Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 248
1 medlemmer og 247 gæster
Akiboxawek
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 30-04-2012, 21:44
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Hejsa Preben
Hvordan ser det ud med tærring nu du har div afmont kan det ses den er saltvandskølet.

Skal have båden i vandet imorgen, håber lige det går fejlfrit
der er intet tæring at se nogle steder, ligner en helt ny, lidt brunt snask som kan gnides af med en finger, men ingen rustskaller. Jeg har jo også altid 1 1/2 times sejlads i ferskvand (åen) inden jeg er i havn, så skyllestudsen bliver aldrig brugt.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-05-2012, 11:41
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
der er intet tæring at se nogle steder, ligner en helt ny, lidt brunt snask som kan gnides af med en finger, men ingen rustskaller. Jeg har jo også altid 1 1/2 times sejlads i ferskvand (åen) inden jeg er i havn, så skyllestudsen bliver aldrig brugt.
Det er jo dejligt når den ser sådan ud, ja det har meget at sige med 1,5 time i ferskvand, tror næste vinter projeckt bliver mont af ferskvands system
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-05-2012, 17:33
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Mine problemer med kølingen er tilsyneladende ikke ovre
Den nye termostat blev monteret og jeg startede maskinen i 20 min med propellen til at køre, temperaturen blev på godt 70 gr. Da vi så startede bededag blev den s.... for varm igen, temperaturen steg til godt 90gr for så at falde igen til godt 70 gr og da turen gik hjemad igen Søndag steg den kun til de godt 70 gr og blev der. fatter ikke en dyt, men nu bliver vandpumpen åbnet så jeg kan se hvordan impellen ser ud.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-05-2012, 18:15
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Mine problemer med kølingen er tilsyneladende ikke ovre
Den nye termostat blev monteret og jeg startede maskinen i 20 min med propellen til at køre, temperaturen blev på godt 70 gr. Da vi så startede bededag blev den s.... for varm igen, temperaturen steg til godt 90gr for så at falde igen til godt 70 gr og da turen gik hjemad igen Søndag steg den kun til de godt 70 gr og blev der. fatter ikke en dyt, men nu bliver vandpumpen åbnet så jeg kan se hvordan impellen ser ud.
Der kan vel sidde et eller andet i kølekanalerne. Har du tærezink i motoren?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-05-2012, 18:45
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Er det under større belastning (omdrejningstal) at den bliver varm ?

Eller er det ufhængigt af belastningen ?
Reply With Quote
  #6  
Gammel 06-05-2012, 19:17
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
det er faktisk uden belastning. Når jeg har startet og har motoren til at stå og brumme med 1100-1200 rpm for at den skal blive varm, så stiger den til godt 90 gr for så pludselig at falde til normal temp. Det trælse er at det ikke er hvergang jeg starter den opfører sig sådan. Ny termostat blev monteret men det ændrede ikke på opførslen
jeg har også prøvet at sejle uden termostat og da blev motoren ved med at være så kold at temperatur viseren intet kunne vise.
Min pumpe giver masser af vand, men har en ide om at trykket måske er for lav og vil prøve at afmontere impellen.
termostaten er org.volvo 160F (ca 71C) som den gamle også hed.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 08-05-2012, 00:53
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Det lyder dæleme mærkeligt Goffy.
Kunne det ikke 'bare' være temp-føler eller instrumentet den er gal med?
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
Svar

Emne værktøjer
Visning af emner

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,627
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Beaconetz
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden