|
» Online brugere: 510 |
| 0 medlemmer og 510 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

09-04-2013, 11:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Opdriftsskummet har ingen indflydelse på bådens bæreevne, det har kun betydning hvis båden fyldes med vand, så giver det opdrift da hulrummene så ikke kan fyldes med vand.
Tværtimod kan man sige at hvis det alligevel har suget vand er det jo med til at forøge bådens vægt 
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

09-04-2013, 13:21
|
|
|
Hvis skum ikke indgår i en sanvits konstruktion, hvor skummen er med til at give styrke, og stivhed, så ville jeg prøve at undgå det.
Men der burde jo ikke kunne trænge vand ind til skummet, at det så ofte gør det alligevel, er jo pga. dårlig konstruktion.
Jeg har 5 forskellige lufttætte rum i min jolle, de blev trykprøvet, da de var støbt, og var helt tætte.
Her efter 12 sæsonger, er der ikke vand i nogle af dem.
Har du din båd i tørvejr, eller med havnepresenning, når den ikke er i brug, er der mindre risiko for vand i dobbeltbunden.
Hvis der ofte står vand i bunden, i længere tid, er risikoen for indtrængning af vand større.
|

09-04-2013, 14:17
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Citér:
Originally Posted by je__ns
Hvis skum ikke indgår i en sanvits konstruktion, hvor skummen er med til at give styrke, og stivhed, så ville jeg prøve at undgå det.
Men der burde jo ikke kunne trænge vand ind til skummet, at det så ofte gør det alligevel, er jo pga. dårlig konstruktion.
Jeg har 5 forskellige lufttætte rum i min jolle, de blev trykprøvet, da de var støbt, og var helt tætte.
Her efter 12 sæsonger, er der ikke vand i nogle af dem.
Har du din båd i tørvejr, eller med havnepresenning, når den ikke er i brug, er der mindre risiko for vand i dobbeltbunden.
Hvis der ofte står vand i bunden, i længere tid, er risikoen for indtrængning af vand større.
|
Okay, trykprøvning var da smart til at teste ens glasfiber arbejde : )
Hvordan forgår det i praksis - bore man et hul og sætter manometer og en ventil i og venter natten over og tjekker manometeret igen?
|

09-04-2013, 14:40
|
|
|
Jeg har støbt en prop, i alle hulrum.
Nu kan sådanne rum, jo ikke holde til ret meget tryk.
Jeg pumpede op til jeg kunne se, det begyndte at udvide sig, og så i med proppen.
Jeg testede alt med sæbevand, og fandt ingen utætheder. (inden topcoaten blev påført)
Efter en uge i samme temperatur, løsnede jeg proppen, og der var stadig pænt overtryk.
mvh jens
|

09-04-2013, 14:48
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Ahh ligesom når man tjekker punkterede dæk...
Tak for svarene!
|

09-04-2013, 14:12
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Opdriftsskummet har ingen indflydelse på bådens bæreevne, det har kun betydning hvis båden fyldes med vand, så giver det opdrift da hulrummene så ikke kan fyldes med vand.
Tværtimod kan man sige at hvis det alligevel har suget vand er det jo med til at forøge bådens vægt 
|
Hvordan kan det være at opdriftsmaterialet ikke har indflydelse på bæreevnen? Skummet ligger jo under vandlinjen på båden og har en væsentligt lavere densitet end vand.
|

09-04-2013, 23:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Citér:
Originally Posted by Asbjørn
Hvordan kan det være at opdriftsmaterialet ikke har indflydelse på bæreevnen? Skummet ligger jo under vandlinjen på båden og har en væsentligt lavere densitet end vand.
|
Husk på at båden flyder jvf. Archimedes lov, dvs. det er det ydre "fylde" af båden (skroget) som afgør hvor meget vand der fortrænges, og dermed hvor meget opdrift der er. Herpå har bådens egenvægt naturligvis også indflydelse, og da opdriftsmaterialet er indenfor skroget, påvirker det faktisk opdriften i negativ retning, da det er tungere end luft.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

10-04-2013, 09:14
|
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
|
|
Citér:
Originally Posted by MartinN
Husk på at båden flyder jvf. Archimedes lov, dvs. det er det ydre "fylde" af båden (skroget) som afgør hvor meget vand der fortrænges, og dermed hvor meget opdrift der er. Herpå har bådens egenvægt naturligvis også indflydelse, og da opdriftsmaterialet er indenfor skroget, påvirker det faktisk opdriften i negativ retning, da det er tungere end luft.
|
Morsomt sidder til composit forlæsning pt. og er lige blevet introduceret til Archimedes lov - jeg er lige lidt bagefter : )
|
 |
| Emne værktøjer |
|
|
| Visning af emner |
Hybrid Mode
|
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 130,242
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, JackSaw |
|