Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 165
1 medlemmer og 164 gæster
Gregorydueft
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-11-2009, 16:24
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
problemet er at nogle kalder både aftap hane og frostprop for frostprop.
min motor har en aftap hane i messing i blokken og en i manifolden.
det havde min gamle maskine fra 1973 også.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-11-2009, 17:48
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
problemet er at nogle kalder både aftap hane og frostprop for frostprop.
min motor har en aftap hane i messing i blokken og en i manifolden.
det havde min gamle maskine fra 1973 også.

Det er jo også Volvo ikke mercruiser


Hvorfor vil i have tømt jeres manifolde, når der er frostvæske i??????????????
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-11-2009, 19:08
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg tømmer dem, og blokken, efter den er kørte varm med vand fra haveslangen. For så at fylde manifold og blok med frostvæske. Jeg tømmer dem ikke efter de er fyldt med frostvæske.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-11-2009, 19:12
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Genbruger i ikke kølervæsken.eller er det bare ud på jorden med det,der kunne måske være god økonomi i at genbruge med alle de både i konserverer,hvor mange liter bruger i ca.pr båd
Attached Images
File Type: jpg Billede 9.jpg (112.0 KB, 2 views)
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-11-2009, 19:25
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Nope - det bliver ikke genbrugt.
Men der kommer ikke ret meget ud.
Ca. 15-20 sek efter vi ser frostvæksen kommer og gasses der på karburatoremodellerne lidt op og der sprøjtes konserveringsolie i, til motoren kvæles. På MPI'erne/EFI'erne slukker jeg bare på tændingen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 08-11-2009, 19:35
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Nope - det bliver ikke genbrugt.
Men der kommer ikke ret meget ud.
Ca. 15-20 sek efter vi ser frostvæksen kommer og gasses der på karburatoremodellerne lidt op og der sprøjtes konserveringsolie i, til motoren kvæles. På MPI'erne/EFI'erne slukker jeg bare på tændingen.
SÅDAN skal det gøres
Reply With Quote
  #7  
Gammel 08-11-2009, 19:39
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Der bliver naturligvis blandet 2 taktsolie i benzinfilterne på mpi'erne/EFI'erne.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #8  
Gammel 08-11-2009, 19:51
Casper T
Gæst
 
Indlæg: n/a
nå nå ,jeg hiver 2x45 liter igennem........måske også lige i overkanten
Reply With Quote
  #9  
Gammel 08-11-2009, 20:00
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hov glemte lige at svare dig.
Bruger vel lige knap 15-16 liter på V6'erne, 15-18liter til SB V8'ere og 18-20liter på BB V8'erne. Det variere lidt.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 09-11-2009, 08:26
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Uha, hvad skuer mit øje - Onepiece udstødningssystem på begge motorer !

Enkelte af de komplette motorer nytdrev.dk har solgt i år er netop til erstatning for de motorer der har benyttet Onepiece udstødningssystemet.

Det er mere eller mindre umuligt at vurdere udstødningssystemets indvendige tilstand, når designet er udført som det er.

Onepiece udstødningssystemet blev benyttet af OMC op til årgang 1991
( 4.3 liter V6 motor ) og af Mercruiser fra 1996 - 2001 ( 4.3 liter V6 motor ). Støbeprocessen og ikke mindst problematikken med inspektion af udstødningssystemets tilstand betød, at der blev konverteret til de mere almindelig manifolder og afgangsknæ, hvor de er delt på midten. I dag findes der konverteringssæt fra Onepiece systemet til alm. manifolder/afgangsknæ - der skal bruges specielle bøjninger fra afgangsknæ til bullhorn og de medfølger i det komplette sæt. Se vedhæftede billede.

En god kunde hos nytdrev.dk købte en brugt båd hos en stor dansk bådforhandler i foråret 2009. Båden var årgang 2001 og monteret med Onepiece systemet. Under første prøvetur blev motoren varm og forskellige komponenter blev udskiftet af forhandleren/værkstedet uden at det løste problemet. Anden sejltur viste stadig tegn på overophedet motor, men forhandleren/værkstedet kunne ingen fejl konstatere på motoren. Tredie tur blev sidste tur med den gamle motor - sammen med værkstedet blev motoren testet og til sidst lød et brag fra motorrummet og olie var tydelig bag båden !!

Båden blev taget på land og en ekspert i Mercruiser blev tilkaldt. Det kunne hurtigt konstateres, at Onepiece systemet var så tilgroet med rustflager mv., at kølevandet ikke kunne passere og dermed forklaringen med den overophedede motor. En dialog imellem forhandler og kunde resulterede i, at forhandleren monterede en fabriksny Mercruiser MPI 4.3 liter drivlinie med ferskvandskøling, transom og drev. Kunden betalte 380000,- kr. for den nye drivlinie og forhandleren den resterende sum incl. montering af drivlinien.
Attached Images
File Type: jpg Mercruiser Onepiece.jpg (15.4 KB, 61 views)
File Type: jpg GLM58992.jpg (150.8 KB, 0 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 09-11-2009, 09:31
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
fabriksny Mercruiser MPI 4.3 liter drivlinie med ferskvandskøling, transom og drev. Kunden betalte 380000,- kr. for den nye drivlinie og forhandleren den resterende sum incl. montering af drivlinien.
Fy for s.... var den lavet af guld ??

Havde det været mig der var kunden, var der kun en til at betale og det var ikke mig.....
Så kunne de få den ødelagte damper igen, da den jo aldrig havde virket ordentligt.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #12  
Gammel 09-11-2009, 09:57
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Fy for s.... var den lavet af guld ??

Havde det været mig der var kunden, var der kun en til at betale og det var ikke mig.....
Så kunne de få den ødelagte damper igen, da den jo aldrig havde virket ordentligt.
Båden lever op til kundens ønsker og krav. Netop derfor blev der indgået forlig omkring den nye drivlinie. Forhandleren tilbød at annulere købsaftalen og refundere det fulde beløb, hvilket kunden ikke var interesseret i.

Et løsningsforslag omkring reparation af den defekte drivlinie blev også vruderet, men hurtigt skrottet igen pga. de økonomiske omkostninger.

Jeg synes forhandleren har været meget large i denne sag og kunden fik en ønskebåd med en fabriksny drivlinie for en merpris på 38000,- kr.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 13-12-2009, 18:53
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvordan kan i holde skylleklapperne tætte... Jeg har købt et sæt som jeg har sat en slange og tragt på, men det vælter ud med væske fra klapperne når jeg hælder væske i tragten.... hvilke typer er tætte nok til at man kan få relativ meget kølervæske ind i motoren den vej.... Og hvordan kan man køre motoren varm så termostaten åbner hvis skyllebøfferne ikke slutter tæt, så render impelleren jo tør med det samme osv... Er der kun indtag via gællerne i begge sider af et SX drev, eller er der indtag andre steder også ? Nogen har fortalt mig den også har køleindtag andre steder, og at køleklapper gør mere skade en gavn...

Jeg får nok brug for hjælp til frostsikring hvis jeg kan få lidt adgang til min båd så jeg kan få den startet, for jeg ved ikke op eller ned mere efter alle de forklaringer jeg har fået på de forskellige forummer og båd-sider....

Mvh Christian
Reply With Quote
  #14  
Gammel 13-12-2009, 20:05
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Kan det slet ikke lade sig gøre at starte den, tag slangen af på suge siden på pumpen mont en anden slange kør den varm når den når drifttemp så tilslut en dunk med kølervæske start den lad den køre 20liter blandet igennem.

Så kan du sove roligt, eller åben aftap haner i hver side af blokken, jeg har læst det du beskriver i et andet indlæg
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,500
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Vradoruyna
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden