Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 214
0 medlemmer og 214 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #16  
Gammel 09-11-2009, 08:26
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Uha, hvad skuer mit øje - Onepiece udstødningssystem på begge motorer !

Enkelte af de komplette motorer nytdrev.dk har solgt i år er netop til erstatning for de motorer der har benyttet Onepiece udstødningssystemet.

Det er mere eller mindre umuligt at vurdere udstødningssystemets indvendige tilstand, når designet er udført som det er.

Onepiece udstødningssystemet blev benyttet af OMC op til årgang 1991
( 4.3 liter V6 motor ) og af Mercruiser fra 1996 - 2001 ( 4.3 liter V6 motor ). Støbeprocessen og ikke mindst problematikken med inspektion af udstødningssystemets tilstand betød, at der blev konverteret til de mere almindelig manifolder og afgangsknæ, hvor de er delt på midten. I dag findes der konverteringssæt fra Onepiece systemet til alm. manifolder/afgangsknæ - der skal bruges specielle bøjninger fra afgangsknæ til bullhorn og de medfølger i det komplette sæt. Se vedhæftede billede.

En god kunde hos nytdrev.dk købte en brugt båd hos en stor dansk bådforhandler i foråret 2009. Båden var årgang 2001 og monteret med Onepiece systemet. Under første prøvetur blev motoren varm og forskellige komponenter blev udskiftet af forhandleren/værkstedet uden at det løste problemet. Anden sejltur viste stadig tegn på overophedet motor, men forhandleren/værkstedet kunne ingen fejl konstatere på motoren. Tredie tur blev sidste tur med den gamle motor - sammen med værkstedet blev motoren testet og til sidst lød et brag fra motorrummet og olie var tydelig bag båden !!

Båden blev taget på land og en ekspert i Mercruiser blev tilkaldt. Det kunne hurtigt konstateres, at Onepiece systemet var så tilgroet med rustflager mv., at kølevandet ikke kunne passere og dermed forklaringen med den overophedede motor. En dialog imellem forhandler og kunde resulterede i, at forhandleren monterede en fabriksny Mercruiser MPI 4.3 liter drivlinie med ferskvandskøling, transom og drev. Kunden betalte 380000,- kr. for den nye drivlinie og forhandleren den resterende sum incl. montering af drivlinien.
Attached Images
File Type: jpg Mercruiser Onepiece.jpg (15.4 KB, 61 views)
File Type: jpg GLM58992.jpg (150.8 KB, 0 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,007
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Dorie71Q44
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 14:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden