» Online brugere: 250 |
0 medlemmer og 250 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

08-12-2009, 16:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Jeg ville uden at være sikker ikke mene det ok, da jeg ikke tror du får kørt din blanding hele vejen gennem alle kanalerne bare ved at tørne den,
Må man spørge hvorfor det ikke er muligt at starte den?
men jo du kan tappe alt vandet af, eller næsten, da der løbe nogen kanaler under udstødningen, og det har jeg opdagen på egen motor, selv om man drener alt hva med kan står der stadig vand der, og der er min egen motor nemlig også frost sprængt,
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

08-12-2009, 16:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
nu kender jeg ikke 4,3 men på min 3,0 er der en aftap hane på manifold og en i blokken, har du kikket efter om de også findes på din.
pumpen bør stå med kølevæske i, hele vinteren så impellen ikke bliver hård
hvor har du hældt kølevæsken i ??
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

08-12-2009, 16:35
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Min erfaring er fra Mercruiser men går ud fra at samme gælder for Volvo.
Hvis motoren ikke kan startes, så normalt drænes alt vand som beskrevet i instruktionsbogen typisk ved at afmontere alle drænskruer og nogle af kølevandslangerne.
Derefter påfyldes kølervæske via termostathuset.
Har du haft afmonteret samtlige drænskruer ?
|

08-12-2009, 18:07
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg følger trop på Brian Ls indlæg..
Hvis du har haft alle dræn åbne så bør du være sikret.
Hvis du stadig er i lidt tvivl (og det er vi jo gerne  ) kan du åbne det nederst siddende dræn og tappe lidt af i en kop og sætte koppe i fryseren.
Fryser indholdet til is så skal du nok på den igen.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

13-12-2009, 03:16
|
|
Jeg kan ikke starte den fordi jeg ikke har adgang til vand der hvor den står.... samt den er nu ikke muligt længere at komme til overhovdet uden at skulle flytte en masse andre både og campingvogne...
Så er den ikke sikret nok med de tiltag jeg allerede har lavet har jeg lidt af et problem...
Jeg tømte alle det vand ud der kunne lade sig gøre ved at tage alle køleslanger af, samt jeg satte en våd støvsuger og sugede det ud den kunne klare...... Så satte jeg alle slanger på igen samt monterede dækslet til impelleren og begyndte at fylde glykol på i forholdet 50/50...
Jeg fyldte så meget ind i motoren at det rendte ud at drevet´s indtag, og jeg fyldte manifold-kølerne op via den øverste slange til det igen begyndte at løbe ud bagtil via de 2 slanger på hver side af drevet....
Jeg pumpede derpå slangerne så hårdt jeg kunne for at for det presset så meget ud i alle dele af motoren så det kunne blande sig med det vand jeg ikke kunne aftappe....Jeg lod derpå start-motoren trække motoren rundt ca 5 sekunder af gangen en masse gange.... Så nu må det briste eller bære...
Tak for alle svarene, de har desværre ikke hjulpet til at berolige mig :/ og jeg tror nok jeg beholder min Puma og sælger Excel´en, jeg syntes jeg kan fornemme man skruer eller har en sådan båd mere på værkstedet en man sejler i den, og det er jeg blevet for gammel og magelig til at bruge tid på 
Sidst redigeret af Chribs; 13-12-2009 kl. 03:22.
|

13-12-2009, 12:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
du skriver at du har haft alle slanger afmonteret men hvad med de drænskruer/aftap der sidder ved bunden af blokken ?? alle de ting du nævner er i den øverste del af motoren !! hælder du kølevæske i de slanger der sidder i toppen af motoren så løber det bare direkte i udstødningen, så derfor skal du finde de drænskruer og prøve at løsne dem for at tømme motoren eller for at kontrollere om kølevæsken er kommet ind i blokken/topstykket.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

13-12-2009, 18:16
|
|
Der er kommet kølevæske i topstykket, det er helt sikker, men blokken er jeg lidt i tvivl om... Jeg kan som sagt ikke komme til den, så jeg kan ikke åbne drænskruerne og tjekke om der er kommet glykol helt ned i blokken... J
eg håber at faldstrøms-energien fra væsken da jeg hældte den i har sørget for den er blevet blandet med det resterende vand der stod i motoren, samt fordi jeg har tørnet motoren osv....
Jeg fik altså hældt ca 6 til 8 liter i den før det begyndte at rende ud af drevet ....så der er kommet en stor del glykol i den, det jeg frygter er hvis der er nogle lommer der ikke umiddelbart vil blive påvirket af man hælder en masse glykol på samt tørner motoren...
Jeg kiunne virkligt godt bruge en røngten-tegning af hele drivlinien i min båd, så jeg bedre kunne vudere hvordan dens skyllekanaler er udformet .........
|

14-12-2009, 09:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Jeg kan ikke starte den fordi jeg ikke har adgang til vand der hvor den står.... samt den er nu ikke muligt længere at komme til overhovdet uden at skulle flytte en masse andre både og campingvogne...
Så er den ikke sikret nok med de tiltag jeg allerede har lavet har jeg lidt af et problem...
Jeg tømte alle det vand ud der kunne lade sig gøre ved at tage alle køleslanger af, samt jeg satte en våd støvsuger og sugede det ud den kunne klare...... Så satte jeg alle slanger på igen samt monterede dækslet til impelleren og begyndte at fylde glykol på i forholdet 50/50...
Jeg fyldte så meget ind i motoren at det rendte ud at drevet´s indtag, og jeg fyldte manifold-kølerne op via den øverste slange til det igen begyndte at løbe ud bagtil via de 2 slanger på hver side af drevet....
Jeg pumpede derpå slangerne så hårdt jeg kunne for at for det presset så meget ud i alle dele af motoren så det kunne blande sig med det vand jeg ikke kunne aftappe....Jeg lod derpå start-motoren trække motoren rundt ca 5 sekunder af gangen en masse gange.... Så nu må det briste eller bære...
Tak for alle svarene, de har desværre ikke hjulpet til at berolige mig :/ og jeg tror nok jeg beholder min Puma og sælger Excel´en, jeg syntes jeg kan fornemme man skruer eller har en sådan båd mere på værkstedet en man sejler i den, og det er jeg blevet for gammel og magelig til at bruge tid på 
|
Det er en fin Excel. Hvor stor er den og hvad skal den evt koste?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

14-12-2009, 09:35
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Jeg kan ikke starte den fordi jeg ikke har adgang til vand der hvor den står.... samt den er nu ikke muligt længere at komme til overhovdet uden at skulle flytte en masse andre både og campingvogne...
Så er den ikke sikret nok med de tiltag jeg allerede har lavet har jeg lidt af et problem...
Jeg tømte alle det vand ud der kunne lade sig gøre ved at tage alle køleslanger af, samt jeg satte en våd støvsuger og sugede det ud den kunne klare...... Så satte jeg alle slanger på igen samt monterede dækslet til impelleren og begyndte at fylde glykol på i forholdet 50/50...
Jeg fyldte så meget ind i motoren at det rendte ud at drevet´s indtag, og jeg fyldte manifold-kølerne op via den øverste slange til det igen begyndte at løbe ud bagtil via de 2 slanger på hver side af drevet....
Jeg pumpede derpå slangerne så hårdt jeg kunne for at for det presset så meget ud i alle dele af motoren så det kunne blande sig med det vand jeg ikke kunne aftappe....Jeg lod derpå start-motoren trække motoren rundt ca 5 sekunder af gangen en masse gange.... Så nu må det briste eller bære...
Tak for alle svarene, de har desværre ikke hjulpet til at berolige mig :/ og jeg tror nok jeg beholder min Puma og sælger Excel´en, jeg syntes jeg kan fornemme man skruer eller har en sådan båd mere på værkstedet en man sejler i den, og det er jeg blevet for gammel og magelig til at bruge tid på 
|
Hej Christian,
Hvis du har haft drænene i bunden åbne, og hældt 8-9 liter glykol i så vil jeg mener du er sikker i din sag - og godt kan sove trygt.
At en "sådan båd" skulel være mere på værksted end man sejler i den, er jeg bestemt ikke enig med dig i.
Når du først har lært vinterkonserveringsprocess af netop din båd, så er det noget du vil kunne gøre på små 45-60 minutter. Du bør også have en manual til din motor så man har nemmere ved at se/forstå diverse processer. Der findes links her på sitet hvorfra du kan downloade manualen til netop din motor. Så op med humøret og hold hovedet højt 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

14-12-2009, 12:12
|
|
Jeg har ikke haft drænene åbne, læs min beretning af hvad jeg har gjort for at sikre den 
Den står indendørs i en nyere maskinhal...
Jeg har fået så mange historier om alt det der kan ske, og ved ikke længere hvad der er op og ned... Jeg har kun haft både med påhængs motorer, dem kender jeg og ved hvordan man behandler osv...
Mvh Christian
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,075
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, wekchunc |
|