|
 |

09-02-2010, 11:50
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
|
|
Jeg fik prøvet båden. Undervejs spurgte jeg ha om muligheden for varme fra motoren og det afviste han "da den ikke havde kølervæske"???
Det undrede mig da der forest på styrbord side af motoren sidder en lodret varmeveksler og påfyldning midt på toppen af motoren. Han havde aldrig rørt det. Hans mekaniker havde sagt at den er søvandskølet, men de forskellige tvivlsomme mekanikervenner som han har kan heller ikke blive enige om den har 225, 190, eller 215 HK???
Kan det lukkede kølesystem bare sættes ud af kraft?
Vi kunne ikke finde motorens serienr. så jeg tog lidt billeder af det jeg kunne.
Hvor finder jeg motorens oplysninger på denne model?
Som billederne viser lækker den olie, ham her tømmer den bare ikke før det kan betale sig ; )
Den kunne kun tage 3200 i toppen.
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
|

09-02-2010, 13:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
motoren er monteret med ferskvandskøling på billederne og så kan det også lade sig gøre at trække varme ud af den. Hvis varmeveksleren er tærret så vandet bliver blandet er det jo som et åben system og med det vejr vi har nu er der da store chance for frostsprængning.
er der ikke frostvæske på og veksleren er ok så vil den da også kunne frostsprænge. Det er lidt uldent .....
så du hvad temperatur måleren viste da i sejlede ?
3200 rpm er for lidt.
det ser ikke ud til at være en lille lækage med alt det olie.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

09-02-2010, 23:39
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by mohabba
Jeg fik prøvet båden. Undervejs spurgte jeg ha om muligheden for varme fra motoren og det afviste han "da den ikke havde kølervæske"???
Det undrede mig da der forest på styrbord side af motoren sidder en lodret varmeveksler og påfyldning midt på toppen af motoren. Han havde aldrig rørt det. Hans mekaniker havde sagt at den er søvandskølet, men de forskellige tvivlsomme mekanikervenner som han har kan heller ikke blive enige om den har 225, 190, eller 215 HK???
Kan det lukkede kølesystem bare sættes ud af kraft?
Vi kunne ikke finde motorens serienr. så jeg tog lidt billeder af det jeg kunne.
Hvor finder jeg motorens oplysninger på denne model?
Som billederne viser lækker den olie, ham her tømmer den bare ikke før det kan betale sig ; )
Den kunne kun tage 3200 i toppen.
|
Ja, motoren er monteret med varmeveksler, men om denne er i funktion kan ikke vurderes ud fra billederne.
Omkring løsningsforslag til at bestemme om motoren er søvandskølet eller ferskvandskølet, kan kølerslangen fra motorens vandpumpe løsnes og en prøve af vandet analyseres - kontroller evt. frostpunktet. Er motoren ferskvandskølet ( med glycol i kølesystemet ) skal frostsikringen være ca. -30 grader.
Ventildækslerne afslører, at motoren er en GM/VORTEC industrimotor. De tidligere årgange havde ventildæksler med riller - det har min OMC´er fra 1992.
Umiddelbart vil jeg tro, at motorens effekt er lunt 200 HK, men noget er helt galt med motoren, hvis det oplyste WOT på 3200 omdr.min. er korrekt. Motoren skal ved WOT kunne opnå 4600 omdr.min - motoren mangler altså 1400 omdr.min. for at kunne leve op til det forventede.
Hvis propellen er dimentioneret forkert, så skal der i runde tal monteres en ny propel med ca. 7" mindre stigning - det er meget. Måske der er monteret en 23" propel, hvor båden måske bedst sejler med 15" eller 17" propelstigning...?
Hvis ikke propellen er problemet til de manglende motoromdrejninger ved WOT, så kan problemet bl.a være:
- Gearing i drevet.
- Manglende kompression på motoren
- Defekt brændstofsystem
- Tændingsindstilling
- Tændrør/tændkabler
- Karburator
- Benzinfiltre
Jeg har aldrig set så meget oliespild fra en indenbordsmotor før. Det er bekymrende specielt hvis fejlen ikke findes i tide, så risikerer motoren at havarere.
Vurderet ud fra motorrummet, hvor olien flyder i rigelige mængder, isolering klistret fast med gaffatape og en motor, hvor det højst mulige omdrejninsgtal ligger 1400 omdr.min. under det foreskrevne ved WOT, så ville jeg finde en anden båd i langt bedre og funktionel stand - den omtalte ligner noget solsorten har hakket i.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-02-2010, 09:08
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2009
Bopæl: midt jylland
Indlæg: 90
|
|
g
hvis du skal købe den ( ville jeg ikke selv) så uden drivlinie og så montere komp ny. dyr løsning men lækkert med de nye mpi/gxi motorer
|

10-02-2010, 09:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by mpa
hvis du skal købe den ( ville jeg ikke selv) så uden drivlinie og så montere komp ny. dyr løsning men lækkert med de nye mpi/gxi motorer
|
Den måde som motoren og ikke mindst motorrummet er behandlet på, bør sætte tanker i gang hos mange omkring den resterende pleje og omsorg af båden.
Nej, selvom motorolie måske er billigt på Grønland, så er det altså ikke korrekt blot at efterfylde, når en blind kan føle med sin stok, at motorrummet sejler i gammel olie.....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-02-2010, 09:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Den måde som motoren og ikke mindst motorrummet er behandlet på, bør sætte tanker i gang hos mange omkring den resterende pleje og omsorg af båden.
Nej, selvom motorolie måske er billigt på Grønland, så er det altså ikke korrekt blot at efterfylde, når en blind kan føle med sin stok, at motorrummet sejler i gammel olie.....
|
Oliepumpen kunne jo lige så godt være monteret i bunden af båden og ikke i motoren 
jeg ville ikke købe den, for man ved ikke hvor mange penge der skal smides i den maskine. det kan være en bagatel men det kan også være en formue.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

10-02-2010, 13:50
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
|
|
Mange tak for svarene.
Jeg har kigget på flere både med VP 225 GXI.
Hvori ligger de dårlige erfaringer med dem, frem for en Mercruiser?
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
|

10-02-2010, 14:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by mohabba
Mange tak for svarene.
Jeg har kigget på flere både med VP 225 GXI.
Hvori ligger de dårlige erfaringer med dem, frem for en Mercruiser?
|
ECU´en har vist svaghedstegn på flere VP 4.3 GXI´ere - om det er tilfældet på de mindre eller større VP motorer skal jeg lade være usagt.
De sidste meldinger jeg har fået om prisniveauet på en ny ECU til 4.3 liter VP GXI motorer er i omegnen af 15000,- + moms....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

10-02-2010, 09:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by mpa
hvis du skal købe den ( ville jeg ikke selv) så uden drivlinie og så montere komp ny. dyr løsning men lækkert med de nye mpi/gxi motorer
|
Og baseret på flere af mine kunders uheldige oplevelser med Volvo Penta GXI motorer, så ville jeg vælge en anden løsning - måske i sort farve..... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,613
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Ilyatiz |
|