Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 150
0 medlemmer og 150 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-10-2008, 21:34
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Se det er det Volvo gerne vil have os til at tro på - men Volvo producerer ikke motorene selv - de er præcis magen til dem Mercruiser benytter - og heller ikke Mercruiser producerer dem selv - begge fabrikanter køber motorene hos GM (General Motors) og købte du nu fx motoren hos GM som jo trods alt har bygget og konstrueret den så er anbefalingen bare en motorolie der opfylder nogle API normer som næsten enhver moderne motorolie opfylder - vil du have de præcise normer (husker dem ikke i hovedet) kan de ses på linket til GM
Jeg mener at Volvo's olie anbefalinger er der mere fornuft i end Mercruisers. Så derfor sejler jeg på Volvo olie selvom jeg har Mercruiser men bruger det bedste oliefilter fra Mercury (det med syntetisk filter materiale som har langt bedre filtrering end standard filteret).

Min konklusion er, efter for meget olielæsning på nettet , at en 15W-50 olie er den rigtige viskocitet til GM baseret marine motorer. Jeg mener at 15 er en passende viskocitet når olien er kold. Det betyder at den er "tyndere" end Mercurys 25W-40 ved en kold start og dermed er hurtigere kommer rundt og smører. Til marine motorer ønskes ikke en for "tynd" olie som en 5W-30 olie da længere tids tomgangs sejlads kan betyde brændstof fortynding af motorolien.

Hvis man så presser sine motorer meget og vil gerne købe det bedste til sin motor så bør det være Volvo's fuldsyntetiske olie. Da jeg skulle hurtigt hjem fra Femø i sommers til Karrebæksminde havde jeg olietemperaturer på mellem ca 210 Fahrenheit igennem længere tid, så da havde jeg det godt med at sejle med fuldsyntetisk olie.

Ifølge amerikanske hjemmesider så frarådes Volvo's marine olier til motorer med katalysator, med andre ord indholdet af ZDDP er sikkert meget højt, igen perfekt til marine motorer. Det skal dog siges at Mercury's olie også har højt indhold af ZDDP. Det har moderne olier beregnet til biler til gengæld ikke.

Endelig påstår Volvo at hvis man skifter olie og starter motoren op for at cirkulere olien så er konservering ikke nødvendig før en normal vinteropbevaringsperiode. Jeg konserverer dog selv for også at beskytte ventilerne, men det antyder at olien indeholder VPI's (Vapor Phase Inhibitors). Igen godt til en marine motor.

Sjovt nok ligner Volvo's dunke Mobil One dunke i formen, men det kan være en tilfældighed.

Eneste problem med Volvo's olie er prisen. Den er så meget billigere i USA at det er latterligt.

Skal se om jeg kan finde en billig måde at få Volvo olie til Danmark på.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-10-2008, 22:01
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Brian - hvad giver du for den olie??
du kører vel 12-16 liter igennem?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-10-2008, 22:13
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
I år har jeg købt Volvo's olie i DK og det er ikke lykkedes at få rabat så jeg mener at jeg gav 723 kroner for en 5 liter dunk. Hver motor tager ca. 4,8 liter så et olieskift er ikke helt billigt.

Derfor vil jeg meget gerne finde en billig måde at få noget tungt hjem fra USA såsom Volvo olie og en drevdonkraft
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-10-2008, 22:19
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
I år har jeg købt Volvo's olie i DK og det er ikke lykkedes at få rabat så jeg mener at jeg gav 723 kroner for en 5 liter dunk. Hver motor tager ca. 4,8 liter så et olieskift er ikke helt billigt.

Derfor vil jeg meget gerne finde en billig måde at få noget tungt hjem fra USA såsom Volvo olie og en drevdonkraft
det er også min erfaring at det vist er umulig at få rabat når det hedder volvo
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-10-2008, 22:27
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
det er også min erfaring at det vist er umulig at få rabat når det hedder volvo
Desværre må jeg give dig ret i. Faktisk var Volvo olien billigere på en hjemmeside i Helsingør hos en Volvo forhandler, men selvom jeg havde bestilt den over nettet fik jeg at vide at de ikke ville sælge den til den pris de annoncerede den til. Kun til vejledende pris. De havde åbenbart glemt at holde deres priser opdateret på deres hjemmeside.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-10-2008, 22:37
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Desværre må jeg give dig ret i. Faktisk var Volvo olien billigere på en hjemmeside i Helsingør hos en Volvo forhandler, men selvom jeg havde bestilt den over nettet fik jeg at vide at de ikke ville sælge den til den pris de annoncerede den til. Kun til vejledende pris. De havde åbenbart glemt at holde deres priser opdateret på deres hjemmeside.
da jeg skulle have ny maskine ringede jeg til flere volvo forhandlere og det var den vejledende pris alle steder. de var ikke til at rokke.
jeg snakkede så med et firma der renoverer motorer og det viste sig at han havde gode aftaler og han kunne købe en hjem til mig.
pris i 2005 58.000kr for 3.0 GL med SX drev
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-10-2008, 19:03
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
da jeg skulle have ny maskine ringede jeg til flere volvo forhandlere og det var den vejledende pris alle steder. de var ikke til at rokke.
jeg snakkede så med et firma der renoverer motorer og det viste sig at han havde gode aftaler og han kunne købe en hjem til mig.
pris i 2005 58.000kr for 3.0 GL med SX drev
Det skulle vel ikke være Freddy eller Jørn ved Varde cylinder service

Hvad kan de sælge oil til (volvo)
Reply With Quote
  #8  
Gammel 16-10-2008, 22:10
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
i min instruktionsbog volvo 3,0 står der alm SAE 30 eller 15w-50
og ved sejlads i temperaturer under 0 alm SAE 10 eller 20w-20
både syntetisk og mineralsk men mineralsk kræver hyppigere olieskift
brug helst single-viskositet hvis det kan fås.
kvalitet API service CF/SH
10w-30 og 10w-40 kan ikke anbefales med mindre single-viskositet olier ikke findes.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #9  
Gammel 16-10-2008, 22:22
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
brug helst single-viskositet hvis det kan fås.
Det vil jeg ikke anbefale (også selvom det står i instruktionsbogen).
Mener klart at 15W-50 er bedre. Iøvrigt sjovt at Volvo solgte single-viskocitet 30W olie for indtil nogle år siden også i fuldsyntetisk udgave, men det gør de ikke mere.

Tror at Volvo er blevet klogere, modsat Mercury hvis 25W-40 olie er tæt på at være en single-viskocitet olie, og de er stadig hunderæd for nedbrydning af viskocitetsforbedrende additiver så derfor bruger de en relativ tyk baseolie. Jeg er kommet til konklusion at Mercury er for gammeldags på dette område. Mercury fraråder iøvrigt stadig fuldsyntetisk olie men kan nu godt sælge en synthetic blend olie, selvom de var imod tidligere.
Jeg synes at der er noget mere fornuft i hvad Volvo gør på olie området nemlig at sælge 15W-50 olie og så tilbyde det i en mineralsk udgave og fuldsyntetisk.
EDIT: med særdeles fornuftige additiver til marine brug (tror jeg ihvertfald på ... kan ikke dokumentere dette med mindre jeg sender noget til olieanalyse).

Sidst redigeret af BrianL; 16-10-2008 kl. 22:29.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Olie typer XXw-XX nicolajjetrider Ældre både, vedligeholdelse og mekanik 20 20-10-2009 10:39
Ny mercruiser syntetisk olie ENN Generelle spørgsmål 1 21-06-2009 14:34
Mercruiser semi syntetic 25w-40 Olie ENN Salg af diverse 0 18-04-2009 11:18
Fuld syntetisk Mercruiser olie BrianL Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 1 05-03-2009 06:57
Mercruiser 3,0 Olie skift, Anders kr Motor 7 01-11-2008 18:31

» Statistikker
Medlemmer: 127,509
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, OrvalKirkl
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden