Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 147
1 medlemmer og 146 gæster
Robcey
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-05-2009, 20:08
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Den stump skal findes - som jeg husker det har du en separat søvandspumpe (bruger ikke den i drevet) og stumpen vil sætte sig fast det første sted den ikke kan komme igennem. Der er ikke andet for end at adskille systemet og finde den - evt kan du kontrolere hvor langt frem i systemet der er "fuldt flow" på fx ved at tage slanger etc af og starte motoren kort

På en "alm" motor med alpha drev sidder søvendspumpen i drevet og mistes et impellerblad sidder det som regel - det L/den vinkel hvor søvandet kommer gennem transumet (agterspejlet) den kan afmonteres og impellerbladet fiskes ud - men din kører mig bekendt med en direkte trukket søvandspumpe.
Ja du har ret og jeg har tilføjet det i mit spm.
Det er en direkte drevet søvandspumpe.
jeg kan se noget der sidder på afgangsslangen måske en lille oliekøler ?
den er cylindrisk og ca Ø100mm. måske 2-300 mm lang, jeg kan ikke lige nu komme til at se den ordentligt.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-05-2009, 20:16
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-05-2009, 20:18
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by lille tut Se indlæg
Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter
Jeg ved ikke om det er en oliekøler,
eller kan det være noget andet ?
Edit:
Det er oliekøleren...


er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 06-05-2009 kl. 20:24.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-05-2009, 21:24
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
er øliekøleren den type hvor vandet skal presses igennem en masse små kobberrør Ø6mm for så skal der ikke meget skidt til før gennemstrømningen er reduceret med 40-50 %
eventuelle stumper fra impellen vil altid sætte sig hvor der er indsnævringer så det mest sikre er nok at prøve sig frem med start ved pumpen. følg slangerne og prøv at løsne og start motoren så du kan se om der kommer vand.
suger den vandet gennem drevet ? en lille utæthed på sugesiden så den suger falsk luft og giver derfor ikke vand nok.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-05-2009, 21:37
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Jeg ved ikke om det er en oliekøler,
eller kan det være noget andet ?
Edit:
Det er oliekøleren...


er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?
Går ud fra du mener oliekøler til powersteeringen, da smallblocks mig bekendt ikke har motoroliekølere.
Men jeg tror også du kan finde stumpen der.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-05-2009, 06:23
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ok tak
herligt med de gode svar.
Jagten er gået ind og jeg ved hvor jeg skal lede.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-05-2009, 07:12
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Jeg ved ikke om det er en oliekøler,
eller kan det være noget andet ?
Edit:
Det er oliekøleren...


er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?
Det er en oliekøler til servistyringen - jeg har 1 stk ny liggende hvis det har interesse
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 07-05-2009, 07:19
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Det er en oliekøler til servistyringen - jeg har 1 stk ny liggende hvis det har interesse

Ok det er fint, jeg ved mere senere på dagen.
jeg skal lige først skifte to knokkelled på en hundai accent sammen med en kammerat.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #9  
Gammel 09-05-2009, 12:13
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Hmmm.. så er fejlen fundet. "En fejl 40"
På pumpehuset står der LH out på den ene studs og RH out på den anden,
Så jeg havde lavet en fejl og monteret motorsiden på RH, det var så ikke der den skulle sidde
Med en vandslange med vandværkstryk så kunne den køle fint, Men den kunne altså ikke suge vand ind igennem skruen
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #10  
Gammel 09-05-2009, 12:19
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
He He - ja sådan noget har jeg alllldrig lavet godt du fandt fejlen
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #11  
Gammel 10-05-2009, 19:13
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Hmmm.. så er fejlen fundet. "En fejl 40"
På pumpehuset står der LH out på den ene studs og RH out på den anden,
Så jeg havde lavet en fejl og monteret motorsiden på RH, det var så ikke der den skulle sidde
Med en vandslange med vandværkstryk så kunne den køle fint, Men den kunne altså ikke suge vand ind igennem skruen

flot at du står ved at have lavet en fejl
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,112
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Briandof
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden