Jeg kan personligt bedst lide den almindelige model, synes at den virker til at kunne sluge mest vand. Alle de runde huller i speedy modellen skulle man mene kunne lave meget turbulens/hvirvler, når det går derudaf.
De aflange huller på den alm er jo lige i fart-retningen, det må give det bedste resultat, mest vand, uden alt for mange hvirvler, skulle man tro.
Der er et lille hul i forenden, til at skrue indtaget ekstra fast. Det hjælper også når man skal spænde møtrikken inde i båden, indtaget drejer ikke rundt.
Det vil jeg dog ikke bruge, er principielt imod at skrue skruer ind i skroget, udefra, især under vandlinien. Med tiden trænger der vand forbi skruen og ind hvor man ikke vil have vand(i dette tilfælde glasfiberlaminatet). Det er ikke meget vi snakker om og selvfølgelig skal det tættes med noget godt klister. Men vibrationer igennem tiden gør at jeg spekulerer på om det er tæt.
Der er en del agterspejl som igennem tiden er blevet fugtige, bl.a fordi der trænger vand ind, ved skruer til badebro, trimflaps, agterspejlsmonteret log/ekkolod osv.
Lige for tiden laver jeg bl.a en ny badebro til Suntop'en og her svejser jeg bolte på bagsiden af beslagene, så man skal spænde møtrikker inde i båden, og på udvendig side er der blot et beslag, der ser ud til at være limet på.
Det skal selvfølgelig stadig tættes, men det er en større flade som der kan lægges en gummipakning imellem.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|