» Online brugere: 166 |
0 medlemmer og 166 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

05-02-2010, 13:03
|
|
Nu skal du ikke være så bange for at købe en Zaniboni, de er bygget til at sejle i Adriaterhavet og Middelhavet...
Men det var ikke for at du skulle kigge efter sådan en, mere som illustration for hvad du kan få for 35.000,- syd for grænsen...
|

05-02-2010, 14:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
|
|
Det er nu motoren jeg spørger om. Ikke båden, jeg ved Draco er kvalitet, og har da også sejlet med et par stykker.
Men jeg vil vide noget om motoren der ligger i den hvis det kan lade sig gøre 
|

05-02-2010, 14:29
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
Til albjerg..
Tror det er fordi han gerne vil ind i familien ( Støbejern med 8 gulvspande )..... V8`er smiler.... og ja det går sku også godt ... Jeg ville ikke have andet da
|

05-02-2010, 15:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Selve motoren er en Ford 302 KubikTommer V8, en ganske udemærket forslugen slider, den bliver der ikke problemer med, udover rust indvendig.
Jeg har min tvivl om hvorvidt hele drivlinien er fra 1996. Det sidste OMC drev med klokobling blev lavet i 1992, så vidt jeg ved. Derefter hed de Cobra SX og var med konisk kobling(langt bedre drev). Man kan se forskellen på de to drev på lang afstand.
Drevet på den der båd, er med klokobling. Det vil sige at den siger KKKRRRRRRRRRRR-KRONK, når den går i gear, hvis man fedter med gashåndtaget, eller kloen er slidt.
Hele ombygningen er formentlig lavet i 1996. Jeg kan huske, at jeg så lige nøjagtig den båd, i det år. Den var til salg nogle år senere til 69000 kr.
Om du skal købe den?
Både og.
OMC har et dårligt rygte, selvom flere har sejlet med OMC uden nævneværdige problemer. Men jeg vil sige, at er man ikke helt skarp på det mekaniske, skal man nok ikke købe den.
Men det er egentlig generelt, for gamle både kan være en stor udfordring, mekanisk.
Jeg synes at prisen er ok.
En V8'er i en Draco 1700 er lige i overkanten, vægtmæssigt. Jeg har en kammerat der har lavet en 1700 med V8 og den er nederdrægtig røvtung. Når der sidder to personer i forsæderne, ser det dog bemærkelsesværdigt ud, men når den skal op at plane, stejler den helt vildt(der er ikke powertrim). Tager man gassen af for hurtigt, kan den slå lidt vand ind over hækken.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

06-02-2010, 01:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
|
|
Hej Horizinblue.
Tak for et rigtig godt svar. Der var noget til tænkeboksen. Jeg vil bestemt mene at jeg er skarp mht. mekanik, men det er så bare om jeg vil miste tid på vandet, for et drev, som måske aldrig vil komme til at virke ok igen?
Altså, finde en båd som måske er lidt nyere med en Mercruiser eller Volvo drivlinje, som der stadig er lidt gensalgsværdi i?
|

06-02-2010, 08:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Grundliggende er jeg meget enig med horizonblue omkring hans vurdering af båd og drivlinie.
OMC Cobra blev produceret i perioden 1986 - 1992/1993 ( der er uenighed fra flere om OMC eventyret sluttede i 1992 eller 1993 ), hvor de fleste mener at det sluttede i december 1992 - det var altså her det sidste rigtige OMC drev forlod fabrikken i Lexington, Tennessee. Efterfølgende blev samarbejdet med Volvo Penta mere og mere struktureret og OMC fabrikken blev sat ud på et sidespor. Samarbejdet imellem OMC og Volvo Penta betød i korte træk, at man tog det bedste fra OMC og Volvo Penta drevet og kogte det sammen i een cocktail og efterfølgende solgte drevet under navnet SX Cobra.
Omkring gearskiftet på OMC Cobra drevet, kan det med tiden vise svagheder. Som ofte er det grundjusteringen af gearkablet der skal tilpasses kombineret med mikroswitch på skiftekonsollen. Ved ældre både, hvor vedligeholdelsen og behandlingen af drivlinien har været mangelfuld, kan det være en krævende opgave at få gearskiftet til at fungere optimalt. Hvis den lille "arm" på mikroswitchen hviler på skiftekonsollens "bakke", så halter motoren og ved betjening af gashåndtaget enten frem eller bak, så vil motoren gå ud.
Et andet kendt fænomen på OMC Cobra drevet er tætheden. Alle OMC drev er som minium 18 år og egentlige reparationer i større eller mindre omfang må påregnes i fremtiden. Opmærksomheden skal være rettet imod pakninger, pakdåser og O-ringe inde i drevet. Ved vand i drevolie skal årsagen som ofte findes i defekt pakdåse omkring impellerakslen eller i værste fald selve impellerakslen. Problemet med impellerakslen er materialevalget - det minder om bornholmsk grydestål nummer halv syv. Sårbart og ikke velegnet, hvor pakdåsens formål er at holde vand og drevolie adskilt. Pakdåsen ved drivakslen kan i få tilfælde vise svaghedstegn, hvilket betyder at drevolien lækkes i drivbælgen.
Motoren kan der ikke udsættes noget synderligt på. Amerikansk, stærk og fordrukken. Udstødningssystemet bør kontrolleres udelukkende baseret på alderen. Ford motoren er ikke ligeså nem at købe reservedele til som GM motoren - bevares, reservedele kan skaffes, men der er som ofte leveringstid.
Jeg har en håndfuld OMC/Volvo Penta kunder med Ford motorer både i karburator og EFI udgave, hvor jeg lagerfører gængse reservedele som pakningssæt til motoren, filtre, pakninger til udstødningssystemet, manifolder, knæ mv.
Jeg har vedhæftet eksploderede skitser af OMC Cobra transom og drevet.
__________________
Chi non risica, non rosica
Sidst redigeret af Miss Mancini; 06-02-2010 kl. 08:54.
|

06-02-2010, 09:40
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Det er rigtigt, som Nytdrev siger, at reservedele til motoren er knap så nemme at få fat i, som til GM motorer. Udstødningsmanifolde i original udformning, har været umulige at opdrive tidligere, ved ikke om de findes nu. Men der findes andre udformninger, som ved hjælp af diverse rørbøjninger kan passes til.
Hvis du køber båden, vil det nok være en god ide at have en cigarkasse med 10000-15000 kr i, til uforudsete udgifter. Ikke fordi du med sikkerhed får brug for dem, men hele sættet er ikke nyt længere og noget skal der nok dukke op.
Hvad jeg ville gøre i dit sted?
Jeg turde godt at købe den(men jeg gør også vanvittige ting af og til). Men jeg vil forberede mig på, at det kan blive nødvendigt at tage motor/drev ud af den og overhale det fuldstændigt, evt finde et brugt SX drev til den i stedet.
Jeg snakker ikke om at hovedrenovere motoren(medmindre der er dårlig kompression på den), blot tage den ud, rense/male den, renovere karburator, ny benzinpumpe, ny starter, elektronisk tænding, nye ledninger osv. Efter sådan en tur, har man det bedst med motoren, fremfor man går og bekymrer sig om dårlige forbindelser, træt starter, slidt karburator etc etc....
Maskinen ser ok ud på billederne, men når man kigger den ekstra efter i sømmene, dukker der nok små irritererende ting op.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,991
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, KevinDaymn |
|