Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 198
0 medlemmer og 198 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Se afstemningsresultat: Benzin eller Diesel
Benzin: 2 x 4,3 V6 8 40.00%
Diesel: 2 x Mercedes OM 606 12 60.00%
Stemmer: 20. Du må ikke afgive din stemme

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 10-06-2009, 06:51
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ville vælge diesel motorerne....

En del mindre ting peger i retningen af en diesel, men for mig personligt er sikkerheden i diesel større ( læs ingen dampe = minimal brand risiko )....
Reply With Quote
  #2  
Gammel 10-06-2009, 06:59
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 10-06-2009, 07:03
ChristianX's Avatar
ChristianX ChristianX er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
Billeder: 17
Jeg ville vælge Diesel, udelukkende pga. den mindre brandrisiko, og så har de vel også lidt mere moment når den skal ligge fra land?
__________________
Mvh Christian Berendt

Marineservice-sjælland
Reply With Quote
  #4  
Gammel 10-06-2009, 07:33
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det er to vidt forskellige motorer med hver sit temperament.

Hvad taler for at vælge Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:

- Kan benyttes med og uden ferskvandskøling
- Nem adgang til reservedele til konkurrencedygtige priser
- Momentstærke motorer
- Økonomiske i brug sammenlignet med storebroren 5.7 V8
- Perfekt kombination med Volvo Penta SX drev
- Driftsikre grundet simpel opbygning

Hvad er ulemperne ved Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:
- Benzinforbrug
- To motorer kræver stor benzintank ( læs ved brand ombord )
- Flere reservedele kan være kostbare

Hvad taler for at vælge Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Driftsikre ( i renoveret stand )
- Bør være økonomiske i drift
- Solid konstruktion dog er brugen af motoren i personbil og båd to forskellige ting
- Indsprøjtningssystem fra Ford A´s tid ( forkammerdiesel )

Hvad er ulemperne ved Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Tvivlsom kvalitet af motoren ( renovering undgås næppe )
- Reservedelspriserne har på flere områder fået en løft
- Udgift til ferskvandskøling skal påregnes
- Skal tilpasses Volvo Penta SX drev
- Motorstøj
- 24V topstykke er sjældent på brugtmarkedet i god stand
- Motorens antal HK


Edit:
Hvad er det fornuftige valg ?
Volvo Penta 4.3 liters V6 vil uden tvivl passe bedst til båden. Båden laves næppe med salg for øje, så det må påregnes, at ejeren vil beholde båden i mange år fremover. Hermed er debatten omkring økonomiske motorer i salgsøjemed irrelevant.

Jeg ville vælge 2 x 4.3 liters V6.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #5  
Gammel 10-06-2009, 07:48
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
skal jeg svare?

SKAL jeg også tilbyde min hjælp eller ved du godt hvad jeg svare der os?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #6  
Gammel 10-06-2009, 08:21
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold
Hullerne til drev er savet i båden.........

(det er jo også lidt cool med 2 maskiner :-))
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #7  
Gammel 10-06-2009, 08:27
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
prisoverslag.

HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #8  
Gammel 10-06-2009, 08:51
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
prisoverslag.

HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel
Når man sidder og kigger Ebay efter Mercere, ser det ud til, at det vil gå nogenlunde lige op.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #9  
Gammel 10-06-2009, 09:52
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 10-06-2009, 10:23
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år.
Når man snakker ny motor, så havde jeg nok gjort det samme. Men I mit tilfælde, hvor jeg har tænkt mig at det skal være brugt (uanset benzin/diesel) og jeg selv kan marinisere Mercedes'erne, så er prisforskellen noget mindre. Det vil næsten koste det samme, sådan hvad jeg lige kan forestille mig.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Træ eller glasfiberbåd....? jvjensen Generelle spørgsmål 4 13-10-2009 06:49
langt eller kortbenet lille tut Motor 13 14-09-2009 11:46
Er det nyt.... eller er det kendt? JOR Generelle spørgsmål 4 03-06-2009 11:59
gummi eller alulister goffy Generelle spørgsmål 3 06-10-2008 06:19
Indenbords eller påhæng ?? 02power Generelle spørgsmål 2 19-08-2008 11:25

» Statistikker
Medlemmer: 127,463
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DeanneKoni
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden