger overhovedet ikke uanset hvordan du behandler den

Den anden har nu 320000 km bag sig - og ryger heller ikke

M47 og M57 dieselerne fra BMW ryger ikke hvis de er i orden og ikke chippede - røg er tegn på at der er noget galt

Jeg tror EGR ventilen er åben hele tiden - den skal renses

Hjælper det ikke skal vi udlæse fejlkoder det kan være en defekt LMM måler (er set før) eller en injektor der er deffekt

Med injektorene er det sådan at nogle fejl (elektriske) vil vise sig i form af en fejlkode - andre vil ikke så er alt gennemgået og den stadig ryger skal man leve en forholdsvis simpel "returmængde måling" hvor man måler returmængden fra hver injektor - er der en mekanisk defekt viser det sig straks på returmængden

At lave en returmængdemåling er egentligt simpelt - men adkonstarbejdet er lidt mere omfattende - tager vel 1 times tid alt i alt
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #17  
Gammel 26-09-2008, 23:02
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg tror det er klogest at du stiller diagnosen for det " sorte røgslør", som BMW´en kan lægge fra stilstand.

Jeg skal ikke gøre mig klog på injektorer, turbotryk osv....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 114,481
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdanwep
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden