» Online brugere: 271 |
0 medlemmer og 271 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

10-01-2011, 10:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Kan du sige lidt om hvad der gør båden speciel ift. andre i samme segment?
|
Ski Nautique er lavet med een ting for øje; Vandski.
Den er derfor meget retningsstabil, extrem hurtig i optræk, minimal hækbølge.
Selvom der sidder en lille propel og et lille ror under den, kan den både accelerere og dreje som gal.
Til gengæld kan den ikke rende ret meget mere end 30-35 knob for fuld hammer. Bølger kan den heller ikke tage, den skal have fladt vand.
De fleste 18-19 fods både med Z-drev, er egentlig ikke specielt retningsstabile når der kommer en slalomløber bagefter, som flyver fra side til side, han kan faktisk hive temmelig hårdt.
Men årsagen til at jeg gerne vil have fat i en, er at Ski Nautique'en er mit første møde med en vandskibåd.
Jeg husker det tydeligt, i sommeren 1993 i Aalborg vandskiklub. En kammerat jeg havde dengang, havde stået på vandski længe, men var flyttet til denne klub. De havde lige fået denne nye Ski Nautique. Vandski sagde mig ikke noget dengang, men jeg ville da gerne med ud og se hvad de lavede og hvad for en båd de havde.
Da jeg så båden, var den helt anderledes en noget jeg havde set. Husk på at man ikke havde internet dengang, så man kunne ikke bare surfe rundt og se alverdens ting. "En båd uden drev", jamen den kan jo ikke sejle tænkte jeg. Min far havde på den tidspunkt en gul Draco 1700 med 120 hk OMC. Det var(er) den ultimative lille speedbåd.
Men efter jeg havde været med ude i Ski Nautique'en blev jeg godtnok overrasket, hold kæft hvor kan den sejle. Den kunne vende rundt på en tallerken i ret høj fart. Hvis man gør det samme i en drevbåd, tror jeg at drevet brækker af.
Desuden synes jeg godt om ideen med fast skrueaksel, det er dejlig simpelt.
Efter min oplevelse der tilbage i starten af 1990'erne, tænkte jeg at sådan en båd må jeg have engang......
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

10-01-2011, 11:30
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Ski Nautique eller en Supra - Wauw Fantastiske at stå på ski efter.!
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

10-01-2011, 15:53
|
|
Hvis man vil have en billig speedbåd med fast skrueaksel, så er der alle de gamle DDR speedebåde såsom Warthburg m.m, de er forsynet med en ca. 45 HP motor, den samme rædselsfulde 2takter de proppede i deres biler. . .
Men det frister nok de færreste herinde at drøne rundt på vandet i en sådan...
Der sælges mange af dem på Tysk Ebay i disse år . . . .
|

10-01-2011, 16:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Warthburg båd!!!
Anede ikke at det eksisterede. Selv hvis den skulle trække mig op på vandski, ville motoren da brænde sammen
Supra vandskibåd er også et fint skiv, der var jo en til salg i Århus for nogle måneder siden til 30.000.-
Lidt brugt at se på, men kunne nok fikses op. Eneste minus ved Supra'en er at fribord er meget lavt. Jeg har en kammerat på ca 100 kg, hvis han stillede sig hen bagi, tror jeg at den vil tage vand ind......
Mastercraft 190 prostar fra slutningen af 1990'erne er den absolut fedeste.
Op igennem 1990'erne, hvor jeg havde fået øjnene op for vandskibåde, opdagede jeg nemlig denne. På det tidspunkt havde jeg abonnement på "Powerboat magazine" og de havde netop en test af 190 Prostar årg 1997. (har stadig bladet)
Fuck hvor var(er) den fed. Den kom lige en tak højere op på listen, end Ski Nautique'en.
Så altså, 190Prostar som nr 1, Ski Nautique som nr 2.
Der er ikke så mange Prostar her i landet, så Ski Nautique er nemmere at finde, medmindre man skulle tage en hjem fra Tyskland eller England.
Bayliner har faktisk også lavet en vandskibåd, Ski Challenger hedder den. Dem er der ikke ret mange af. I USA kan de findes til ingen penge, men fragt hjem og CE mærkning........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

10-01-2011, 17:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
En af fordelene er også at det giver en helt anden sejlads med motoren placeret midt skibs, båden er i balance og ikke røvtung.
drevbåde hænger alle med røven.  
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

10-01-2011, 17:13
|
|
Der blev lavet speedbåde til både politi og til vandski i DDR, de lavede bla. nogle utrolig flotte maghoni speedbåde, det eneste problem var de skræklige motorer...
Her er et par pic af Lotos 2, som de kaldte bådene med den 3 cylindrede 2 takter der normalt sad og osede i deres såkaldte biler...
Sidst redigeret af Chribs; 10-01-2011 kl. 17:40.
|

10-01-2011, 17:43
|
|
Lidt flere pic af Lotos, samt af en anden DDR båd, kaldet Wax, men også med samme motor...
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,631
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Robertlubre |
|