» Online brugere: 153 |
0 medlemmer og 153 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

06-05-2012, 17:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Mine problemer med kølingen er tilsyneladende ikke ovre
Den nye termostat blev monteret og jeg startede maskinen i 20 min med propellen til at køre, temperaturen blev på godt 70 gr. Da vi så startede bededag blev den s.... for varm igen, temperaturen steg til godt 90gr for så at falde igen til godt 70 gr   og da turen gik hjemad igen Søndag steg den kun til de godt 70 gr og blev der. fatter ikke en dyt, men nu bliver vandpumpen åbnet så jeg kan se hvordan impellen ser ud.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

06-05-2012, 18:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
Mine problemer med kølingen er tilsyneladende ikke ovre
Den nye termostat blev monteret og jeg startede maskinen i 20 min med propellen til at køre, temperaturen blev på godt 70 gr. Da vi så startede bededag blev den s.... for varm igen, temperaturen steg til godt 90gr for så at falde igen til godt 70 gr   og da turen gik hjemad igen Søndag steg den kun til de godt 70 gr og blev der. fatter ikke en dyt, men nu bliver vandpumpen åbnet så jeg kan se hvordan impellen ser ud.
|
Der kan vel sidde et eller andet i kølekanalerne. Har du tærezink i motoren?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

06-05-2012, 18:45
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Er det under større belastning (omdrejningstal) at den bliver varm ?
Eller er det ufhængigt af belastningen ?
|

06-05-2012, 19:17
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
det er faktisk uden belastning. Når jeg har startet og har motoren til at stå og brumme med 1100-1200 rpm for at den skal blive varm, så stiger den til godt 90 gr for så pludselig at falde til normal temp. Det trælse er at det ikke er hvergang jeg starter den opfører sig sådan. Ny termostat blev monteret men det ændrede ikke på opførslen 
jeg har også prøvet at sejle uden termostat og da blev motoren ved med at være så kold at temperatur viseren intet kunne vise.
Min pumpe giver masser af vand, men har en ide om at trykket måske er for lav og vil prøve at afmontere impellen.
termostaten er org.volvo 160F (ca 71C) som den gamle også hed.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-05-2012, 00:53
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
|
|
Det lyder dæleme mærkeligt Goffy.
Kunne det ikke 'bare' være temp-føler eller instrumentet den er gal med?
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
|

08-05-2012, 17:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
tror ikke det er viseren det er galt med, jeg kan normalt lige holde hånden på manifolden, men ikke nu 
Er der nogen der ved hvor meget tryk søvandspumpen skal lave ? ?
Jeg afmonterede pumpen/impellen og impellen ser fin ud (blev skiftet sidste år) og da jeg havde samlet det igen prøvede jeg at starte uden at have slangen fra pumpen monteret hvor den går ind i termostathuset. vandstrålen kan let stoppes med en tommeltot, så spørgsmålet er om pumpen er slidt og derfor ikke kan overvinde trykket ud gennem udstødningen ??
Ideer modtages da jeg næsten er på bar bund.
Ps.Jeg prøvede at puste i slangen hvor vandet går ind i manifolden og der er fint hul igennem.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-05-2012, 17:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
tror ikke det er viseren det er galt med, jeg kan normalt lige holde hånden på manifolden, men ikke nu 
Er der nogen der ved hvor meget tryk søvandspumpen skal lave ? ?
Jeg afmonterede pumpen/impellen og impellen ser fin ud (blev skiftet sidste år) og da jeg havde samlet det igen prøvede jeg at starte uden at have slangen fra pumpen monteret hvor den går ind i termostathuset. vandstrålen kan let stoppes med en tommeltot, så spørgsmålet er om pumpen er slidt og derfor ikke kan overvinde trykket ud gennem udstødningen ??
Ideer modtages da jeg næsten er på bar bund.
Ps.Jeg prøvede at puste i slangen hvor vandet går ind i manifolden og der er fint hul igennem.
|
Pumpe/impeller slidt, utæt søvandsfilter, ikke helt åben søventil eller noget der stopper sien under bunden.Mit søvandsfilter var ikke ordentlig skruet fase derfor kunne jeg ikke suge kølevand.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,142
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, KianaCelf |
|