Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 160
1 medlemmer og 159 gæster
maximllmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 09-04-2013, 12:21
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis skum ikke indgår i en sanvits konstruktion, hvor skummen er med til at give styrke, og stivhed, så ville jeg prøve at undgå det.

Men der burde jo ikke kunne trænge vand ind til skummet, at det så ofte gør det alligevel, er jo pga. dårlig konstruktion.

Jeg har 5 forskellige lufttætte rum i min jolle, de blev trykprøvet, da de var støbt, og var helt tætte.
Her efter 12 sæsonger, er der ikke vand i nogle af dem.

Har du din båd i tørvejr, eller med havnepresenning, når den ikke er i brug, er der mindre risiko for vand i dobbeltbunden.
Hvis der ofte står vand i bunden, i længere tid, er risikoen for indtrængning af vand større.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 09-04-2013, 13:17
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Citér:
Originally Posted by je__ns Se indlæg
Hvis skum ikke indgår i en sanvits konstruktion, hvor skummen er med til at give styrke, og stivhed, så ville jeg prøve at undgå det.

Men der burde jo ikke kunne trænge vand ind til skummet, at det så ofte gør det alligevel, er jo pga. dårlig konstruktion.

Jeg har 5 forskellige lufttætte rum i min jolle, de blev trykprøvet, da de var støbt, og var helt tætte.
Her efter 12 sæsonger, er der ikke vand i nogle af dem.

Har du din båd i tørvejr, eller med havnepresenning, når den ikke er i brug, er der mindre risiko for vand i dobbeltbunden.
Hvis der ofte står vand i bunden, i længere tid, er risikoen for indtrængning af vand større.
Okay, trykprøvning var da smart til at teste ens glasfiber arbejde : )

Hvordan forgår det i praksis - bore man et hul og sætter manometer og en ventil i og venter natten over og tjekker manometeret igen?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 09-04-2013, 13:40
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har støbt en prop, i alle hulrum.

Nu kan sådanne rum, jo ikke holde til ret meget tryk.
Jeg pumpede op til jeg kunne se, det begyndte at udvide sig, og så i med proppen.
Jeg testede alt med sæbevand, og fandt ingen utætheder. (inden topcoaten blev påført)
Efter en uge i samme temperatur, løsnede jeg proppen, og der var stadig pænt overtryk.

mvh jens
Reply With Quote
  #4  
Gammel 09-04-2013, 13:48
Asbjørn Asbjørn er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: 8300, Denmark
Indlæg: 17
Ahh ligesom når man tjekker punkterede dæk...

Tak for svarene!
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,482
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, mangalLax
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:50.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden