» Online brugere: 198 |
0 medlemmer og 198 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
Se afstemningsresultat: Benzin eller Diesel
|
Benzin: 2 x 4,3 V6
|
  
|
8 |
40.00% |
Diesel: 2 x Mercedes OM 606
|
  
|
12 |
60.00% |
 |

10-06-2009, 06:51
|
|
Jeg ville vælge diesel motorerne....
En del mindre ting peger i retningen af en diesel, men for mig personligt er sikkerheden i diesel større ( læs ingen dampe = minimal brand risiko )....
|

10-06-2009, 06:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

10-06-2009, 07:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
|
|
Jeg ville vælge Diesel, udelukkende pga. den mindre brandrisiko, og så har de vel også lidt mere moment når den skal ligge fra land?
|

10-06-2009, 07:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Det er to vidt forskellige motorer med hver sit temperament.
Hvad taler for at vælge Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:
- Kan benyttes med og uden ferskvandskøling
- Nem adgang til reservedele til konkurrencedygtige priser
- Momentstærke motorer
- Økonomiske i brug sammenlignet med storebroren 5.7 V8
- Perfekt kombination med Volvo Penta SX drev
- Driftsikre grundet simpel opbygning
Hvad er ulemperne ved Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:
- Benzinforbrug
- To motorer kræver stor benzintank ( læs ved brand ombord )
- Flere reservedele kan være kostbare
Hvad taler for at vælge Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Driftsikre ( i renoveret stand )
- Bør være økonomiske i drift
- Solid konstruktion dog er brugen af motoren i personbil og båd to forskellige ting
- Indsprøjtningssystem fra Ford A´s tid ( forkammerdiesel )
Hvad er ulemperne ved Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Tvivlsom kvalitet af motoren ( renovering undgås næppe )
- Reservedelspriserne har på flere områder fået en løft
- Udgift til ferskvandskøling skal påregnes
- Skal tilpasses Volvo Penta SX drev
- Motorstøj
- 24V topstykke er sjældent på brugtmarkedet i god stand
- Motorens antal HK
Edit:
Hvad er det fornuftige valg ?
Volvo Penta 4.3 liters V6 vil uden tvivl passe bedst til båden. Båden laves næppe med salg for øje, så det må påregnes, at ejeren vil beholde båden i mange år fremover. Hermed er debatten omkring økonomiske motorer i salgsøjemed irrelevant.
Jeg ville vælge 2 x 4.3 liters V6.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-06-2009, 07:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
skal jeg svare?
SKAL jeg også tilbyde min hjælp eller ved du godt hvad jeg svare der os  ?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

10-06-2009, 08:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold 
|
Hullerne til drev er savet i båden.........
(det er jo også lidt cool med 2 maskiner :-))
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

10-06-2009, 08:27
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
prisoverslag.
HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

10-06-2009, 08:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
prisoverslag.
HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel
|
Når man sidder og kigger Ebay efter Mercere, ser det ud til, at det vil gå nogenlunde lige op.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

10-06-2009, 09:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

10-06-2009, 10:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. 
|
Når man snakker ny motor, så havde jeg nok gjort det samme. Men I mit tilfælde, hvor jeg har tænkt mig at det skal være brugt (uanset benzin/diesel) og jeg selv kan marinisere Mercedes'erne, så er prisforskellen noget mindre. Det vil næsten koste det samme, sådan hvad jeg lige kan forestille mig.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,463
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DeanneKoni |
|