» Online brugere: 164 |
0 medlemmer og 164 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

20-05-2009, 18:14
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Nå, er der en mere som skal have en Mercedes diesel, hva Albjerg? :-)
Med hensyn til rustfrie manifolde, så ser man jo af og til på V8 powerboats, at de har slynget noget rustfrit rør rundt, til manifolde. Det ser satme godt ud.
Og det funker da selvfølgelig også godt nok. Men jeg foretrækker en nydelig TIG-svejset manifold i jern, som er sortmalet, med et rustfrit poleret knæ for enden, når man selv skal i gang.
I øvrigt, et af de materialer, som er bedst til at lede varme, er kobber. Formentlig derfor er de fleste varmevekslere til vores motorer i kobber.
Stumperne du har der Nic ser ikke ud til at være for dyre.
Men det var egentlig mere en hovedrenovering jeg var lidt bekymret for; nye stempler, hovedlejer osv.
Finder man en motor der har gået under 200.000km, er det nok heller ikke nødvendigt.
Tror måske at hvis jeg skulle vælge en Mercedes diesel alligevel, tager jeg nok OM 606 motoren med 136 hk. Det skal nok kunne skubbe Flyfish'en alligevel.
Så er man fri for "bøvle" med en turbo.
Vil nok finde en motor på ebay med ikke for mange km, så man er fri for en hovedrenovering.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

20-05-2009, 18:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Du har ret  ihh hvor jeg godt gad at lave sådan et projekt 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

20-05-2009, 22:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Nå, er der en mere som skal have en Mercedes diesel, hva Albjerg? :-)
|
Må da sige at idéen tiltaler mig, men på den anden side - der skal sejles en del for at tjene 25 - 30 K hjem i forhold til den nuværende motor.
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

20-05-2009, 22:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
I min kære fars unge dage, der byggede han familiens 40 fods motorbåd.
Som et supplement til denne tråd, kan det nævnes, at motoren der er valgt er en Mercedes-Benz OM352 ( 6 cylindret 5.2 liters lastvognsmotor, årgang 1956 ).
Der har siddet 3 typer udstødningssystemer siden båden blev søsat i 1975:
1) Det første som min far selv lavede med ekstern varmeveksler fra Bowman.
2) Efter 20 år så var udstødningssystemet gennemtæret og blev udskiftet med et nyt lavet i rustfrit stål af LLP Maskiner i Vemmelev.
3) For et par år siden, blev udstødningssystem og varmeveksler ændret til at omhandle udstødningssystem og varmeveksler i een og samme unit fra Bowman England. Dette system fungerer helt upåklageligt og har givet meget mere plads i motorrummet.
Se billederne.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,454
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, LasonyaKir |
|