|
 |

03-01-2010, 16:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
|
|
er glad for du har gået over i den båd med bil maskiner i skibet
Nu spørger jeg bare fordi jeg har tilbragt en hel dag i en bil med den motor, hvad med en Kia Carnival 2.9Crdi, ku den motor ikke bruges? 144hk, den slæver sku godt 
|

03-01-2010, 18:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
er glad for du har gået over i den båd med bil maskiner i skibet
Nu spørger jeg bare fordi jeg har tilbragt en hel dag i en bil med den motor, hvad med en Kia Carnival 2.9Crdi, ku den motor ikke bruges? 144hk, den slæver sku godt 
|
Jo, de nye dieselmotorer generelt er velegnede som marinemotorer, helvedes moment og ingen vægt. Det eneste jeg er lidt bekymret for, er alt det elektroniske halløj der skal til, før de moderne dieselmaskiner kan køre.
Når man har flået motoren ud af bilen og har hevet en masse stik og slanger fra hinanden, kan man få noget strikket sammen igen, der virker?
Et komplet diagram over diverse ledninger og slanger er selvfølgelig en hjælp.
En gammel dieselhakker som Mercedes'en har kun ganske få ledninger, det er ikke nødvendigt med noget diagram, for det giver stort sig selv hvordan det skal kobles. Desuden er jeg mere tryg ved en ældre motor. Er der diesel på den, så kører den.
Nyere motorer har en masse stikforbindelser, til følere, dyser osv. Dårlige forbindelser/defekte følere her betyder problemer.
Jeg er måske nok lidt gammeldags på det område. På et eller andet tidspunkt er man jo nød til at overgive sig til den nye teknologi.
Ved bare at Volvo har haft en del knas med deres D-serie.
I tilfældet hvor man skal have to motorer, er faren selvfølgelig ikke så stor, det skulle da være usandsynligt om begge maskiner brækker ned, på samme tid.
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

03-01-2010, 18:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Jeg er faktisk fuldstændig enig med dig. Tænkte ikke lige på alt el. Men ja en gammel Mercer er jo som en Traktor. + og - tilsæt kun diesel og du er afsted.
Min far har en kammerat der har bygget et 45fods sejlskib med en mariniseret G2 1.6Diesel, arbejder lidt på at komme ud og tage billeder af sættet 
|

03-01-2010, 18:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Bopæl: www.nytdrev.dk
|
|
Jeg er helt enig med horizonblue.
Nicolaj´s forslag er godt og Kia motoren kan uden tvivl løse opgaven, men pålideligheden kendes ikke i maritimt miljø. Et par hyrevogns-diesler eller mindre lastvognsmotorer ( sidstenævnte til deplacement både ) ville jeg afgjort foretrække fremfor en "moderne" dieselmotor.
Min favorit motor til maritimt brug er:
- 6 cylindret rækkemotor
- Uden trykladning
- Stor slaglænge
- Traditionel brændstofpumpe ( ikke CDI eller lign. )
- Borg Warner hydraulisk gearkasse eller VP SX drev
- Gerne i støbejern evt. kun topstykke i aluminium
- Forkammerkæde
- Motoren åbnet evt. renoveret inden montering.
Jo, Volvo Penta har haft - hvis ikke der stadig er - svære problemer med deres D-serie. Specielt D-6 serien har haft uhyre kvalitetsproblemer efter kort tids brug. Ser vi på andre moderne dieselmotorer er de på ingen måde nær så driftsikre som de traditionelle fra Ford A´s tid - støbejernskonstruktion, uden trykladning og Bosch brændstoffpumpe er en sublim cocktail uden sidestykke.
I tilfældet med valg af motor til båden, må driftsikkerheden have første priotet - herefter kan så samles en liste med de udvalgte og herfra tages en beslutning om, hvilken der skal bruges.
Mulighederne er mange....

03-01-2010, 19:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Min favorit motor til maritimt brug er:
- 6 cylindret rækkemotor
- Uden trykladning
- Stor slaglænge
- Traditionel brændstofpumpe ( ikke CDI eller lign. )
- Borg Warner hydraulisk gearkasse eller VP SX drev
- Gerne i støbejern evt. kun topstykke i aluminium
- Forkammerkæde
- Motoren åbnet evt. renoveret inden montering.
|
Ja, det er opskriften på det mest driftsikre og behagelige diesel setup. 6 cylindret gør den mere rar at høre på. Og ja, helst en rækkemotor, den er i bedst balance og man har kun een udstødnings manifold.
En kold 4 cyl diesel kan godt være lidt træls at høre på, især i tomgang.
Glemmer aldrig en gaffeltruck(4 cyl diesel) vi havde, der hvor jeg er udlært. Holdt kæft den bankede når den stod i tomgang, især om vinteren. Den var sikkert også godt slidt. Man turde næsten ikke give den gas, af frygt for at man fik et stempel banket op i røven, man sad lige oven på motoren........
Traditionel Bosch pumpe virker altid, den kan køre under vand. Man har også elimineret en fejlkilde, når der ikke er turbo. Dog har jeg spekuleret på om en kompressor var noget man skulle prøve. Toyota laver en kompressor(SC 14) med el-kobling, som kan findes, brugt, til ok penge.
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

03-01-2010, 19:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Ja, det er opskriften på det mest driftsikre og behagelige diesel setup. 6 cylindret gør den mere rar at høre på. Og ja, helst en rækkemotor, den er i bedst balance og man har kun een udstødnings manifold.
En kold 4 cyl diesel kan godt være lidt træls at høre på, især i tomgang.
Glemmer aldrig en gaffeltruck(4 cyl diesel) vi havde, der hvor jeg er udlært. Holdt kæft den bankede når den stod i tomgang, især om vinteren. Den var sikkert også godt slidt. Man turde næsten ikke give den gas, af frygt for at man fik et stempel banket op i røven, man sad lige oven på motoren........
Traditionel Bosch pumpe virker altid, den kan køre under vand. Man har også elimineret en fejlkilde, når der ikke er turbo. Dog har jeg spekuleret på om en kompressor var noget man skulle prøve. Toyota laver en kompressor(SC 14) med el-kobling, som kan findes, brugt, til ok penge.
|
Kompressorløsning vil uden tvivl give en optimal fyldning i cylindrene under drift. Dog skal det noteres, at kompressoren arbejder på en anden måde end turboladeren - her er der ladetryk med det samme, da den er trukket via krumtappen. Turbotøven - som det kendes fra flere bilmotorer - er ikke et kendt fænomen på kompressormotorer. Spørgsmålet er blot, om drevet kan holde til det forøgede drejningsmoment som trykladning vil give uanset om der vælges turbo eller kompressor.
Som jeg vurderer dit bådprojekt med FlyFish´en, skal den ikke deltage i Poker Run - derfor synes jeg du skal vælge en "kedelig" motor uden trykladning...  Det vil uden tvivl forlænge levetiden på hele drivlinien....

03-01-2010, 20:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Hvordan ser det ud med Bmw's E30 324TD motor? Masser af power, godt nok har man Turbo'en, men den har jo forholdsvis lav vægt og massefylden er os ret lille. Den kunne os være rigtig god syntes jeg. Kunne evt. kobles med nogle af BMW Marines andre dele?
|

03-01-2010, 20:11
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Hvordan ser det ud med Bmw's E30 324TD motor? Masser af power, godt nok har man Turbo'en, men den har jo forholdsvis lav vægt og massefylden er os ret lille. Den kunne os være rigtig god syntes jeg. Kunne evt. kobles med nogle af BMW Marines andre dele?
|
Så vidt jeg husker, er E30 diesel en 4 cylindret motor - jeg tror ikke at den er kraftig nok selv med fabriksmonteret turbo.
Jeg ville satse på Volvo Penta transom og drev - det er fremtidssikret.
"Hjertet" i båden ser ud til at være svære at beslutte.....
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |