|
|
 |

07-10-2008, 11:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Benzinen?
Tændingen?
Tændrør?
|
Benzinen er dugfrisk fra Shell.
Tændrør blev udskiftet ved sæsonstart.
Tændingen kunne måske være en løsning, men jeg har måske overset en anden mulighed:
Der findes to typer tændspole til min motor:
Den ene med indbygget modstand og den anden uden. Jeg må lige undersøge hvilken der skal være på min, og hvilken der er monteret for nylig.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

07-10-2008, 12:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Hvis ikke det er fordi du har monteret den forkerte,
Så lyder det helt klart som tændingen står meget forkert.
|

07-10-2008, 12:43
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Rolf - da du fejlsøgte på din motor gjorde du det jo med lidt spredt fægtning
Fejlen var et stelkabel - men inden du nåede dertil havde du vist skilt karburator og meget andet ad - gik motoren nogensinde ordentligt efter du havde karburatoren adskilt?
Fejlen du nu har har med brændstoftilførslen/blandingen at gøre - den har intet med den nye stelledning at gøre IMHO 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

07-10-2008, 12:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Rolf - da du fejlsøgte på din motor gjorde du det jo med lidt spredt fægtning
Fejlen var et stelkabel - men inden du nåede dertil havde du vist skilt karburator og meget andet ad - gik motoren nogensinde ordentligt efter du havde karburatoren adskilt?
Fejlen du nu har har med brændstoftilførslen/blandingen at gøre - den har intet med den nye stelledning at gøre IMHO 
|
Inden karburatoren blev adskilt, justerede jeg på de to justerskruer på karburatoren, og det var herefter, at den er begyndt at gå ujævnt.
Motoren kører forbavsende roligt i tomgang - har lige haft den startet op for få minutter siden - men lige så snart den får gas, så dør den eller hakker, pruster for til sidst at gå i stå.
I enkelte tilfælde når gashåndtaget jages i bund og motoren hakker og pruster, så kommer der et "knald" fra karburatoren.....
Jeg har også monteret den gamle tændspole, men motoren kører stadig ikke optimalt.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

07-10-2008, 13:05
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Det er ikke en tændingsfejl men et karburerinngsproblem
Virker accelerationspumpen?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

07-10-2008, 13:22
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Det er ikke en tændingsfejl men et karburerinngsproblem
Virker accelerationspumpen?
|
Så meget har jeg slet ikke undersøgt. Hver gang jeg får lidt tid tilovers, arbejder jeg med båden. I dag var der lige et pusterum på 20 min....
Uanset hvordan jeg justerer på de to justerskruer på karburatoren, er facit det samme.
Jeg talte med MB Marine- og Cylinderservice ( dem der lavede mit drev ) og de nævnte også accelerationspumpen som en mulig årsag. Jeg har aftalt med dem at jeg kører båden derud i løbet af denne uge, så kan de undersøge problemet nærmere. Jeg får næppe tid til at lave det ordentligt inden motoren skal vinterkonserveres.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

07-10-2008, 13:48
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Du skal stille justeringsskruerne på det der foreskrives i manualen til motoren fx - skrues i bund og drejes 1 1/2 omdrejning ud
Med den grundjustering skal motoren kunne starte og køre - efter opvarmning foretages så endelig finjustering
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

07-10-2008, 14:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Du skal stille justeringsskruerne på det der foreskrives i manualen til motoren fx - skrues i bund og drejes 1 1/2 omdrejning ud
Med den grundjustering skal motoren kunne starte og køre - efter opvarmning foretages så endelig finjustering
|
Dødærgeligt, for jeg har lige lånt min OMC Cobra manual ud til en anden bruger....  Nå, jeg må se om jeg kan få fat i den hurtigt, så motoren kan snurre ordentligt igen.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

07-10-2008, 20:55
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Så meget har jeg slet ikke undersøgt. Hver gang jeg får lidt tid tilovers, arbejder jeg med båden. I dag var der lige et pusterum på 20 min....
Uanset hvordan jeg justerer på de to justerskruer på karburatoren, er facit det samme.
Jeg talte med MB Marine- og Cylinderservice ( dem der lavede mit drev ) og de nævnte også accelerationspumpen som en mulig årsag. Jeg har aftalt med dem at jeg kører båden derud i løbet af denne uge, så kan de undersøge problemet nærmere. Jeg får næppe tid til at lave det ordentligt inden motoren skal vinterkonserveres.
|
det er da bedst at få fundet problemet nu inden vinterkonserveringen så du ikke står med problemet til foråret for der har du sikkert nok andre ting at lave.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

09-10-2008, 18:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Hhmm, nu fik jeg lige et par minutter i overskud, og de blev brugt på båden og den tvivlsomme motor...
Jeg kan stadig ikke få motoren til at tage gassen, hvis gashåndtaget jages hurtigt i bund. Gøres det langsomt går det bedre.
Uanset hvordan jeg skruer på justerskruerne, er resultatet det samme.
Tror I fejlen skal findes i en fejljusteret karburator ?
Jeg har endda ladet motoren blive driftvarm, når den skal justeres. Måske et oplagt emne til Værkstedsdagen at få motoren til at tage gassen... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,227
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, VictorJek |
|