» Online brugere: 212 |
0 medlemmer og 212 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

08-02-2010, 15:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Med karburator yder motoren 190 HK.
Tag en prøvetur med båden og lad os høre resultatet.
Med mange sømil på samvittigheden stiller det store krav til bl.a drevolien.
|
volvo har også lavet 4,3 V6 med 205 hk og en 4,3 GS V6 med 225 hk
dette var karb. modeller fra ca 1991 frem til omkring 2000 
4,3 i GL udgave har kun 190 hk
ps. selv den lille 3,0 kunne også fåes i GS udgave med 150 hk også karb. model
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 08-02-2010 kl. 15:45.
|

08-02-2010, 16:34
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
Motore..
Ved godt der står V6 men mange motore V8ere ... man kan generalt ikke sige en 262, 305, 355cui fra den og den årgang har samme hk som en anden årgang af samme str... kommer an på mange ting som knast str og karburator mærker M.M og amerikaner motore har high performer toppe i nogle årgange Nogle man kalder mouse toppe, og sikkert også andre slaks...`(nogle toppe bedre end andre ) i forskellige årgange gennem 70 og 80erne...
Til dem der kører med GM motore kan gå på en hjemmeside som hedder : mortec.com
den side er meget brugt inde for us bil ejere og klubber ... fandt ud af at min motor i fletcheren og bmw`en har samme motor nr? 5.0 begge motorer de har ikke de originale toppe på, da der også kan ses på støbenummeret hvad og hvornår de stammer fra.... kanon site....
allan
|

08-02-2010, 16:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
volvo har også lavet 4,3 V6 med 205 hk og en 4,3 GS V6 med 225 hk
dette var karb. modeller fra ca 1991 frem til omkring 2000 
4,3 i GL udgave har kun 190 hk
ps. selv den lille 3,0 kunne også fåes i GS udgave med 150 hk også karb. model
|
De oplyste 190 HK er blot en blandt mange.
Så hudt jeg hvisker, så er langt de fleste 4.3´ere med 2 portet karburator og "ca" 190 HK.....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

08-02-2010, 17:24
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
Carb...
det er rigtigt rolf, det er også om det er 2 port eller 4 port rochester carb, som var meget brugt før de kendte holly og demon carb ..ved faktisk ikke lige på stående fod hve der ligger bag Demon carburatoren... om det er selve firmaet eller bare modellen..... men meget spiller ind ang hvor meget den pågældende motor yder.... bare en skarp knast på en chevy V8 kan give op til ca 70 hk....... det ville jeg gerne have i den i båden men kører med flad top stempler, så den går ikke...... surt der ikke plars til længere åbningstid på ventilerne...
|

08-02-2010, 17:45
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, effekten har imellem de forskellige mærker været opgivet både på propellen og krumtapsakslen.
Efter årgang 1990, er alle Mercruiser motorer blevet "rated" på propellen.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

08-02-2010, 21:21
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
4,3 GS med 225 hk i karb udgave er lavet frem til 1999
Tekniske data
Motor 4.3GS
Produktionsperiode 1993-1999
Operation 4- takt
Cylinder konfiguration V-6
Boring (mm) 101,6
Takt (mm) 88,4
Kompressionsforhold 9,3:1
Volumen (Liter) 4,3
Effekt (hk) 225
Motor omdrejninger max. (Rpm) 4600
http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA...n_engines.aspx
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

09-02-2010, 11:50
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
|
|
Jeg fik prøvet båden. Undervejs spurgte jeg ha om muligheden for varme fra motoren og det afviste han "da den ikke havde kølervæske"???
Det undrede mig da der forest på styrbord side af motoren sidder en lodret varmeveksler og påfyldning midt på toppen af motoren. Han havde aldrig rørt det. Hans mekaniker havde sagt at den er søvandskølet, men de forskellige tvivlsomme mekanikervenner som han har kan heller ikke blive enige om den har 225, 190, eller 215 HK???
Kan det lukkede kølesystem bare sættes ud af kraft?
Vi kunne ikke finde motorens serienr. så jeg tog lidt billeder af det jeg kunne.
Hvor finder jeg motorens oplysninger på denne model?
Som billederne viser lækker den olie, ham her tømmer den bare ikke før det kan betale sig ; )
Den kunne kun tage 3200 i toppen.
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
|

09-02-2010, 13:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
motoren er monteret med ferskvandskøling på billederne og så kan det også lade sig gøre at trække varme ud af den. Hvis varmeveksleren er tærret så vandet bliver blandet er det jo som et åben system og med det vejr vi har nu er der da store chance for frostsprængning.
er der ikke frostvæske på og veksleren er ok så vil den da også kunne frostsprænge. Det er lidt uldent .....
så du hvad temperatur måleren viste da i sejlede ?
3200 rpm er for lidt.
det ser ikke ud til at være en lille lækage med alt det olie.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

09-02-2010, 23:39
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by mohabba
Jeg fik prøvet båden. Undervejs spurgte jeg ha om muligheden for varme fra motoren og det afviste han "da den ikke havde kølervæske"???
Det undrede mig da der forest på styrbord side af motoren sidder en lodret varmeveksler og påfyldning midt på toppen af motoren. Han havde aldrig rørt det. Hans mekaniker havde sagt at den er søvandskølet, men de forskellige tvivlsomme mekanikervenner som han har kan heller ikke blive enige om den har 225, 190, eller 215 HK???
Kan det lukkede kølesystem bare sættes ud af kraft?
Vi kunne ikke finde motorens serienr. så jeg tog lidt billeder af det jeg kunne.
Hvor finder jeg motorens oplysninger på denne model?
Som billederne viser lækker den olie, ham her tømmer den bare ikke før det kan betale sig ; )
Den kunne kun tage 3200 i toppen.
|
Ja, motoren er monteret med varmeveksler, men om denne er i funktion kan ikke vurderes ud fra billederne.
Omkring løsningsforslag til at bestemme om motoren er søvandskølet eller ferskvandskølet, kan kølerslangen fra motorens vandpumpe løsnes og en prøve af vandet analyseres - kontroller evt. frostpunktet. Er motoren ferskvandskølet ( med glycol i kølesystemet ) skal frostsikringen være ca. -30 grader.
Ventildækslerne afslører, at motoren er en GM/VORTEC industrimotor. De tidligere årgange havde ventildæksler med riller - det har min OMC´er fra 1992.
Umiddelbart vil jeg tro, at motorens effekt er lunt 200 HK, men noget er helt galt med motoren, hvis det oplyste WOT på 3200 omdr.min. er korrekt. Motoren skal ved WOT kunne opnå 4600 omdr.min - motoren mangler altså 1400 omdr.min. for at kunne leve op til det forventede.
Hvis propellen er dimentioneret forkert, så skal der i runde tal monteres en ny propel med ca. 7" mindre stigning - det er meget. Måske der er monteret en 23" propel, hvor båden måske bedst sejler med 15" eller 17" propelstigning...?
Hvis ikke propellen er problemet til de manglende motoromdrejninger ved WOT, så kan problemet bl.a være:
- Gearing i drevet.
- Manglende kompression på motoren
- Defekt brændstofsystem
- Tændingsindstilling
- Tændrør/tændkabler
- Karburator
- Benzinfiltre
Jeg har aldrig set så meget oliespild fra en indenbordsmotor før. Det er bekymrende specielt hvis fejlen ikke findes i tide, så risikerer motoren at havarere.
Vurderet ud fra motorrummet, hvor olien flyder i rigelige mængder, isolering klistret fast med gaffatape og en motor, hvor det højst mulige omdrejninsgtal ligger 1400 omdr.min. under det foreskrevne ved WOT, så ville jeg finde en anden båd i langt bedre og funktionel stand - den omtalte ligner noget solsorten har hakket i.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,029
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MelbaParml |
|