|
 |

14-09-2009, 10:03
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Mark har helt ret.
Fokus på ens kerneydelser og kompetencer - det er den eneste måde man kan etablere en sund virksomhed. For mange produkter på hylderne kan sagtens være med til at dræne en virksomhed.
Din kammerat har været heldig at kunderne gad at købe morgenbrød hos ham, og ikke hos en bager. Det gjorde de kun fordi det var bekvemt, ikke fordi produktet var godt/bedre. Han har tjent gode penge på at sælge en ekstra ydelse, og nu er det løb kørt. Skær omkostningerne på morgenbrødet væk hurtigst muligt og optimere processerne andre steder.
Jeg begriber egentlig ikke at en tankpasser/forpagter kaster penge efter et produkt som han egentlig ikke kender, kan står indefor, men som "blot" er nemme tjente penge.? Den tanke er fin nok, så længe dækningsgraden er optimeret, men så snart han skal kaste penge efter produktet så skal det pilles væk fra hylden.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

14-09-2009, 10:40
|
|
Fokus på ens kerneydelser og kompetencer - det er den eneste måde man kan etablere en sund virksomhed. For mange produkter på hylderne kan sagtens være med til at dræne en virksomhed.
Ja det er dælme ikke nemt at have en tankstation i dagens Danmark....Kerneydelserne er brændstof og vask, men som markedet er skruet sammen i dag, kan ingen bemandede stationer leve af de 2 ting alene. Brændstoffet giver en minimal indtjening og de ubemandede kæder render med langt størsteparten af markedet. Kunderne vil jo ikke betale det det rent faktisk koster....
Derfor har butikkerne ingen anden alternativer end at levere et stort og bredt sortiment i butikkerne, hvis ikke de gør det ville samtlige butikker være lukket for flere år siden.
Det er bare sådan at butikkerne i dag overlever på at sælge fastfood, energidrikke, slik og is, længere er den faktisk ikke....Uden disse varer ville der ikke være tankstations butikker i DK....
Brænstof er en mindre biting, vasken genererer dog typisk rigtig god omsætning men det er en meget investerings tung del af forretningen, reservedele til biler er forlængst blevet udkonkurreret af Thansen m.fl....
|

14-09-2009, 13:40
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Det er bare sådan at butikkerne i dag overlever på at sælge fastfood, energidrikke, slik og is, længere er den faktisk ikke....Uden disse varer ville der ikke være tankstations butikker i DK....
|
Det forstår jeg og er enig  Men min pointe er blot at hvis man ikke kan konkurrere på samme betingelser i et marked som andre, og heller ikke tjene penge på produktet, så bør man lægge det på hylden. Altså kikke på andre produkter.
At brændstoffet "kun" er en mindre biting tror jeg ski ikke rigtig på  Hvorfor ellers alle de rabatordninger 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 14-09-2009 kl. 14:27.
|

14-09-2009, 14:07
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
|
|
Det med ikke at ville betale det tingene koster, det lyder da lidt underligt. Der er jo ikke noget alternativ til at betale det der står på standeren. Evt. minus den rabat man får på et kort.
De bemandede tankstationer udsteder jo rabatkort i stedet for at sætte priserne ned, så tror de, at kunderne bliver mere loyale.
Det mærkelige er, at de ikke bare sætter priserne ned til samme niveau som de ubemandede, hvis brændstoffet er en mindre biting, så ville de kunder der ellers køber på de ubemandede stationer måske også komme forbi og måske endda blive fristet til at købe de primære varer på tankstationen, nemlig købmandsvarerne.
Så i stedet for at sætte priserne ned på basserne, skulle han tage at sætte prisen ned på benzin/dieselen, så skal der nok komme kunder i butikken
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
|

14-09-2009, 15:02
|
|
Jeg vil meget gerne prøve at forklare markedet, men helt så simpelt er det ikke...
Det med ikke at ville betale det tingene koster, det lyder da lidt underligt. Der er jo ikke noget alternativ til at betale det der står på standeren.
joooo.....men langt de fleste tankninger ligger jo når prisen er under listepris, og derfor til priser der ligger under markedsprisen. Der er stort set ingen kunder der i dag tanker når markedet er på listepris...
De bemandede tankstationer udsteder jo rabatkort i stedet for at sætte priserne ned, så tror de, at kunderne bliver mere loyale.
Det er skam ikke stationerne der gør dette, det er selskaberne og alle bemandede kæder har en ubemandet søsterkæde ( Statoil = 123 - YX = Uno-X - Shell = Shell Express - Q8 = F24 ). Typisk rabat til privatkunder er på listeprisen...
Det mærkelige er, at de ikke bare sætter priserne ned til samme niveau som de ubemandede
Nej det er på ingen måde mærkeligt, for det vil de ubemandede kæder aldrig acceptere. Udover det koster det lidt at have personale i butikkerne, og det skal medfinansieres af brændstoffet...
Så i stedet for at sætte priserne ned på basserne, skulle han tage at sætte prisen ned på benzin/dieselen
Det kan den enkelte station ikke bare gøre, han er underlagt selskabets prispolitik, ellers kommer han til at betale hele gildet selv....og det er dyrt...
At brændstoffet "kun" er en mindre biting tror jeg ski ikke rigtig på Hvorfor ellers alle de rabatordninger
Der er meget begrænset med rabat på privatmarkedet. Erhvervsmarkedet er lidt noget andet, det er bygget efter andre principper, bl.a. er der stor forskel på om det er hr og fru Jensen der tanker, eller om det er vognmanden der tanker 2 mill. liter diesel om året. Udover det koster det meget lidt at drive pumpestationer til de store diesel biler, kontra hvad det koster at drive en almen tankstation....
Der hvor kæden knækker en anelse, er når store viksomheder forhandler sig frem til et erhvervskort, og efterfølgende tilbyder det til sine ansatte. Så syner det som at der er tale om privat tankning, men i realiteten er det erhvervstankning, med den rabat som virksomheden har forhandlet sig frem til....
|

14-09-2009, 17:13
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Sønderjylland
Indlæg: 230
|
|
Måske er tiden så løbet af for de bemandede tankstationer. Folk tanker helst selv og sparer de par kroner/ører der er at spare åbenbart.
Der findes andre butikker som har døgnåbent og alt efter by og behov vil sådan nogle nok overtage disse tankstationers marked, ville jeg tro.. Eks. vis som 7-eleven og hvad der ellers findes af døgnåbnede butikker på det danske marked p.t.
Tanken åbnede vel med formålet at leve af brændstof salg i sin tid. Markedet er måske dødt for det nu - ergo må man søge nyt arbejde måske?! (lidt hårdt sagt  )
|

14-09-2009, 21:23
|
|
Ja tiden er ved at løbe lidt fra de bemandede stationer, men det tager tid inden markedet har justeret det helt ind...
OKplus var de første, Uno-X eXtra er næste tiltag i den retning, hvor salg af brændstof er på ren automat basis, og kiosken ligner en 7Eleven....
Så vi er skam på forkant, men problematikken er jo ikke anderledes om det hedder en Shell eller en eXtra eller 7Eleven, der er et marked for den slags døgnkiosker, man skal bare finde nicherne i det lokal marked man befinder sig.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
Similar Threads
|
Emne |
Emne forfatter |
Forum |
Svar |
Sidste indlæg |
Drive shower
|
ENN |
Drev og propeller |
17 |
04-12-2008 18:18 |
OMC sail drive
|
ENN |
Motor |
0 |
30-06-2008 19:55 |
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,590
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Carltondag |
|