|
|
 |

11-09-2008, 17:38
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
|
Olievolume på Volvo Penta motorer.
Her kommer listen med olievolume på Volvo Penta motorer:
B18-B20, 3.75 liter
AQ 120B, 4.00 liter
AQ125, 5.20 liter
AQ131/230, 4.00 liter
AQ140, 5.70 liter
AQ145, 5.20 liter
AQ151/251, 4.50 liter
3.0 GL/GS, 3.80 liter
B30, 6.00 liter
AQ175/205, 4.20 liter
4.3 GL/GS/GXI, 4.30 liter
AQ190/240 ( Ford motor ), 5.20 liter
AQ200B, 6.10 liter
AQ200C, 5.00 liter
AQ200D, 4.40 liter
AQ211/501, 5.40 liter
AQ225B, 6.10 liter
AQ225C, 5.20 liter
AQ225D/527, 5.40 liter
5.0 FL ( Ford motor ), 5.70 liter
5.0 FI ( Ford motor ), 4.60 liter
5.0 GL/GXI, 5.70 liter
5.7 GL/GXI, 5.70 liter
5.8 FL ( Ford motor ), 5.60 liter
5.8 FI/FSI ( Ford motor ), 4.60 liter
740 A/B, 6.65 liter
4.4 - 8.2 GL/GSI, 6.60 liter
8.1, 8.50 liter
DPX375-420, 8.50 liter
DPX500-600, 9.50 liter
Benzinmotorer produceret efter juni måned 2001 ( røde motorer ) samt
DPX500-600 SKAL have syntetisk motorolie API 15W-50. Dette gælder dog ikke 3.0 liters motorer, der kan benytte almindelig 15W-50 motorolie.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-09-2008, 17:50
|
|
|
Benzinmotorer produceret efter juni måned 2001 ( røde motorer ) samt
DPX500-600 SKAL have syntetisk motorolie API 15W-50. Dette gælder dog ikke 3.0 liters motorer, der kan benytte almindelig 15W-50 motorolie.[/QUOTE]
I brugsforviringen på min penta 4,3gxi fra 2007 står der den kan kører på syntetisk olie,tror nu også det er det den fik på da den var til 20timers service,ellers havde prisen nok også været lidt højere
|

11-09-2008, 20:10
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Benzinmotorer produceret efter juni måned 2001 ( røde motorer ) samt
DPX500-600 SKAL have syntetisk motorolie API 15W-50. Dette gælder dog ikke 3.0 liters motorer, der kan benytte almindelig 15W-50 motorolie
|
Se det er det Volvo gerne vil have os til at tro på - men Volvo producerer ikke motorene selv - de er præcis magen til dem Mercruiser benytter - og heller ikke Mercruiser producerer dem selv - begge fabrikanter køber motorene hos GM (General Motors) og købte du nu fx motoren hos GM som jo trods alt har bygget og konstrueret den så er anbefalingen bare en motorolie der opfylder nogle API normer som næsten enhver moderne motorolie opfylder - vil du have de præcise normer (husker dem ikke i hovedet) kan de ses på linket til GM
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

16-10-2008, 22:34
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Se det er det Volvo gerne vil have os til at tro på - men Volvo producerer ikke motorene selv - de er præcis magen til dem Mercruiser benytter - og heller ikke Mercruiser producerer dem selv - begge fabrikanter køber motorene hos GM (General Motors) og købte du nu fx motoren hos GM som jo trods alt har bygget og konstrueret den så er anbefalingen bare en motorolie der opfylder nogle API normer som næsten enhver moderne motorolie opfylder - vil du have de præcise normer (husker dem ikke i hovedet) kan de ses på linket til GM
|
Jeg mener at Volvo's olie anbefalinger er der mere fornuft i end Mercruisers. Så derfor sejler jeg på Volvo olie selvom jeg har Mercruiser  men bruger det bedste oliefilter fra Mercury (det med syntetisk filter materiale som har langt bedre filtrering end standard filteret).
Min konklusion er, efter for meget olielæsning på nettet  , at en 15W-50 olie er den rigtige viskocitet til GM baseret marine motorer. Jeg mener at 15 er en passende viskocitet når olien er kold. Det betyder at den er "tyndere" end Mercurys 25W-40 ved en kold start og dermed er hurtigere kommer rundt og smører. Til marine motorer ønskes ikke en for "tynd" olie som en 5W-30 olie da længere tids tomgangs sejlads kan betyde brændstof fortynding af motorolien.
Hvis man så presser sine motorer meget og vil gerne købe det bedste til sin motor så bør det være Volvo's fuldsyntetiske olie. Da jeg skulle hurtigt hjem fra Femø i sommers til Karrebæksminde havde jeg olietemperaturer på mellem ca 210 Fahrenheit igennem længere tid, så da havde jeg det godt med at sejle med fuldsyntetisk olie.
Ifølge amerikanske hjemmesider så frarådes Volvo's marine olier til motorer med katalysator, med andre ord indholdet af ZDDP er sikkert meget højt, igen perfekt til marine motorer. Det skal dog siges at Mercury's olie også har højt indhold af ZDDP. Det har moderne olier beregnet til biler til gengæld ikke.
Endelig påstår Volvo at hvis man skifter olie og starter motoren op for at cirkulere olien så er konservering ikke nødvendig før en normal vinteropbevaringsperiode. Jeg konserverer dog selv for også at beskytte ventilerne, men det antyder at olien indeholder VPI's (Vapor Phase Inhibitors). Igen godt til en marine motor.
Sjovt nok ligner Volvo's dunke Mobil One dunke i formen, men det kan være en tilfældighed.
Eneste problem med Volvo's olie er prisen. Den er så meget billigere i USA at det er latterligt.
Skal se om jeg kan finde en billig måde at få Volvo olie til Danmark på.
|

16-10-2008, 23:01
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Brian - hvad giver du for den olie??
du kører vel 12-16 liter igennem?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

16-10-2008, 23:13
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
I år har jeg købt Volvo's olie i DK og det er ikke lykkedes at få rabat så jeg mener at jeg gav 723 kroner for en 5 liter dunk. Hver motor tager ca. 4,8 liter så et olieskift er ikke helt billigt.
Derfor vil jeg meget gerne finde en billig måde at få noget tungt hjem fra USA såsom Volvo olie og en drevdonkraft 
|

16-10-2008, 23:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
I år har jeg købt Volvo's olie i DK og det er ikke lykkedes at få rabat så jeg mener at jeg gav 723 kroner for en 5 liter dunk. Hver motor tager ca. 4,8 liter så et olieskift er ikke helt billigt.
Derfor vil jeg meget gerne finde en billig måde at få noget tungt hjem fra USA såsom Volvo olie og en drevdonkraft 
|
det er også min erfaring at det vist er umulig at få rabat når det hedder volvo
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

16-10-2008, 23:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
i min instruktionsbog volvo 3,0 står der alm SAE 30 eller 15w-50
og ved sejlads i temperaturer under 0 alm SAE 10 eller 20w-20
både syntetisk og mineralsk men mineralsk kræver hyppigere olieskift
brug helst single-viskositet hvis det kan fås.
kvalitet API service CF/SH
10w-30 og 10w-40 kan ikke anbefales med mindre single-viskositet olier ikke findes.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

16-10-2008, 23:22
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
brug helst single-viskositet hvis det kan fås.
|
Det vil jeg ikke anbefale (også selvom det står i instruktionsbogen).
Mener klart at 15W-50 er bedre. Iøvrigt sjovt at Volvo solgte single-viskocitet 30W olie for indtil nogle år siden også i fuldsyntetisk udgave, men det gør de ikke mere.
Tror at Volvo er blevet klogere, modsat Mercury hvis 25W-40 olie er tæt på at være en single-viskocitet olie, og de er stadig hunderæd for nedbrydning af viskocitetsforbedrende additiver så derfor bruger de en relativ tyk baseolie. Jeg er kommet til konklusion at Mercury er for gammeldags på dette område. Mercury fraråder iøvrigt stadig fuldsyntetisk olie men kan nu godt sælge en synthetic blend olie, selvom de var imod tidligere.
Jeg synes at der er noget mere fornuft i hvad Volvo gør på olie området nemlig at sælge 15W-50 olie og så tilbyde det i en mineralsk udgave og fuldsyntetisk.
EDIT: med særdeles fornuftige additiver til marine brug (tror jeg ihvertfald på ... kan ikke dokumentere dette med mindre jeg sender noget til olieanalyse).
Sidst redigeret af BrianL; 16-10-2008 kl. 23:29.
|

11-09-2008, 17:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
|
Olievolume på Volvo Penta drev.
Her er listen med olievolume på alle Volvo Penta drev.
100A, 2.0 liter ( Hypoid SAE80W90 )
100B, 3.0 liter ( dieselmotorolie )
100S, 2.5 liter ( dieselmotorolie )
110S, 1.8 liter ( dieselmotorolie )
120 S-A t.o.m D, 2.8 liter ( dieselmotorolie )
120S-E, 2.8 liter ( helsyntetisk API GL5 75W90 )
MS 125S, 2.0 liter ( dieselmotorolie )
MS130S, 2.9 liter ( ATF Dexron II,III )
MS150S, 3.25 liter ( ATF Dexron II,III )
200, 3.25 liter ( dieselmotorolie )
250, 2.2 liter ( dieselmotorolie )
270, 2.2 liter ( dieselmotorolie )
280SP, 2.6 liter ( dieselmotorolie )
290SP, 2.6 liter ( dieselmotorolie )
280DP, 2.7 liter ( transmissionsolie mineral 80W90 )
290DP, 2.7 liter ( transmissionsolie mineral 80W90 )
*DP-A, 2.7 liter, ( transmissionsolie mineral 80W90 )
*DP-A1, 2.7 liter, ( transmissionsolie mineral 80W90 )
DP-A2 t.o.m. D1, 2.7 liter ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
DP-E, 3.1 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
DP-G, 3.1 liter, ( API GL5 75W140 helsyntetisk )
***DP-H, 5.4 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
DP-R, 4.3 liter, ( API GL575W140 helsyntetisk )
DPX, 2.0 liter, ( API GL5 75W140 helsyntetisk alt. 75W90 )
DPX-A, 2.0 liter, ( API GL5 75W140 )
SX, 2.1 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
**DP-S, 2.0 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
XDP ( plastdrev ), 2.1 liter, ( API 75W90 helsyntetisk )
IPS-A, 14 liter, ( API GL5 75W90 helsyntetisk )
750, 14 liter, ( dieselmotorolie 15W40 )
* = Er den koniske enhed i drevet udskiftet, skal der anvendes 75W90.
** = Ved renovering 2.0 liter, olieudskiftning 1.8 liter.
*** = Skifter man gear oftere end 20 gang pr. time pr. 100 timers sejlads og sejles der i søvand med en temperatur på højere end 25 grader celcius, skal der anvendes 75W140.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-09-2008, 18:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
|
Olie til de forskellige I/O motorer.
Uden at gøre en større sag ud af det, er olie i mange tilfælde en religion.
Hos nytdrev.dk sælger vi følgende olier:
Royal Purple 15W40, fuldsyntetisk. 798,- kr. pr. 5 liter
Royal Purple 75W90, syntetisk. 225,- pr. liter
LubriMatic 75W90, mineralsk baseret. 199,- pr. liter
LubriMatic 80W90, syntetisk baseret. 199,- pr. liter
Jeg benytter Royal Purple motorolie på en lang række bil- og bådmotorer og endda helt uden problemer. Min egen bådmotor, min mors bådmotor
( Mercedes-Benz 5.2 liter diesel, årgang 1955 ), min Hyundai Santa Fe CDI, min brors Nissan PathFinder CDI, min mors Mercedes-benz E320 benzin og min nabos Ford Mondeo. LubriMatic drevolie har jeg benyttet på mit eget drev dog synes jeg at gearskiftet og støjen fra drevet er blevet markant reduceret efter jeg skiftede fra Pennzoil.
LubriMatic drevolie - 80W90 - har samme konsistens som Mercruiser High Performance Gearlube, og jeg mistænker Mercruiser for at købe deres drevolie hos LubriMatic.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-09-2008, 18:17
|
|
|
ja jeg er bare elektrikker derfor slår man op i det katalog der hører med til båden der er både foto og priser,og alle tal stemmer overens med det det står i instruktionsbogen nemt ikke..................jeg er nok en olieklovn, da jeg kørte vw kørte jeg også til vw og købte longlife olie,i god tro om det måtte være det bedste uha-uha 375dkr pr liter,også stod der ikke dælme ikke vw på dunken,der stod sørme castrol....derfor syntes jeg det er topdoller der står volvo på den oliedunk man køber til båden uden det er urimmeligt dyrt  
|

11-09-2008, 19:01
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Casper T
ja jeg er bare elektrikker derfor slår man op i det katalog der hører med til båden der er både foto og priser,og alle tal stemmer overens med det det står i instruktionsbogen nemt ikke..................jeg er nok en olieklovn, da jeg kørte vw kørte jeg også til vw og købte longlife olie,i god tro om det måtte være det bedste uha-uha 375dkr pr liter,også stod der ikke dælme ikke vw på dunken,der stod sørme castrol....derfor syntes jeg det er topdoller der står volvo på den oliedunk man køber til båden uden det er urimmeligt dyrt  
|
ENN kan fortælle dig meget mere omkring de forskellige motorproducenters "egen" olie. Motorproducenterne laver ikke deres egen olie, men køber den som regel hos en underleverandør.
Jeg husker en beretning fra ENN omkring automatgearolie til en af hans BMW´ere, hvor han efter grundig forskning i hvilken olie der skulle bruges, fandt ud af, at Castrol havde en tilsvarende olie som BMW foreskrev, men den kostede 1/10 af, hvad den kostede hos BMW.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,275
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Rubberxmd |
|