Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 207
0 medlemmer og 207 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 10-05-2009, 20:50
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
flot at du står ved at have lavet en fejl


De er sgu ikke min stil at krybe udenom......, men der lavede jeg lige en ged.
Jeg mener ellers at have tjek på sagerne.
men kan det bruges til at andre brugere er mere skarpe hvis de skal lave det samme ... så er det jo ikke forgævges.,.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-05-2009, 20:36
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Så er båden i Aalborg...... MEN....
Den gik skidegodt (30knob) og hele tiden med opsyn på kølingen.
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet..
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet..
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep.
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene så døde den og kan ikke starte
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-05-2009, 20:51
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Så er båden i Aalborg...... MEN....
Den gik skidegodt (30knob) og hele tiden med opsyn på kølingen.
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet..
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet..
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep.
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene så døde den og kan ikke starte
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen
ØV det er sgu træls at starte sæsonen på den måde
konen syntes jeg skulle bruge denne weekend på havearbejde
KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE HAVEN
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-05-2009, 18:33
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Pumpe

Et lille spørgsmål:

Du har søvandspumpen på motoren, det er et plus, så er man fri for at skille drevet ad, for at komme til den.
Men er det et Alpha One drev du har? I så fald, hvad er der gjort ved pumpen ude i drevet?
Er impelleren fjernet?
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-05-2009, 18:44
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-05-2009, 19:00
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Nja de har nok bare fjernet impelleren og mladet bundpladen og pumpehuset sidde tilbage

På Gen2 holder pumpens bundplade pakdåsen øverst i underhuset fast - så fjerner man pumpen og bundpladen helt så er underhuset utæt

Pakdåsen er nr 51 på tegningen den fastholdes af pumpens bund/ankerplade nr 5

__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-05-2009, 19:08
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Jeps. og mit underhus er et Gen2 så det er blevet skiftet engang i 2004 hvor der kom et nyrenoveret drev på.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-05-2009, 19:17
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af.
Det vil sige, at der er boret et hul i bunden af båden, som pumpen kan suge vand op igennem?
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #9  
Gammel 17-05-2009, 19:22
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og 1 1/4" kuglehane.
Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,965
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, ErnestToife
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden