» Online brugere: 161 |
0 medlemmer og 161 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

03-02-2011, 12:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Det er vist meget moderat for mit vedkommende.
Igennem længere tid er det næppe. Kun ganske få minutter når det sker.
Langt størstedelen af tiden på vandet sejles der omkring 2800 - 3000 omdr.min.
Jeg ville teste brændstofforskellen ved henholdsvis 3000 og 3500 omdr.min - der var stor forskel sammen med højere støjniveau og mere urolig sejlads.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

03-02-2011, 14:31
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 76
|
|
Tror aldrig jeg har været ude at sejle UDEN at give bundgas på et tidspunkt. Det er nok ikke så længe ad gangen - 2 min. måske - men det er da dejligt at mærke at den vil fremad. Størstedelen af tiden bliver toppen lige taget af, og så går den vel omkring de 30 knob ....
__________________

Bayliner 2855, årg. 2001
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk
Bravo III
Tidligere båd:
Maxum 2100 SC årg. 1999
Mercruiser 5.0 V8 220 hk
AlphaOne GenII 1.62R
|

03-02-2011, 14:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Med de sidste både aldrig... Meget meget få gange . Min tidligere almRine med BMW motor, meget og lange ture med monoski. Den holdt os til det . 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

03-02-2011, 14:35
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Jeg giver den altid fuld roulade når jeg sejler hjemad, måske 2-3 min.
Optimax'erne skulle antageligt have godt af at blive blæst igennem, så det må jeg hellere efterleve
Men det er også den eneste grund, for de sidste 1500 rpm giver måske 7-9 knob ekstra, men ca. 40% øget brændstofforbrug, efter hvad jeg lige løseligt kan huske.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

03-02-2011, 15:03
|
|
Jeg gør ligesom Goffy....1. tur på året får den altid fuld pedal i 10 minutter, hvor jeg holder øje med instrumenterne.
Ellers gør jeg det vel omkring 5 gange på en sæson, bare for at kontrollere at alt er som det skal være....
|

03-02-2011, 15:10
|
|
Det er så lidt de sidste 7 til 8 hundrede omdrejninger giver i extra hastighed at jeg aldrig gør det kontunerlig, så jeg gør det kun meget kort tid af gangen, som regel når båden skal op og plane, så får den fuld gas, og når topfarten er nået, tager jeg gassen af til den fart jeg ønsker at sejle med, og trimmer den ud der...
Et lille tips jeg fik af en gammel marine mekaniker. En dag man er sikker på at motoren er 100% ok, skal man tage en skruetrækker eller lign. og holde mod motoren mens den går i tomgang, og den anden del mod øret, og virklig ligge mærke til alle lyde og vibrationer, og når man så er sikker på hvordan den skal lyde når den er 100% ok, kan man altid bruge trikset til at spotte problemer, selv bitte små unøjagtigheder vil kunne høres/fornemmes i følge mekanikeren, da det var den metode de brugte i gamle dage før computer- udlæsningerne... Jeg har aldrig selv prøvet, så jeg ved ikke om der er en and....
|

03-02-2011, 22:56
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Det er så lidt de sidste 7 til 8 hundrede omdrejninger giver i extra hastighed at jeg aldrig gør det kontunerlig, så jeg gør det kun meget kort tid af gangen, som regel når båden skal op og plane, så får den fuld gas, og når topfarten er nået, tager jeg gassen af til den fart jeg ønsker at sejle med, og trimmer den ud der...
Et lille tips jeg fik af en gammel marine mekaniker. En dag man er sikker på at motoren er 100% ok, skal man tage en skruetrækker eller lign. og holde mod motoren mens den går i tomgang, og den anden del mod øret, og virklig ligge mærke til alle lyde og vibrationer, og når man så er sikker på hvordan den skal lyde når den er 100% ok, kan man altid bruge trikset til at spotte problemer, selv bitte små unøjagtigheder vil kunne høres/fornemmes i følge mekanikeren, da det var den metode de brugte i gamle dage før computer- udlæsningerne... Jeg har aldrig selv prøvet, så jeg ved ikke om der er en and....
|
Det er ikke en and, men derimod ganske udbredt. I dag anvendes steoskoper med probe i stedet for skruetrækker. Problemet for os "amatører" er at huske det normale "lydbillede", fordi der desværre går lang tid imellem, man gør det.
Rutinerede mekanikere og maskinmestre kan lytte sig til mange diagnoser, hvis de arbejder med det til daglig.

__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

04-02-2011, 12:34
|
|
Hellere et steoskop i øret end en skruetrækker  ... Jeg tænkte også på hvordan man skulle bære sig ad med at huske lydbilledet hvis der går et halvt år immellem man gør det, da han fortalte mig om trikset...
|

04-02-2011, 12:46
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
|
|
Tricket med skruetrækkeren er at bruge et høreværn, og så holde skruetrækkeren derpå. Derved lukkes andre lyde ude og det er nemmere at koncentrere sig om lydbilledet.
Man kan bruge det på alle motore og desuden også på lejer og vingehjul på pumper og elmotore
Jeg lærte det, fordi lytning med stetoskob på alle lejer før i tiden indgik i det forebyggende vedligeholdelsesprogram på Mærskflåden, hvor jeg sejlede som maskinmester, og jeg bruger det stadig tit.
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
|

04-02-2011, 14:01
|
|
Citér:
Originally Posted by jan p
Tricket med skruetrækkeren er at bruge et høreværn, og så holde skruetrækkeren derpå. Derved lukkes andre lyde ude og det er nemmere at koncentrere sig om lydbilledet.
Man kan bruge det på alle motore og desuden også på lejer og vingehjul på pumper og elmotore
Jeg lærte det, fordi lytning med stetoskob på alle lejer før i tiden indgik i det forebyggende vedligeholdelsesprogram på Mærskflåden, hvor jeg sejlede som maskinmester, og jeg bruger det stadig tit.
|
Jeg har set det flere gange i tv, men troede kun man kunne høre om et leje var defekt...
Er det længe siden du sejlede hos Mærsk ? bruger man ikke computer overvågning af alle de nyere maskiner i dag i stedet for ? ...
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,454
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, LasonyaKir |
|