|
 |

08-11-2009, 15:30
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hvorfor skal man ikke det.?
Man kan vel ligeså godt dræne blokken, så er man vel mere sikker på at frostvæsken kommer helt rundt..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 08-11-2009 kl. 15:47.
|

08-11-2009, 15:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hvorfor skal man ikke det.?
Man kan da ligeså godt dræne blokke? Så er man vel mere sikker på at frostvæsken kommer helt rundt..
|
det er også sådan jeg har gjort de sidste 30 år.
tømmer blokken og manifold for vand og skruer propperne i igen. Så sætter jeg ørebøfferne på og en slange i en dunk/spand med blandet frostvæske starter motoren og lader den suge kølevæsken. Min motor fylder blokken før der kommer noget ud af udstødningen, så når det kommer ud af udstødningen er motoren fyldt.
den snupper 3/4 spand før den er fyldt.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-11-2009, 15:49
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Min motor fylder blokken før der kommer noget ud af udstødningen, så når det kommer ud af udstødningen er motoren fyldt.
|
Måske et dumt spørgsmål, men gør ikke alle motorer det.?  
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

08-11-2009, 15:55
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Måske et dumt spørgsmål, men gør ikke alle motorer det.?  
|
det tror jeg de gør, alle mine har gjort det, men ved et alternativ (hjemmelavet) slangeføring er det måske ikke helt sikker. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-11-2009, 16:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
det er ikke meningen de skal tages ud og i. Derfor bliver de lettere utætte. Kølervæske / Glycol er rigtig fint at have stående i blokken / udstødning / Termostat und so weiter. Bare i er sikre på Propperne er tætte når i starter igen så er der ingen problem. men det er ikke meningen de skal ud og i
iøvrigt : skide smart kølervæske tank du har dig der 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

08-11-2009, 16:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
det er ikke meningen de skal tages ud og i. Derfor bliver de lettere utætte. Kølervæske / Glycol er rigtig fint at have stående i blokken / udstødning / Termostat und so weiter. Bare i er sikre på Propperne er tætte når i starter igen så er der ingen problem. men det er ikke meningen de skal ud og i
iøvrigt : skide smart kølervæske tank du har dig der 
|
min motor og manifold er da udstyret med aftap propper som er beregnet til at dræne motoren med. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-11-2009, 16:13
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Goffy ta lige nogle billeder af dem på blokken
Jeg er bekendt med dem på manifolden og dem siger jeg ikke at man ikke må åbne. De er beregnet til det. Ligesom en vandhane.
Men dem på blokken er gamle holdere fra da motoren blev støbt og ikke frostpropper som mange tror. Men de er blevet døbt det. Jeg ville skrue twist i hvergang jeg havde dem ude hvis jeg sku skrue dem ud og i. ( stævnrørs fedt som det mindste ) 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

08-11-2009, 16:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Vand har det lige som strøm og derfor tager det den nemmeste vej gennem systemet. termostaten er udstyret med et lille lufthul som gør at motoren kan fyldes og vandet kan cirkulere lidt, selv om termostaten er lukket, resten af vandet går i udstødningen. Jeg har oplevet nogle som har ændret på slangerne og fået lavet større dim. på slangerne som leder vandet til manifolden og så har de haft problemer med kølingen. fordi vandet havde nemmere ved at løbe i udstødningen end i motoren.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,171
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, gNum |
|