Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 206
0 medlemmer og 206 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-12-2010, 09:53
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Det var så en Mercruiser 5.7 liter V8 der måtte lade livet pga. frostsprængning i Århus. Bevares, det var også en gammel motor med hele 3 drifttimer på samvittigheden........
Det kan undre, at ejeren ikke har læst instruktionsbogen - jeg er da ganske sikker på, at der findes et kapitel der omhandler vinterkonservering. I mine instruktionsbøger fra 1977 på Ford Sabre motorerne er der ikke mindre end 3 sider omhandlende konservering for vinteren. med 3 timer på "klokken" skulle man tro at der havde været tid nok til at sætte sig ind i dette emne, tiden er da ikke brugt på vandet?
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-12-2010, 11:25
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Skibsbyggeren. Se indlæg
Det kan undre, at ejeren ikke har læst instruktionsbogen - jeg er da ganske sikker på, at der findes et kapitel der omhandler vinterkonservering. I mine instruktionsbøger fra 1977 på Ford Sabre motorerne er der ikke mindre end 3 sider omhandlende konservering for vinteren. med 3 timer på "klokken" skulle man tro at der havde været tid nok til at sætte sig ind i dette emne, tiden er da ikke brugt på vandet?
Jeg har den mening at 99% af dem der oplever frostsprængning af motoren er selvforskyldt. Vand og frost burde få alle alarmklokker til at ringe.
i Volvo`s instruktionsbog er der en afsnit der omhandler vintersejlads om hvordan man tømmer motorer/pumpe/slanger for vand hver gang der har været sejlet/startet i frostvejr, men det burde alm. logik også fortælle.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-12-2010, 10:00
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det var så en Mercruiser 7.4 liter V8´er årg. 1996, der er frostsprunget flere steder i motorblokken......Det går stærkt nu.

-13 grader i Hornbæk til morgen.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-12-2010, 14:40
Skibsbyggeren.'s Avatar
Skibsbyggeren. Skibsbyggeren. er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
Billeder: 11
Jaja Rolf... så du kan også tale med om juletravlheden.
Der er gyldne tider for motor og drevpusheren
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"

Skibsbyggeren.

Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32

Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.

XPE 4950
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-12-2010, 15:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Det var så en Mercruiser 7.4 liter V8´er årg. 1996, der er frostsprunget flere steder i motorblokken......Det går stærkt nu.

-13 grader i Hornbæk til morgen.
Rolf nu vil vi altså snart se nogle billeder.!
Hvordan finder en bådejer ud af at blokken er revnet? Er bådene ikke gemt væk?
løber olien af blokken eller hvordan?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-12-2010, 22:30
Thomas E.'s Avatar
Thomas E. Thomas E. er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Lolland
Indlæg: 82
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Hvordan finder en bådejer ud af at blokken er revnet? Er bådene ikke gemt væk?

De ved nok at de har "glemt" konseveringen og tjekker når det har været frost vejr.
jeg var selv sent ude med at konservere mine maskine så da den første nat med frost sov jeg ikke godt
så det første jeg gjorde da jeg stod op vat at tjekke maskinerne også konservere da jeg kom hjem. (heldigvis skete der ikke noget)
__________________
Hilsen Thomas

Nuværende båd

Bayliner 3258
2 X Mercruiser 5,7L med bravo 2
gummibåd med 2 hk evindrude
laser

Tidligere både
Bayliner 2855 med 7,4 l Merc. med bravo 3
Drago 660 med 115 Hk. Yamaha
Bredgård 22 med volvo penta 2003
bredgård 19 fod med 10 Hk Sabb
Dory med 20 Hk. Yamaha
Skibsplast 14 med 40 Hk Yamaha
Piratjolle
Optimistjolle
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-12-2010, 22:37
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Thomas E. Se indlæg
De ved nok at de har "glemt" konseveringen og tjekker når det har været frost vejr.
jeg var selv sent ude med at konservere mine maskine så da den første nat med frost sov jeg ikke godt
så det første jeg gjorde da jeg stod op vat at tjekke maskinerne også konservere da jeg kom hjem. (heldigvis skete der ikke noget)
heldig det kun kostede dig en nattesøvn, men du har sikkert lært noget af den søvnløse nat.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 28-12-2010, 20:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
I eftermiddags kontaktede en bådejer mig og fortalte, at hans nyindkøbte båd havde en frostsprængt motor.

Bådejeren havde købt båden i England i november 2010, og sælger som er marineforhandler ville aftappe vandet fra motoren. Desværre er der gået et eller andet helt galt for sælger, for motoren står nu med frostsprængt udstødningsmanifold og en motor som ikke kan rotere pga. vand i cylindrene !!!!!

Motoren er en Mercruiser 4.3 liter V6 MPI, årgang 2004.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,973
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Matthewnic
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:25.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden